Borgmestre stikker kæp i hjulet på støjplan: "Når man bor ved en motorvej, må man påregne, at der er støj"

Det skal være muligt at bo og leve i hovedstadsområdets nordligste kommuner og samtidig kunne arbejde i København. Derfor er forslag om at sænke den maksimale hastighed på motorvejene ind mod København helt forkert, mener borgmestre.

Nok kan støj fra motorveje være særdeles invaliderende for adskillige borgere i hovedstadsområdet, men det er en dårlig idé at løse problemet med lavere hastigheder på motorvejene ind mod København.

Det mener borgmestrene i de tre kommuner på den sjællandske nordkyst, Steffen Jensen (S), borgmester i Halsnæs Kommune, Bent Hansen (V), borgmester i Gribskov Kommune og Benedikte Kiær (K), borgmester i Helsingør Kommune.

quote Når man bor ved en motorvej, må man påregne, at der er støj. Når man bor ude på landet, så er der andre ting, der kan genere. Der kan det lugte nogle gange

Bent Hansen

- En motorvej er sådan set en motorvej, og den beregnet til at køre hurtigt på, siger Bent Hansen til TV 2 Kosmopol.

- Det skal ikke tage længere tid end højst nødvendigt at køre herop, for så bliver det fuldstændigt håbløst for os at køre ind mod byen. Vi har også rigtig dårlig offentlig transport, siger Bent Hansen.

Men det kan måske minimere larmen ved sovetid for dem, der bor tæt på motorvejen?

- Når man bor ved en motorvej, må man påregne, at der er støj. Når man bor ude på landet, så er der andre ting, der kan genere. Der kan det lugte nogle gange, siger Bent Hansen.

Skal være muligt at bo nordpå

Reaktionen kommer i kølvandet på, at 12 borgmestre og formanden for regionsrådet i Region Hovedstaden tirsdag er ude med et forslag om at sænke hastigheden på motorvejene ind mod København til maks 80 kilometer i timen.

Et analysebureau har regnet ud, at 27.000 boliger på den måde vil kunne fjernes fra kategorien "støjplagede boliger".

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

De pendler længst i Nordsjælland

Gennemsnitlig pendling per borger per dag - i kilometer

Allerød: 39,4 kilometer

Egedal: 40,4 kilometer

Fredensborg: 46 kilometer

Frederikssund: 48,2 kilometer

Furesø: 34,4 kilometer

Gribskov: 54,6 kilometer

Halsnæs: 50,8 kilometer

Helsingør: 45,8 kilometer

Hillerød: 42,2 kilometer

Hørsholm: 42 kilometer

Rudersdal: 37,4 kilometer

Kilde: Dansk Byggeri, data fra 2017

I Halsnæs Kommune mener borgmester Steffen Jensen, at der skal gøres mere for at bekæmpe støj langs motorvejen, men at det konkrete forslag vil få negativ betydning for bosætningen i de nordsjællandske kommuner.

- Hvis nogle af de kommuner, som ikke lige ligger inde i København, skal få en ordentlig økonomi og en skatteindtægt, så kræver det, at der bor borgere i kommunen, som kan komme ind på arbejde i de centrale områder i en ordentlig tid, siger han.

- Det skal være muligt at kunne bo andre steder end midt i København, siger Steffen Jensen til TV 2 Kosmopol.

Ekstra øv

I Helsingør Kommune mener borgmester Benedikte Kiær, at det vil være “super træls”, at de helsingoranere, der pendler længst, vil opleve en længere rejsetid.

Men i myldretiden er hastigheden på motorvejene ind mod København jo ofte under 80 kilometer i timen, så hvor stort et problem er det reelt for jer?

- Der er mange, der har tilpasset deres familieliv og deres pendling, så de kører på tidspunkter, hvor der er mindre trafik. De vil nu blive ramt af den lavere hastighed. Det vil blive ekstra øv, siger Benedikte Kiær til TV 2 Kosmopol.

Hun mener, at en løsning på støjproblemerne i stedet bør centrere sig om støjreducerende asfalt og andre foranstaltninger - og derudover kan antallet af borgere, der hopper i den offentlige transport forøges, hvis Kystbanen får bedre forhold, anfører hun.

I Halsnæs mener Steffen Jensen også, at staten skal være med til at betale for alternative løsninger såsom støjvægge, men at man som borger langs motorvejen “må have tålmodighed med, at der ikke er penge til alle trafikinvesteringer.” 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik