Ny aftale: Nu er det slut med dumpning af slam fra Lynetteholm-byggeri

Efter kritik af milliardprojektet dropper partier at dumpe slam fra projektet ved Køge Bugt.

Der skal ikke længere dumpes slam fra byggeriet af halvøen Lynetteholm ved Køge Bugt.

Det har forligskredsen bag projektet aftalt, oplyser Transportministeriet.

Aftalen betyder, at dumpningen, der i fagsprog kaldes klapning, helt skal stoppes. I stedet skal mudderet bygges ind i den første del af halvøen.

Beslutningen er truffet, efter at der i længere tid har været kritik af metoden. Blandt andet fordi det kan have miljømæssige konsekvenser.

Og det er da også derfor, at det nu ændres, siger transportminister Trine Bramsen (S).

- I forbindelse med anlæg af Lynetteholm har der været rejst bekymringer for klapning fra flere sider. Den bekymring har jeg fundet det vigtigt at lytte til.

- Derfor har jeg sammen med forligskredsen besluttet, at klapning udskiftes med en anden metode i det videre projekt, siger hun i en skriftlig kommentar.

Det er regeringspartiet Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Radikale Venstre, De Konservative og Liberal Alliance, som står bag aftalen.

Den er borgmester i Greve Kommune, Pernille Beckmann (V), umiddelbart glad for, men hun løfter samtidig også en pegefinger.

- Det er super fantastisk, at der ikke skal dumpes mere slam i Køge Bugt, men vi skal lige afvente, hvordan aftalen folder sig ud i virkeligheden. Jeg kan jo læse, at aftalen bestræber sig på mere dialog, og det er der behov for. For der er stadig andre udfordringer med afledte effekter specielt med infrastruktur, siger Pernille Beckmann til TV 2 Lorry.

Hun er en af otte borgmestre, der sammen har dannet en alliance mod Lynetteholm, som ønsker at forbedre havmiljøet i Køge Bugt.

Den nye aftale betyder, at projektet bliver forsinket med et år. Man regner med, at den første del af halvøen kan modtage jord og mudder fra foråret 2023. 

Undersøger mulighed for at suge slam

I aftalen fremgår det også, at det nu skal undersøges, om slammet i stedet kan suges op. 

”Parterne er ligeledes enige om at undersøge de økonomiske, tekniske og miljømæssige konsekvenser ved at erstatte afgravning af havbundmateriale med opsugning," står der. 

Partierne bag aftalen er også enige om at sætte gang i en forundersøgelse af en samlet stormflodsplan for København. 

"Hvor en stormflodssikring fra nord og syd ses i sammenhæng med Lynetteholmsprojektet, og hvor der bl.a. ses specifikt på portløsninger i nord og syd. Forundersøgelsen udarbejdes sammen med de berørte kommuner samt andre aktører, herunder de store infrastrukturejere," lyder det i teksten. 

Særligt den del glæder Radikale Venstre, som er et af partierne bag aftalen. Det siger klima-, energi- og transportordfører Rasmus Helveg Petersen (R).

- Det er fantastisk, at vi nu får stoppet dumpning af slam i Køge Bugt. Derudover er vi i Radikale Venstre glade for, at vi med denne aftale får vores ønske om en port i Lynetteholm opfyldt.

- Porten er en vigtig klimasikring, der vil sørge for, at vi undgår oversvømmelser i fremtiden, siger han i en skriftlig kommentar.

Næser til ministre

I aftalen lægges der også op til mere offentlig dialog med borgerne, og at den nordlige perimeter på Lynetteholm anlægges som stendæmning i stedet for som en såkaldt fangedæmning med dobbelt spunsvæg.

Dumpningen af slam har været indstillet siden marts i år, hvor Trine Bramsen satte arbejdet med at undersøge alternativer til klapningen i gang.

I maj blev forligskredsen præsenteret for en række løsninger. Her blev indbygningen af slammet i halvøen anbefalet.

I samme måned modtog både Trine Bramsen og miljøminister Lea Wermelin (S) en politisk næse for deres håndtering af sagen. En næse er en betegnelse for kritik af en ministers handlinger.

Lynetteholm skal udgøre en ny bydel i København. Der er tale om det største anlægsprojekt siden anlæggelsen af Christianshavn.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik