For de fleste restauranter har coronakrisen presset dem til det yderste.
Men trods modgang har et madhus i den midtsjællandske by Borup ikke kun formået at holde skindet på næsen, men også oplevet vækst.
- Tilstrømningen til Bibiana, opbakningen til Bibiana og ikke mindst den støtte, som der er, den er steget kolossalt, siger Mohamad Abou Kachbeh, der ejer Bibiana, til TV 2 Lorry.
Vi har været meget omstillingsparate, og vi har været gode til at finde nogle alternativer til den situation, vi befinder os i.
Under pandemien har madhusejeren Mohamad Abou Kachbeh med hjælp fra sin voksende kundeskare kunne flytte til nye, fire gange så store lokaler og ansatte flere medarbejdere.
- Vi har været meget omstillingsparate, og vi har været gode til at finde nogle alternativer til den situation, vi befinder os i. Det har gjort, at vi har genvundet vores gæster og på den måde, har vi formået at vækste på trods af, at der har været modgang i samfundet, siger han.
Årets iværksætter i Køge
Mohamad Abou Kachbeh har netop fået tildelt erhvervsfonden Connect Køges iværksætterpris.
Mohamad vil skabe et sted, hvor han kan sprede glæde og hygge
Prisen har han, ifølge direktør i Connect Køge, Allan Munch, fortjent af tre årsager:
- Ude i Borup har Mohamad været virkelig dygtig til for det første at få idéen. Han vil skabe et sted, hvor han kan sprede glæde og hygge. For det andet har han haft modet til projektet og for det tredje, har han virkelyst. I den her tid med modgang og nedlukning, der har han lykkedes med at lade sin forretning vokse. Det er årsagen til, at Mohamad er årets iværksætter i Køge-området, oplyser han.
Mohamad Abou Kachbeh er glad for anerkendelsen.
- Det er jo så fedt at have fået den her pris. En ting er, at det gavner Bibiana, men også mig personligt som en entreprenør, siger han.
En svær start
Da Bibiana åbnede i 2018, var Borup-borgerne ikke overbeviste. Den orientalske mad var fremmed, og Bibiana fik en hård start som det nye barn i klassen.
vi har givet Bibiana en personlighed, og det er den, vi deler med folk derude.
Men målrettet markedsføring og smagsprøver fik borgerne overtalt, og den nye loyale kundekreds gav Mohamad modet til at udvide madhuset.
Gennem hele processen har sociale medier været et vigtigt redskab.
- Vi bruger de sociale medier selvfølgelig til at fortælle folk om, hvad der sker hernede, men ikke desto mindre så bruger vi det også for at holde en connection til vores målgruppe, ligesom venner gør. Så vi har givet Bibiana en personlighed, og det er den, vi deler med folk derude, forklarer Mohamad Abou Kachbeh.
Bibiana og kunderne hjælper hinanden
Da TV 2 Lorry besøger madhuset en mandag aften, møder mange sultne kunder op for at hente deres mad.
Mohamad Abou Kachbeh kan huske mange af kundernes navne, og personalet går altid ud til kunden for at overlevere maden personligt.
Spørger man kunderne, er både service og mad i top.
- Jeg synes, det er et fantastisk sted, og der er god service. Det er lækkert, at vi kan få nogle anderledes smagsoplevelser, og det er et sundt alternativ til pizza og burgere, siger Maria Scheuer fra Borup.
Peter Weirup Jensen stemmer i.
- Jeg synes, det er god mad, man får her, og her er god service. De er altid rigtig venlige, siger han.
Det er lækkert, at vi har kan får nogle anderledes smagsoplevelser her, og det er et sundt alternativ til pizza og burgere.
Den trofaste kundeskare har hjulpet Mohamad mere end én gang. Da Mohamads bil blev stjålet hjalp byen med at finde den igen. Da madhuset havde indbrud, blev Mohamad alarmeret af forbipasserende. Og da Bibiana under coronakrisen ikke havde mulighed for at levere maden, stod en række frivillige i kø for at hjælpe.
Det skyldes, ifølge ejeren, at forholdet mellem Bibiana og kunderne er venskabeligt.
- Fokus har altid været på gæsterne før os selv, og jeg tror, at den her tilgang er noget, der vil skabe værdi for alle parter, fordi når man giver en anden noget, så vil den anden også på en eller anden måde give tilbage igen, forklarer han.
Målet er, ifølge Mohamad Abou Kachbeh, at Bibiana i fremtiden skal blive en kæde med madhuse over hele landet.