Her er Tour de France-ruten gennem København

En rute med svære tekniske passager og danske kulturskatte i de københavnske gader venter rytterne på 1. etape af Tour de France 2021.

Et væld af seværdigheder, et centralt knudepunkt for cyklister - og en særlig kringlet forhindring. 

Det står på menuen, når verdens bedste cykelryttere fredag den 2. juli 2021 kører 1. etape af Tour de France med start ved H. C. Andersens Boulevard og mål ved Rådhuspladsen i København. 

Ruten er netop blevet offentliggjort af blandt andre Tour de France-arrangørerne, A.S.O, erhvervsministeren og en række borgmestre på et pressemøde i Vejle. 

1. etape bliver en 13 kilometer lang og teknisk udfordrende enkeltstart, der primært går gennem Indre By, dog med et par afstikkere til Nørrebro og Østerbro.

Ruten er tilrettelagt, så adskillige kendte kulturattraktioner vil blive vist frem for de mange tv-seere, der følger med verden over.

Du kan se ruten herunder:

Her kan du se, hvordan enkelstartsruten går gennem København.

En rute for eksperter

Rent sportsligt er der tale om en rute for enkeltstartseksperter, mener TV 2’s cykelekspert Rolf Sørensen. 

- Det er en enkeltstart for de rigtige specialister. Der er flere sving, men det er kun fire-fem af dem, der er svære. Resten er højhastigheds-enkeltstart - eksempelvis frem og tilbage på Østerbrogade. Det kan betyde, at de allermindste bjergryttere kan sætte et minut til, siger Rolf Sørensen. 

Så stor en begivenhed er Tour de France

  • Tour de France er en af verdens største sportsbegivenheder.
  • Starten har for vane at gå i et andet land cirka hvert andet år.
  • I 2021 skal de første tre etaper køres i Danmark. Det er den 2., 3. og 4. juli. Det blev offentliggjort i februar måned sidste år.
  • Kongefamilien, regeringen, kommuner og regioner samt Wonderful Copenhagen og Sport Even Denmark har alle arbejdet for at få Tour de France til Danmark.
  • Efter de tre etaper i Danmark vil der blive indlagt en hviledag, hvor rytterne bliver fragtet til Frankrig.
  • Over 900.000 tilskuere ventes at overvære de tre etaper på de danske veje.
  • Tour de France transmitteres i 190 lande og har omtrent 3,5 milliarder tv-seere under løbet.
  • Budgettet for de tre etaper i Danmark er 88 millioner kroner, som finansieres ved 17 millioner kroner fra staten, 55 millioner kroner fra kommunerne samt 15 millioner fra regionerne. Den sidste million finansieres af blandt andet sponsorindtægter.
  • Ved den seneste start uden for Frankrig, i tyske Düsseldorf i 2017, lød den økonomiske gevinst på cirka 478 millioner kroner ifølge en rapport fra Deloitte. Reklameværdien blev anslået til 3,3 milliarder kroner.
  • Danmark bød officielt på værtskabet for en Tour de France-start i 2016.

Rutens linjeføring afspejler også, at en Grand Depart, som Tour de France-starten kaldes i Frankrig, ikke kun tager hensyn til sportslige interesser. 

Foruden en række historiske og kulturelle seværdigheder som Kastellet, Den Lille Havfrue, Amalienborg Slotsplads, Nyhavn og Tivoli skal rytterne også passere Dronning Louises Bro.

I billedgalleriet herunder kan du se nogle af de seværdigheder, ruten går forbi:

 

1 / 8

To gange på ruten krydser cykelrytterne søerne, der deler Indre By med de københavnske brokvarterer.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

2 / 8

Ruten kiler sig via Østre Allé ind mellem Fælledparken og fodboldstadionet Telia Parken.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

3 / 8

Rytterne skal helt ud på de smalle stier ved Den Lille Havfrue, inden de fortsætter mod Langelinie Park.

Foto: Betina Garcia/Ritzau Scanpix

4 / 8

På den anden side af Kastellets volde kører rytterne på smalle cykelstier mod Frederiksstaden.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

5 / 8

Turen over Amalienborg Slotsplads kommer ikke bag på mange. Her ses Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, i selskab med daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) samt Tour de France-chefen Christian Prudhomme i forbindelse med statsbesøg forud for Tour-starten.

Foto: Statsministeriet/Ritzau Scanpix

6 / 8

Via Bredgade kiler ruten sig ind mellem Kongens Nytorv og Nyhavn.

Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

7 / 8

Rytterne skal køre under både Det Kongelige Bibliotek og Blox langs Christians Brygge.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

8 / 8

Ved VM i enkeltstart i København i 2011 var der også målstreg lige ud for Københavns Rådhus ved Rådhuspladsen.

Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

 

Københavns Kommune har tidligere kaldt den verdens mest cykeltrafikerede vej med op mod 40.000 daglige cyklister. 

Overborgmester glæder sig over rute

I løbet af transmissionen vil tv-kommentatorer fra hele verden altså tale om Københavns fortræffelige attraktioner og status som verdenskendt cykelby. 

Og det glæder naturligvis overborgmester i København, Frank Jensen (S).

- Vi vil gerne fremvise nogle af de her meget kendte steder, vi forbinder med København. Men først og fremmest vil vi gerne vise den hverdagscyklisme, som jo var det, der gjorde, at det overhovedet lykkedes at bringe Tour de France hertil - altså at over halvdelen af københavnerne bruger deres cykel som dagligt transportmiddel, siger Frank Jensen til TV 2 Lorry.

Svær passage ved Den Lille Havfrue

Fra et sportsligt synspunkt glæder Rolf Sørensen sig dog særligt til at se, hvordan feltet klarer en teknisk svær passage omkring Kastellet og ved Langelinie. 

- Der er mega smalt. En meget fed passage, der er teknisk svær, men som bliver super flot at se på omkring den Lille Havfrue. Her ville jeg stå, hvis jeg var tilskuer den dag, siger Rolf Sørensen. 

Herefter kan farten igen sættes op på strækningen ned mod Amalienborg Slotsplads. Her vil rytterne brage over brostenene forbi Christian VIII’s Palæ. 

Da København i 2011 var vært for VM i cykling gik enkeltstartsruten også over Amalienborg Slotsplads. Det blev et dramatisk punkt på ruten, hvor den ellers så teknisk kapable og  firedobbelte verdensmester Fabian Cancellara måtte en tur i barrieren i det snævre sving

Under VM i cykling i 2011 kørte rytterne også over Amalienborg Slotsplads.
Under VM i cykling i 2011 kørte rytterne også over Amalienborg Slotsplads.
Foto: Camilla Rønde/Ritzau Scanpix

Det kostede ham dyrebare sekunder i kampen om sølvmedaljen, som han missede med fem sekunder, da han kom i mål ved Rådhuspladsen.  

Rolf Sørensen forventer dog ikke, at Amalienborg vil være specielt udfordrende for rytterne.

- Der kommer ikke til at ske noget. Det er kun, hvis det er rigtig vådt, at man skal være opmærksom, siger Rolf Sørensen. 

I 2011 drejede rytterne til venstre på Amalienborg Slotsplads for at passere Frederik VIII Palæ, og ruten fra verdensmesterskaberne dengang adskiller sig i det hele taget ganske meget fra Tour de France-enkeltstarten i 2021. 

Passer godt til danskerne

Der var færre sving og dermed flere lange lige stykker i den flade danske hovedstad, og Tony Martins vindertid var dengang den hurtigste nogensinde kørt ved en VM-enkeltstart. 

Da København var vært for VM i enkeltstart i 2011 var der dengang også start og mål på H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen. Her er det Michael Mørkøv i aktion dengang. 
Da København var vært for VM i enkeltstart i 2011 var der dengang også start og mål på H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen. Her er det Michael Mørkøv i aktion dengang. 
Foto: NILS MEILVANG/Ritzau Scanpix

Rolf Sørensen forudser, at rutens beskaffenhed passer godt til flere af de danske ryttere, der excellerer i tidskørsel. 

- Den passer faktisk rigtig godt til Kasper Asgreen, Søren Kragh Andersen og Mads Pedersen. De kunne godt alle tre gå i top ti. De tre er vores chancer, og jeg vil da ikke udelukke, at der er en mulighed for en dansker i den gule trøje på 1. etape, siger Rolf Sørensen.

Lørdag den 3. juli 2021 køres 2. etape fra Roskilde til Nyborg. Du kan læse mere om turen gennem Lejre og Roskilde Kommune her.

Overborgmester Frank Jensen om Tour de France-ruten i København:

Hvad betyder det for en by som København at kunne tiltrække et så stort sportevent som det her?

 

- Det er jo helt fantastisk. Vi glæder os sådan til sommeren næste år, hvor vi bringer verdens største cykelløb til verdens største cykelby, København. Det bliver en begivnhed, vi aldrig før har oplevet, hvor vi kommer til at se sportslige højdepuknkter, men også steder i København, som vi glæder os til at vise frem. Både for alle dem, der er her i byen, men selvfølgelig også for alle de mange millioner af mennesker, der følger Tour de France på tv-skærmen.

 

Hvad er det for en fortælling om København, I gerne vil skildre med denne her rute?

 

- Altså vi vil gerne fremvise nogle af de her meget kendte steder, vi forbinder med København: Rådhuspladsen, Amalienborg, Kastellet, Dronning Louises Bro og så videre. Men først og fremmest vil vi gerne vise den hverdagscyklisme, som jo var det, der gjorde, at det overhovedet lykkedes at bringe Tour de France hertil - altså at over halvdelen af Københavnerne bruger deres cykel som dagligt transportmiddel. Vi vil forbinde hverdagscyklismen med denne her store sportsbegivenhed, som Tour de France jo er.

 

Indre Bys lokaludvalg har jo advaret om en stigende overturisme. Hvad vil du som Overborgmester gøre for at sikre, at denne her begivenhed ikke fører til for massiv turisme i Indre By?

 

 - Det er noget, vi har meget fokus på sammen med de øvrige turismeorganisationer i København, blandt andet Wonderful Copenhagen. Vi arbejder selvfølgelig på at undgå, at vi får en effekt, der hedder overturisme, som man ser nogle steder i verden. Derfor skal vi selvfølgelig have turisterne til ikke bare at søge Indre By. De skal længere ud og se seværdigheder - ikke kun i København, men også på Sjælland. Så det er et samarbejde, der skal gøre, at vi ikke ender i overturisme i København.

 

På hvilken måde fremviser ruten København, som I ønsker det?

 

- Vi vil gerne på og samme tid vise København fra sin bedste side med de historiske bygninger, men det, der er vigtigt for mig, det er fortællingen om hverdagen og den måde, københavnerne bruger deres by på ved at cykle. Jeg håber, det vigtigste, der står tilbage, er, at folk har fået et indblik i København og københavnernes hverdag.

 

I har jo kastet i hvert fald 25 millioner kroner i projektet, og derudover kommer der store udgifter til blandt andet vejarbejde. Hvad håber, at I får ud af det?

 

- Sådan en stor begivenhed, som er verdens største årligt tilbagevendende sportsevent, det giver selvfølgelig muligheden for at give resten af verden et indblik i København. Og dermed også måsken lysten til at komme til København og besøge vores by. Det er selvfølgelig en del af formålet. Men først og fremmest er det jo for at kunne give københavnerne en kæmpestor oplevelse. Mange af os er vokset op med Tour de France og har siddet klistret til skærmen, og for nylig har vi også set mange af vores unge ryttere, der har gjort det rigtig godt. Det er jo ikke længe siden, vi havde verdensmesteren Mads Pedersen forbi til Rådhuspandekager. Og nu vil københavnerne kunne se Mads Pedersen og alle de andre dygtige ryttere konkurrere i Touren i deres egen by. Det bliver ikke større.

 

Du er jo borgmester for hele København. Ser man på ruten, er det en meget lille del af Nørrebro og en meget lille del af Østerbro, der får Touren forbi. Ellers er det kun Indre By. burde du som borgmester ikke have kæmpet for, at hele byen fik del i ruten?

 

- Jo, men sådan er det desværre, når det er en enkeltstart, hvor ruten ikke er meget længere end 10 kilometer. Der er den begrænsning på det. Og så er det hverken mig eller os i København, der har fået lov til at bestemme ruten; det har de sportslige folk bag Tour de France, A.S.O. Og de går rigtig meget op i, at der skal være det her sportslige element. Det har de med denne her rute planlagt ud fra. Der kan både cykles stærkt på ruten, men der kommer også ude ved Kastellet ud på brosten og gennem nogle meget skarpe og svære sving. Og det er også det, der ligger i Tour de France. Det er ikke bare en begivenhed. Det er i den grad også sport på allerøverste hylde, når det drejer sig om at være ekvilibrist på en cykel.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik