Stort overblik: Her skal der bruges trafik-milliarder i hovedstadsområdet

Den store aftale om fremtidens investeringer i infrastruktur betyder blandt andet motorvej til Frederikssund, udvidelse af flere strækninger samt førerløse S-tog.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Finansminister Nicolai Wammen (S) præsenterer den nye infrastrukturplan.
Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Regeringen har med opbakning fra samtlige partier i Folketinget netop præsenteret en ny infrastrukturaftale med en plan for, hvordan 161 milliarder kroner skal udmøntes i trafikprojekter frem mod 2035.

Aftalen er et kludetæppe af infrastrukturprojekter, der indeholder planer for både veje, jernbanenettet, cykelstier, metro, S-tog og letbane.

Af de 161 milliarder kroner går omkring 64 milliarder kroner til veje, 86 milliarder går til jernbaner og 11 milliarder kroner går til en række puljer og øvrige initiativer.

Mens flere af de mere iøjefaldende projekter er havnet vest for Storebælt, så indeholder aftalen også massive projekter i TV 2 Lorrys sendeområde, der over de kommende 14 år kan realiseres.

Her kan i flæng nævnes færdiggørelsen af Frederikssundmotorvejen, udvidelse af Hillerødmotorvejen, Ring 4 og Motorring 3 samt motorvejene til og fra Amager. 

Jernbanenettet omkring København får en overhaling, S-togene skal i fremtiden førerløse, omegnskommunerne får BRT-linjer. 

Og så får København endnu en cykelbro, mens staten stiller en garanti på 13 milliarder til at bygge metro og veje til Lynetteholm.

Der er nok at gå i dybden med, så TV 2 Lorry bringer her et overblik over de vigtigste punkter i aftalen med betydning for indbyggerne i hovedstadsområdet.

Vi opdaterer løbende artiklen med mere fyldestgørende beskrivelser af de kommende projekter.

Vejnettet: 11,1 milliarder til hovedstadens veje

Frederikssundmotorvejen gøres færdig: 2,9 milliarder kroner

Frederikssundmotorvejen kommer til at gå hele vejen til Frederikssund. Folketingspartierne har afsat 2,9 milliarder kroner, så motorvejen, der lige nu standser brat omkring Ballerup, kan færdiggøres og føres hele vejen til Frederikssund. Det kan efter planen ske fra 2026, så strækningen gøres færdig i 2032.


Hillerødmotorvejen udvides og forlænges: 2,4 milliarder kroner

Fra næste år kan arbejdet med at udvide og forlænge motorvejsstrækningen, så en firesporet motorvej erstatter den nuværende motortrafikvej mellem Allerød og Hillerød. Samtidig skal motorvejen mellem Motorring 3 ved Motorvejskryds Gladsaxe og Ring 4 ved Bagsværd udvides. Fra 2029 er der samtidig sat penge af til at udvide Hillerødmotorvejen fra Ring 4 og op til Farum. Det er der alt i alt afsat 2,365 milliarder kroner til frem mod 2035, og en del af pengene skal også bruges på støjreducerende tiltag.


Motorveje til og fra Amager udvides: 2,3 milliarder kroner

Strækningen Amagermotorvejen og Øresundsmotorvejen, der ligger i forlængelse af hinanden, skal gennemgå en større udvidelse over de kommende år. Der er afsat hele 1,7 milliarder kroner til at udvide Amagermotorvejen med henblik på betjeningen af Holmene, som er et endnu ikke vedtaget projekt med kunstige øer ud for Avedøre Holme. Samtidig er der sat 632 millioner kroner af til udvidelse af Øresundsmotorvejen. Begge projekter kan gå i gang fra 2024.


Motorring 3 og 4 vokser: 1,8 milliarder kroner

Der er også fundet penge til udvidelse af motorvejene, der går i en ring rundt om København. Der er afsat 315 millioner kroner, der skal ruste Motorring 3 til øget kapacitet. Og fra 2026 sættes der 1,461 milliarder kroner af til en udvidelse af Ring 4 både i nord og syd. Pengene skal også gå til støjreducerende tiltag.


Farvel til udskældt betalingsanlæg: 1,1 milliarder kroner

Som TV 2 Lorry tidligere kunne fortælle, så afskaffes brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro, som forbinder Frederikssund Kommune over Roskilde Fjord. Afskaffelsen af det udskældte betalingsanlæg på broen skal ske fra næste år, og samtidig nedlægges selskabet Fjordforbindelsen Frederikssund, der står for driften af betalingsanlægget. Manøvren koster 1,1 milliarder kroner.


Vejforbindelse til Stevns: 600 millioner kroner

Stevns kan også få en vejforbindelse med det nye infrastrukturforlig. Selvom parterne ikke er klar til at stikke spaderne i jorden, så er der dog blevet afsat små 600 millioner kroner (591 millioner for at være nøjagtig) til en fornyet VVM-undersøgelse og efterfølgende anlæg af en vejforbindelse til Stevns.


Kollektiv trafik: Hurtigere S-tog og udvidelser af stationer

S-banen gøres hurtigere, førerløs og udvides: 1,8 milliarder kroner

Der skal være såkaldt metrodrift i S-togene. Det betyder, at S-banen på sigt skal automatiseres og gøres førerløs, mens der fremover skal være en afgang hver 7 og et halvt minut mod hver 10. minut i dag. Det skal blandt andet ske ved hjælp af et nyt signalsystem. Håndteringen af frekvensbåndet koster 100 millioner. DSB skal stå for udførelsen af dette.


S-togene skal også køre hurtigere. Der er afsat 328 millioner kroner til at få udbedret forhold på S-banen, som lige nu forhindrer togene i at køre hurtigt. 16 såkaldte ”knaster” vil blive udbedret, hvorefter hastigheden kan sættes op til S-banens maksimale hastighed på 120 kilometer i timen.


Og så skal S-banen i fremtiden også køre til Roskilde. Det skal ske med den nye generation af S-tog, som altså er førerløse og automatiserede. Den manøvre koster i alt 1,329 milliarder kroner.


Flere stationer opgraderes og udvides: 3,7 milliarder kroner

Københavns Lufthavn Station skal udvides med to ekstra perroner, mens kapaciteten også udvides. Som et separat projekt anlægges der også et vendespor ved Københavns Lufthavn Station. De to projekter koster 900 millioner kroner.


Københavns Hovedbanegård skal også opgraderes for i alt 1,115 milliarder kroner. Der afsættes 215 millioner til en modernisering af de passagervendte områder på Københavns Hovedbanegård og området ved Reventlowsgade med henblik på at give et markant løft, bedre kundestrømme og en mere tryg Hovedbanegård. 900 millioner skal gå til en såkaldt forenkling af sporene, der løber til og fra Hovedbanegården.


Ny Ellebjerg Station gøres til et stort knudepunkt for skinnebåren trafik i hovedstadsområdet. Parterne har afsat 438 millioner kroner til at anlægges perroner og en tunnelforbindelse.


Glostrup Station bliver også et vigtigt knudepunkt i fremtiden og skal derfor have anlagt fire fjern- og regionaltogsperroner til en pris på 433 millioner kroner.


Hillerød Station får 333 millioner kroner til en opgradering, hvor stationen i fremtiden kobles bedre sammen med Nordsjællands lokalbaner.


Herlev Station skal have flyttet en perron, så omstigningsforholdene mellem S-togene og den kommende letbane forbedres. Det skal koste 184 millioner kroner.


Carlsberg Station får et vendespor, der skal forhindre forsinkelser og aflysninger. Det afsættes der 164 millioner kroner til.


Nordhavn Station skal bygges om for 104 millioner kroner. Det skal sikre bedre omstigningsmuligheder mellem Metro og S-tog ved hjælp af forbedrede adgangsforhold.


Og til sidst kan det nævnes, at Nørreport Station skal forskønnes for 25 millioner kroner.


BRT-linjer rundt om København: 1,475 milliarder kroner

To BRT-ruter (bus rapid transit) rundt om København etableres. BRT-busser er en slags hurtigbusser, der som oftest kører i dedikerede busbaner og derfor kommer hurtigere frem og ikke skal holde i kø.


Den ene skal gå mellem Ishøj og Lyngby og får navnet 400S. Projektet kan igangsættes fra 2026, og der er afsat 950 millioner kroner til dette.


Den anden linje får navnet 200S og skal gå mellem Avedøre og Gladsaxe og kan ligeledes sættes i gang fra 2026. Denne linje har en anlægsramme på 525 millioner kroner.


Begge linjer skal binde en række S-togslinjer bedre sammen.

Andre projekter: Lynetteholm, Bispeengbuen, støjbekæmpelse, cykelstier og en bro

Statsgaranti til Lynetteholm: 12,7 milliarder kroner

Lynetteholm er også en del af infrastrukturaftalen. Parterne – med undtagelse af Enhedslisten, Alternativet, Nye Borgerlige og Kristendemokraterne – har reserveret 12,7 milliarder kroner til trafikbetjening af den kunstige halvø Lynetteholm. Her er flertallet enige om, at der skal anlægges en metroforbindelse f og en vejtunnel som forlængelse af Nordhavnstunnelen til Lynetteholm.


Støjskærme langs belastede områder: 3 milliarder kroner

Parterne har lavet en pulje på tre milliarder kroner til at bekæmpe støj fra trafikken. De skal primært gå til investeringer i støjskærme til særligt støjbelastede områder langs statsvejene, hvoraf mange af disse særligt hårdt ramte områder ligger i hovedstadsområdet.


Flere områder skal have støjskærme sat op allerede i 2022, og mange af dem ligger i hovedstadsområdet. Følgende remses op:

- Motorring 3 ved Nørregårdsvej i Rødovre (75 millioner)

- Holbækmotorvejen, Vallensbækvej i Vallensbæk (55,9 millioner)

- Rute 16 ved Meløse i Hillerød (18,4 millioner)

- Holbækmotorvejen, Bygaden i Brøndby (28,3 millioner)

- Rute 16 ved Kregme i Halsnæs (26,3 millioner)

- Fuglegårdsvej og Ellegårdsvej/Kildegårdsvej i Gentofte (45,5 millioner)

- Helsingørmotorvejen ved Lyngby (40 millioner)


Endnu en cykelbro i København: 150 millioner kroner

Med aftalen afsættes der er i alt tre milliarder kroner til at fremme cyklisme i hele landet frem til 2035. Det er penge, der kan gå til at fra cykelstier og intelligente løsninger som grønne bølger og så videre. Af dem er der indtil videre kun udmøntet 150 millioner kroner her og nu, og de skal gå til endnu en cykelbro over Københavns Havn mellem Nodre Tolbod og Refshaleøen. Det er dog en forudsætning, at Københavns Kommune vil bidrage med et lige så højt beløb, før broen kan realiseres.


Undersøgelsen af nedrevet Bispeengbuen: 10 millioner kroner

Parterne har også afsat 10 millioner kroner til en forundersøgelse af en delvis nedrivning af Bispeengbuen, der går som en hævet motortrafikvej mellem Københavns og Frederiksberg kommuner.

Link kopieret!

Seneste nyt

Livgarden tager imod præsident til Egyptens nationalmelodi

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Når Egyptens præsident, Abdel Fattah al-Sisi, fredag og lørdag er på statsbesøg i Danmark, bliver han budt velkommen af det danske kongepar i Christian VII's Palæ på Amalienborg i København.

Her vil kongeparret og den egyptiske præsident overvære et æreskompagni af Den Kongelige Livgarde, som er opstillet til lejligheden.

Det fremgår af programmet for statsbesøget, som Kongehuset har lagt på sin hjemmeside.

Under velkomsten vil Den Kongelige Livgardes Musikkorps fremføre Egyptens nationalmelodi.

I løbet af statsbesøget skal Abdel Fattah al-Sisi også mødes med både den danske statsminister, Mette Frederiksen (S), udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og formanden for Folketinget, Søren Gade (V).

I forbindelse med programmet skriver Kongehuset, at Danmarks forhold til Egypten vil blive styrket i forbindelse med statsbesøget.

Link kopieret!

Omdiskuteret bydel i København må ikke ligne et "mini-Manhattan", mener Rosenkrantz-Theil

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Lynetteholm og andre kommende byudviklingsområder i København skal bygges i samme stil som de gamle brokvarterer.

Det mener den socialdemokratiske overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil, skriver Politiken.

- Københavnerne lægger vægt på, at man gerne vil have, at man kan se, at det er København. De ønsker karrébyggerier eller byggeforeningsagtige huse som Nyboder, hvis det skal være mindre. Det er de ord, folk sætter på det. Jeg synes, det er rigtigt, for det er det, der kendetegner København, siger hun til avisen.

Hun ønsker ikke, at Lynetteholm skal komme til at ligne Ørestad med en stor andel private udlejningsboliger, der "koster det hvide ud af øjnene", og som er plastret op i stål og beton "som et mini-Manhattan".

Link kopieret!

Nyt byggeri skal indtænke solceller på taget fra 2026

Om godt et år skal alle nye, store offentlige og ikke-beboelsesbygninger som udgangspunkt bygges med solcelleanlæg på taget.

I 2026 træder et EU-direktiv i kraft, som siger, at vi gradvist skal sætte solceller op alle de steder, som er teknisk egnet, og hvor det økonomisk giver mening.

- Det er et fornuftigt skridt, fordi især lokal produktion af strøm får mulighed for at fortrænge udbygning af elnettet og reducere transmissionstabene, siger Sune Thorsteinsson, der er projektleder ved DTU Electro til TV 2 Kosmopol.

Kim Slavinsky er er direktør i virksomheden Phønix Tag Energi og medlem af Dansk Solcelleforening. Han er enig med forskeren.

- Jo mere decentralt, vi kan lave produktion og forbrug, jo færre penge skal vi bruge på at lave infrastrukturen. Det giver rigtig god mening, at den billigste energiform, der findes i verden, den bliver brugt af forbrugerne der, hvor den bliver produceret, siger han.

Samtidig kan de mange små anlæg være med til at styrke forsyningssikkerheden, siger Sune Thorsteinsson fra DTU.

- I forhold til verdenssituationen nu, er decentrale anlæg med til at stabilisere elproduktionen, fordi man simpelthen er mindre følsom overfor terrorhandlinger, siger han.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Arla tilbagekalder mælkeprodukt

Arla Foods tilbagekalder produktet Protino, der er en syrnet mælkebaseret dessert, efter der er fundet mug på produktet.

Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

Ifølge styrelsen er produktet uegnet som fødevare og bør kasseres eller returneres, hvor det er købt.

Link kopieret!

Nordsjællandsk by får nyt madmarked

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

SlotsArkaderne i Hillerød går i december gang med at bygge om, så det nye madmarked Balkonen Food Hall kan åbne sommeren 2025.

Det skriver sn.dk.

Her vil der være syv madboder og en bar.

- Vi har jo i et pænt stykke tid set tendensen, at vi danskere rigtig gerne vil bruge nogle penge på at spise ude. Så det tapper vi ind i. Og i stedet for at invitere én spiller ind til hele det store areal, synes vi, at det giver god mening, at man får nogle forskellige spiseoplevelser og valgmuligheder, siger Morten Voss, centermanager for SlotsArkaderne, til sn.dk.

Madboderne vil blandt andet servere mexicanske, japanske og italienske retter.

Link kopieret!

Internationalt efterlyst bandemedlem sigtet for at smugle 357 kilo kokain

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 42-årig mand bliver fredag fremstillet i grundlovsforhør i Københavns Byret uden selv at være til stede.

Det skriver NSK, National enhed for Særlig Kriminalitet, i en pressemeddelelse.

Manden er sigtet for i fællesskab med flere medgerningsmænd at have indsmuglet og handlet med 357 kilo kokain fra 2020 til sommeren 2024.

Manden har været internationalt efterlyst siden 2019 og er en del af den forbudte bande Loyal To Familia.

Flere personer er allerede dømt for indsmugling og videredistribution af omfattende mængder narkotika i samme sag.

Link kopieret!

Kommune melder ud: Tusindvis af brændeovne skal skrottes

Foto: Mads Jensen / Scanpix

Tusindvis af brændeovne i landets to største byer skal skrottes eller udskiftes.

Det er beskeden i både Københavns og Aarhus kommuner til ejere af brændeovne, der er installeret før 1. juni 2008.

Dem er der cirka 6000 af i Aarhus og cirka 3000 af i Københavns Kommune, fremgår det af pressemeddelelser fra de to kommuner.

Landets kommuner har siden 1. juli 2023 haft mulighed for at forbyde ældre brændeovne i områder med fjernvarme.

Det skyldes, at ældre brændeovne forurener mere end nyere modeller.

Link kopieret!

Politi fandt bombelignende genstand

Foto: Sebastian Andersen Holm/TV 2 Kosmopol

Der blev torsdag eftermiddag tilkaldt bomberyddere til Gladsaxe Ringvej, da der blev fundet en bombelignende genstand i en udgravning.

Det skriver Københavns Vestegns Politi på X.

Genstanden viste sig ikke at være farlig, og alle afspærringer er derfor blevet ophævet.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google