Færdselssikkerhedskommissionen har onsdag fremlagt en handlingsplan, hvor målsætningen er, at antallet af trafikdræbte som minimum skal halveres til 90 om året senest i 2030.
Handlingsplanen skal være et redskab til de beslutningstagere og aktører, der arbejder med at forbedre trafiksikkerheden.
En af dem er transportminister Benny Engelbrecht (S). Han har tidligere ytret et ønske om at få antallet af dræbte i trafikken ned, men han er ikke meget for at sætte et præcist tal på.
- Det er meget ambitiøst og godt at have en flot målsætning om at nedbringe antallet af dræbte på vejene markant. Det kan jeg ikke være uenig i, men det kan være svært at have måltal at arbejde med.
- Jeg kan ikke konkludere efter at have skimmet kommissionens rapport og anbefalinger, om det er tilstrækkeligt til at nå i mål med den målsætning.
- Derfor vil jeg selvfølgelig gå i gang nu med at se på anbefalingerne, og hvad det kan omsættes til af handling, siger Benny Engelbrecht.
Stigning i trafikdræbte sidste år – især i hovedstadsområdet
Færdselssikkerhedskommissionen har tidligere fastsat en politisk målsætning om, at antallet af dræbte i 2020 ikke må overstige 120.
Den målsætning var meget langt fra at blive indfriet ved den seneste opgørelse over trafikdræbte fra året 2019. Her mistede 199 livet i trafikken, hvilket var stigning i forhold til 2018, hvor 171 blev dræbt i trafikken. I 2017 var tallet 175.
I hovedstadsområdet var der tale om en stigning, der er meget højere end landsgennemsnittet. I de fire politikredse, der dækker TV 2 Lorrys område, mistede 49 personer livet i trafikken i 2019. I 2018 var tallet 34. Det er en stigning på hele 44 procent i antallet af trafikdræbte.
Da disse tal blev offentliggjort i juni måned i år, kaldte transportministeren rapporten for ”uhyggelig læsning” og hæftede sig ved, at der især var cyklister og unge mennesker, som mistede livet.
Vi har meget lidt automatisk hastighedskontrol i Danmark. Det er ret svært at finde lande, som ligger under Danmark
Fem fokusområder skal nedbringe antallet
I Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan er der fem fokusområder, som ifølge transportministeren "harmonerer med, at det er der, indsatsen især skal lægges, hvis vi skal nedbringe antallet af dræbte".
De fem fokusområder er eneulykker, frontalkollisioner, krydsulykker, lette trafikanter og unge bilførere.
Benny Engelbrecht ser kommissionens handlingsplan som et samlet forslag, der skal indgå i arbejdet med færdselssikkerhed i de kommende år.
Oplagt med automatisk fartkontrol
Et af forslagene er øget brug af automatisk fartkontrol, og det er det oplagte sted at gribe ind, hvis man vil nedbringe antallet af trafikdræbte.
Det siger Mogens Fosgerau, professor i trafikøkonomi på Københavns Universitet.
- Sagen er, at vi har meget lidt automatisk hastighedskontrol i Danmark. Det er ret svært at finde lande, som ligger under Danmark, så det er en oplagt ting at gøre.
- Man kan få hastigheden ned, hvis man kontrollerer noget mere, og det er den vigtigste faktor i forhold til uheld og dødsfald. For jo hurtigere, man kører ind i noget, jo farligere er det, siger Mogens Fosgerau.
Han peger desuden på, at der ikke er evidens for, at kampagner til at højne bilisters opmærksomhed har en større effekt på ulykkestal.
Benny Engelbrecht siger, at han har noteret, at kommissionen og flere partier ønsker øget fartkontrol.
Et af de steder, hvor et ønske om permanent fartkontrol har været nævnt, er Øresundstunnelen.
Her annoncerede transportministeren for et år siden, at han ”nu indfører permanent fartkontrol”. Et år senere er det dog ikke sket.