Overraskende støtte til Irma-pigen: Malingsgigant omdøber farve

Den folkelige støtte til Irma vokser fortsat, og en stor malingsvirksomhed er kommet med en diskret støtte til den lukningstruede supermarkedskæde. Imens er der stille hos Coop.

Irmas karakteristiske logo med pigen og den blå farve får nu støtte fra malingskoncernen Flügger. De har opkaldt en af deres farver efter Irmas karakteristiske blå farve og døbt den "Irma Blue".

På virksomhedens sociale medier kan man se logoet med Irmapigen - tilsat farvekoden 1458.

- Det var en farve, vi havde i forvejen. Men hvis du går ind i en af vores butikker og beder om en Irma Blue, så er det den, du får, fortæller Casper Felt, der er kommunikationschef i Flügger.

Ideen opstod på Flüggers hovedkontor, og Casper Felt understreger, at Flügger ikke på nogen måde forholder sig til Coop og driften af Irma. Men:

– Det er en støtte til brandet, som er ikonisk og til medarbejderne, siger han.

Det er i øvrigt ikke første gang, Flügger kommer med en farvekommentar. Da tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt i september sidste år fik på puklen for en gallakjole hos Dronningen, som nogle fandt for nedringet, støttede Flügger hende med en "Thorning Red".

Helle Thorning bar den røde kjole til dronningens 50 års regeringsjubilæum i september 2022.
Helle Thorning bar den røde kjole til dronningens 50 års regeringsjubilæum i september 2022.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Ifølge Casper Felt fra Flügger har de to markedsføringsstunts - Thorning og Irma - ikke betydet noget for virksomhedens salg.

En meget stærk faktor

Men Flüggers farvebudskab står ikke alene. Tusinder af almindelige mennesker har organiseret sig for at støtte Irma.

Og ifølge brandingeksperten Frederik J. Preisler, der er partner og grundlægger af bureauet Mensch, så er støtten ikke helt overraskende. Irmas brand er nemlig meget stærkt - så stærkt, at han sammenligner det med et verdensberømt elektronikbrand.

- Du skal ud på den globale arena for at finde sådan noget - altså det her lidt sekteriske tilhørsforhold, hvor folk føler, at de er en del af et fællesskab. Det finder du hos Apple for eksempel, hvor produktets kvaliteter er underordnet brandets styrke. De føler sig som Apple-folk, og det samme gælder Irma-kunder, der føler sig som Irma-kunder, selv om de handler alle mulige andre steder. Så selve den overbevisning de har, når de handler hos Irma - det er en meget stærk faktor, sagde Frederik J. Preisler til TV 2 Kosmopol i sidste uge.

Facebook-gruppen Bevar Irma  har nu 17.300 medlemmer. Gruppen har stået bag demonstrationer og er generelt fyldt med støtteerklæringer til den dødsdømte Irmapige. 

Og imens har den tidligere Irma-direktør Alfred Josefsen ikke lagt skjul på, at han har haft travlt med at undersøge alternativer til en lukning.

Men da TV 2 Kosmopol spørger ham, om der er nogen udvikling, svarer han lidt hemmelighedsfuldt "ingen kommentarer."

Det samme gælder Coop.

- Der er ikke noget nyt, lyder det kortfattet i en mail fra Coops kommunikationsdirektør, Jens Juul Nielsen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik