Flere kommuner overvejer nu at gå helt nye veje for at spare på strømmen

Energikrisen kradser, og det har fået flere kommuner til at drøfte, hvorvidt de bør slukke gadebelysning i nattetimerne. Én kommune har allerede erfaring med mørke nætter.

Den lurende energikrise har sat gadelys på dagsordenen i flere kommuner. 

Det viser en rundspørge, TV 2 Lorry har foretaget. 

En række kommuner i hovedstadsområdet overvejer således at slukke for lyset i nattetimerne for at spare på strømmen.

Det drejer sig om Frederiksberg, Gladsaxe, Brøndby, Glostrup, Halsnæs og Albertslund Kommuner. 

Sidstnævnte skal drøfte muligheden for at spare på nattelyset tirsdag. 

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Om TV 2 Lorrys rundspørge

TV 2 Lorry har skrevet til de 34 kommuner i Region Hovedstaden og Region Sjælland, der er en del af sendeområdet. 

 

11 kommuner er vendt tilbage på henvendelsen. 


  • Solrød Kommune oplyste, at de allerede sparer på gadelyset om natten. 


  • Albertslund, Frederiksberg, Gladsaxe, Brøndby, Glostrup og Halsnæs kommuner oplyste, at de overvejer at spare på gadelyset om natten. 


  • Fredensborg, Roskilde og Egedal kommuner oplyste, at de ikke har planer om at spare på gadelyset om natten. 


  • Dragør Kommune oplyste, at de endnu ikke har taget stilling til, hvorvidt de vil spare på gadelyset om natten. 

Albertslund Kommune oplyser, at den slukkede gadebelysning er et af mange spor, der indgår i den energispareplan, som kommunens miljø- og teknik-område har udarbejdet, og som nu skal behandles politisk.

Forslaget blev behandlet i Økonomiudvalget tirsdag, hvor der var flertal for at dæmpe kommunens LED-belysning med lysstyring til 10 procent, i tidsrummet mellem klokken 22-05, skriver sn.dk.

Det vil ifølge administrationen betyde en besparelse på tre-fem procent, svarende til 42.490 kwh om året.

Glostrup og Frederiksberg kommuner fortæller, at de har gadebelysning med i budgetforslaget for næste år.

I Frederiksberg Kommune har man regnet på, at en tilpasning af gadebelysningen, hvor den samlede tændingstid reduceres med en time dagligt, vil medføre en årlig besparelse på 300.000 kroner, mens en afkobling af kommunens effektbelysning på træer vil give en årlig besparelse på 200.000 kroner. 

Tyske monumenter går i sort

Danmark er langt fra det eneste land i Europa, der flirter med idéen om at slukke lyset om natten for at spare strøm. 

Slukning af gadelys ses allerede i blandt andet Tyskland, Østrig, Italien, Frankrig og Spanien som følge af energikrisen. 

I Spanien skal alle butikker slukke lyset om natten henover vinteren for at spare strøm. 

Berlin har besluttet at slukke alle de spotlys, der oplyser byens mange historiske bygninger og monumenter, mens Roschach-regionen i Østrig har besluttet af slukke halvdelen af gadelamperne mellem klokken 23 og 05. 

quote Mange frygter, at det går ud over sikkerheden, men der er flere studier, der viser, at sikkerheden ikke mindskes ved mere lys, ligesom at mere lys ikke øger sikkerheden

Reinhard Klenke, forsker ved Helmholtz Center for Miljøforskning i Tyskland

Én kommune i TV 2 Lorrys sendeområde slukker faktisk allerede for lyset. 

Det gælder Solrød Kommune, der har sparet på nattelyset siden 2004. 

Dengang skyldtes det en spareøvelse, der fik kommunen til at eksperimentere med at slukke gadelamperne om natten i sommerperioden. I dag er lyset slukket hele året mandag til fredag mellem klokken 01.30 og 04.30, oplyser kommunen. 

Principielt slukkes lyset kun på de mindre befærdede veje og i boligområder. De større veje bliver af hensyn til trafikken ikke slukket. 

Går det ud over sikkerheden?

Tre kommuner oplyser i rundspørgen, at de ikke har tænkt sig at slukke for lyset. Det skyldes  risikoen for, at mørket vil skabe mere utryghed. 

Roskilde Kommune har afvejet tryghed og trafiksikkerhed på den ene side og strømbesparelse på den anden, og de er kommet frem til, at sikkerheden vejer tungest, oplyser kommunen. 

Flere kommuner understreger da også, at minimeringen af gadelys ikke må få konsekvenser for trygheden. 

Gladsaxe Kommune oplyser, at især ældre føler sig langt mere trygge, når der er gadelys, ligesom det dæmpede lys kan få konsekvenser for trafiksikkerheden. 

Samme overvejelser har man gjort sig i udlandet. 

- Mange frygter, at det går ud over sikkerheden, men der er flere studier, der viser, at sikkerheden ikke mindskes ved mere lys, ligesom at mere lys ikke øger sikkerheden, siger Reinhard Klenke, forsker ved Helmholtz Center for Miljøforskning i Tyskland ifølge Politico

Opdateret:
Siden artiklens første udgivelse har vi tilføjet, hvad et flertal af Økonomiudvalget i Albertslund besluttede om gadebelysning.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik