Asja går Barbiecore og står ved, hvem hun er: ''Jeg går kun i lyserødt''

En hurtigvoksende trend kaldet Barbiecore breder sig, og den handler om meget mere end, at blot at klæde sig som Barbie.

Når 25-årige Asja Karkov åbner for sit klædeskab for at finde dagens outfit, er der kun én farvemulighed at vælge.

- Jeg går kun i lyserødt, siger hun til TV 2 Kosmopol.

Hun har nemlig taget en ny pure-pink trend til sig kaldt Barbiecore, hvor retningslinjen er simpel: Alt skal være pink.

Til dagligt læser Asja Karkov jura og for hende handler Barbiecore om meget mere end blot kærlighed til en farve.

- Det er en feministisk aktivistisk handling, når jeg står op hver dag og tager lyserødt tøj på og går ud i verden og insisterer på at blive taget seriøst og blive set som ligeværdig med andre, siger hun.

quote Barbiecore handler om at lege med begrebet femininitet og fortolke sin egen måde at være feminin på.

As Øland, Kreativ Chef, Dansk Mode & Tekstil.

Hun vil sætte fokus på femininitet gennem Barbiecore-trenden ved at slå fast, at hun er på lige fod med alle andre uanset tøjfarven.

- Jeg er også stærk, klog, dygtig og seriøs, selvom jeg klæder mig feminint og tager lyserødt tøj på, siger hun og tilføjer:

- For mig er der også noget sjovt ved det. Det er at klæde sig ud og lege og ikke tage alt så seriøst.

Der har jo været en bølge af kropspositivisme, som går ud på, at man skal elske sin krop uanset, hvordan den ser ud. Stritter Barbie-verden ikke lidt imod det?

- Jo det tror jeg. Der er helt sikker noget, der clasher der. Hvis den her Barbiecore trend skal have noget værdi i samfundet i dag, så skal den også trækkes ud af det der skønhedsstereotype ideal, svarer Asja Karkov.

Alle kan gå Barbiecore

Barbiecore trenden er vokset frem over det seneste års tid, og har for alvor fået ben at gå på i takt med at lanceringen af den nye Barbie-film, der bærer titlen Barbie, nærmer sig.

Filmen bliver udgivet den 21. juli 2023 i landets biografer. Her tager Barbie, der bliver spillet af australske Margot Robbie, på eventyr i den virkelige verden efter hun bliver smidt ud af Barbieland for ikke at være god nok.

Ligesom filmen handler Barbiecore om meget andet end artig leg med de karakteristiske dukker i et lyserødt univers. 

Det fortæller As Øland, der er kreativ chef for Dansk Mode og Tekstil.

- Barbiecore handler om at lege med begrebet femininitet og fortolke sin egen måde at være feminin på. Det handler om kropspositivisme og om at hvile i sig selv. Det henvender sig både til mænd og kvinder. Alle kan være en Barbie, siger hun til TV 2 Kosmopol.

Kan jeg være en Barbie? (Spørger vores udsendte, mandlige journalist)

- Ja, svarer As Øland.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

As Øland stødte første gang på Barbiecore trenden til et trendseminar i New York.
As Øland stødte første gang på Barbiecore trenden til et trendseminar i New York.
Foto: Morten Bisgaard Christensen / TV 2 Kosmopol

''Nu kan jeg udtrykke mig, som jeg har lyst.''

På Nørrebro ligger neglesalonen ’Ida Nailed It’ og her er især Barbiecore efterspurgt blandt kunderne. En af de kunder er Maya Liv Martinsen, der beskriver sig selv som en typisk kunde i salonen.

- Jeg er transkønnet og har ikke fået lov til at udleve den der drømme prinsesseverden hele min barndom. Men det kan jeg nu, fortæller hun til TV 2 Kosmopol.

Særligt for hende betyder Barbiecore, at hun kan være den hun er, uden at bekymre sig om, hvad andre tænker om hende.

- Nu kan jeg udtrykke mig, som jeg har lyst uden, at folk dømmer mig for det. Specielt det her med at få lov til at udtrykke den her Barbie-prinsesse drøm uden at der er nogen, der skal misfortolke ens svaghed, siger hun.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Maya Liv Martinsen udtrykker sig i dag som hun har lyst, og det indebærer blandt andet lyserøde negle i Barbie-stil.
Maya Liv Martinsen udtrykker sig i dag som hun har lyst, og det indebærer blandt andet lyserøde negle i Barbie-stil.
Foto: Morten Bisgaard Christensen / TV 2 Kosmopol

Maya Liv Martinsen og Asja Karkov er langt fra de eneste, der er fascinerede og tiltrukket af Babriecore.

Det kan tydeligt ses på en række hjemmesider, der sælger tøj og på de sociale medier, hvor flere kendte også deler billeder, hvor de er iklædt den lyserøde Barbie-stil.

Et opgør med autoriteter

Asja Krakov mener, at mange mærker en styrke i at tage den lyserøde stil til sig.

- Jeg tror grunden til at lyserødt bliver dyrket mere og mere er, at der generelt i samfundet er et opgør med maskulinisering og kasser, siger hun og fortsætter:

- Jeg tror, at det er et opgør med autoriteter, der har fortalt os, hvordan man skal klæde sig på og opføre sig for at være pæne piger, der bliver taget seriøst på arbejdsmarkedet. Ved at gå imod det, så tror jeg mange kvinder mærker en styrke og kraft.

Oplever du, at folk ikke tager dig seriøst?

- Folk bliver chokeret, når jeg siger, at jeg læser jura og ser sådan her ud. Jeg tror tit, at jeg bliver stemplet som for meget. Jeg frygter for, når jeg en dag skal ud på arbejdsmarkedet som jurist, hvordan det så bliver taget imod, svarer Asja Karkov.

Se mere om Barbiecore og bliv endnu klogere på den lyserøde trend i TV 2 Kosmopols indslag her:

Om få måneder får en længe ventet film om en af verdens mest berømte dukker premiere over store dele af verden. Barbie har 64 år på bagen, og gennem årene er hun blevet kritiseret voldsomt. Men dukken har også lagt navn til en fortsat voksende trend. En trend, der handler om at gå i pink - og stå ved, hvem man er

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik