Advarer om livsfarlig tendens på togstationer: I år er tallet eksploderet

Antallet af indberetninger om personer, der krydser eller opholder sig på jernbanespor, er eksploderet i 2022. Især i hovedstadsområdet står det slemt til, advarer Banedanmark.

Foråret og sommeren 2022 har sprængt de hidtidige rammer for såkaldte sporløbere langs det danske jernbanenet.

Alene i andet kvartal modtog Banedanmark 518 anmeldelser og indberetninger om personer, der krydser togskinner ulovligt. 

Det antal er rekordhøjt og små 200 flere end noget andet kvartal siden slutningen af 2018, skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

Især i hovedstadsområdet står det skidt til, vurderer Banedanmark.

På Københavns Hovedbanegård blev der i første halvår i 2022 indberettet 47 såkaldte nærvedpåkørsler – altså en situation, hvor et tog er tæt på at ramme en person. Det går den store banegård til det sted i landet med flest nærvedpåkørsler.

Sammenligner man tallet med same periode sidste år, er der tale om en firedobling. Her var antallet 12.

Kaster man blikket længere ned ad listen, optræder stationer som Hellerup, Nørreport, Østerport og Ballerup i toppen.

- Du skal have respekt for jernbanen, men tallene viser desværre tydeligt, at ikke alle har den nødvendige respekt. Hver gang, vi har en hændelse, hvor det har været tæt på en ulykke, kunne det lige så godt have gået galt, udtaler Banedanmarks sikkerhedschef, Martin Harrow.

I første halvår af 2022 var der 733 indberetninger om ulovlig færdsel i sporet på landsplan. Det er næsten 200 flere end i første halvår 2021.

Samtidig understreger Banedanmark, at antallet af livsfarlige hændelser er større end antallet af indberetninger, da der er et stort og ukendt mørketal.

Traumatiserende for togførere

Ifølge Banedanmarks indberetninger er det især i de sene eftermiddagstimer mellem klokken 16 og 20, at folk vælger ulovligt at krydse sporene.

Og den udvikling bekymrer Dansk Jernbaneforbund, der er fagforening for blandt andet lokomotivførere og stationsbetjente.

For ifølge forbundsformand Preben S. Pedersen gambler sporløbere ikke kun med eget liv, men også med lokomotivførernes mentale sundhed.

- Det er en voldsom oplevelse at være ved at slå et andet menneske ihjel. Toget kan hverken umiddelbart stoppe eller svinge udenom. Derfor er lokomotivføreren reduceret til vidne på første parket. Det er ødelæggende for psyken, og hvert år er der kollegaer, der må stoppe som lokomotivfører efter ulykker eller nærved-ulykker, udtaler han og benytter samtidig anledningen til at opfordre folk til at lade være med at krydse jernbanespor.

Skal have eftersyn – hegn en mulig løsning

De stationer, hvor der er flest tilfælde, og hvor der er sket den største stigning i antallet af tilfælde, skal nu gås efter i sømmene.

Her vil Banedanmark via en tværfaglig gruppe vurdere, om der kan gennemføres tiltag, som kan reducere trafikken over sporet.

Det har man for eksempel gjort på Østerport Station i 2020. Her opsatte Banedanmark hegn mellem sporene, hvilket fik antallet af hændelser til at falde.

Der var dog stadig 12 indberetninger fra samme station om sporløbere i første halvdel af 2022, så helt elimineret er den farlige tendens dog ikke blevet af hegnene.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik