Året er 2021 og coronaen har sit faste tag om danskernes hverdag. For langt størstedelen af dansk detailhandel betyder det manglende omsætning og krisetilstand. Det er dog ikke tilfældet for landets byggemarkeder, der nyder kronede dage.
Hovedstadens beboere har nemlig, sammen med resten af danskerne, fået gør-det-selv-handskerne på, og eksperterne spår, at tendensen er et tegn på pandemi-tilstanden, der vil forsvinde, så hurtigt som den opstod.
Men her tog eksperterne grueligt fejl, fortæller trendforsker og forbrugerekspert, Dorthe Wimmer.
Ikke bare en pandemi-trend
- Vi forventede jo en markant nedgang i omsætningen for byggemarkederne. Men det vi faktisk har set er, at det overhovedet ikke er faldet nær så meget, som vi troede, fortæller hun.
De seneste tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at byggemarkedernes omsætning er højere end samme måned fra storhedstiden i 2021.
Og det kan der være en helt særlig grund til, fortsætter trendforsker Dorthe Wimmer.
Byggemarkederne har nemlig fået øjnene op for Københavnsområdet, og bor man i og omkring byen, kan man nu hoppe på en kort cykeltur til den lokale Silvan, Stark eller Jem og Fix.
DIY kunderne overtager
Konceptet omtales også som 'city-byggemarkeder', og efterspørgslen kan butikschef for City-Stark butikkerne på Frederiksberg, Østerbro, Nørrebro og Amager, Tin Chang, sagtens nikke genkendende til.
TV 2 Kosmopol møder ham i det, han kalder for "beskedne 100 kvadratmeter" på Frederiksberg. Et byggemarked der på bekvemt vis ligger i smørhullet mellem Nørrebro og Frederiksberg. Et sted der normalt ikke rimer på byggemarked, men pludselig gjorde det for 3,5 år siden, da butikken slog dørene op efter pandemien.
- Det er helt oplagt, at vi ligger herinde, og jeg får jævnligt at vide fra mine kunder, at de er taknemmelige for ikke at skulle på en dagstur til Glostrup for at hente søm, siger han og smiler.
Ifølge Tin Chang er fordelingen af kunderne på Frederiksberg helt anderledes end forventet.
- En stor andel af vores kunder er jo håndværkere, der har en konto hos os og kommer forbi som stamkunder, men faktisk er cirka 60 procent af kunderne her på Frederiksberg, det vi kalder for 'DIY-kunder'.
Spørg Os - Afstemning
_
DIY er forkortelsen for det engelske udtryk "do it yourself", der på dansk oversættes til "gør-det-selv".
Tin Chang fortæller, at han oplever, at de såkaldte DIY-kunder trives med at komme fysisk ned i city-butikken til rådgivning og byggetips.
Vi vil tættere på kunden
Og den tendens bakker Chief Sales Officer (CSO) for Silvan, Rasmus Kjærgaard, op om.
- Vi kan jo tydeligt se tendensen i de større byer, især København, men også Odense og Aarhus, hvor kunderne ikke nødvendigvis er indehaverne af en bil. De benytter sig af den offentlige transport og cyklen, så derfor vil vi jo gerne være i en rimelig afstand.
Og formålet er klart, fortæller han videre.
- Vi vil simpelthen gerne tættere på vores kunder.
På den anden side af Atlanten
Tendensen er hverken Stark eller Silvan alene om. Ifølge trendekspert Dorthe Wimmer dukker samme city-formater også op rundt omkring i USA.
Store såkaldte 'boksformater' såsom Target og Walmart skalerer ned på størrelse og sortiment og rykker sig tættere og tættere på bymidterne.
- I USA inkluderer de selvfølgelig også altid en lille madoplevelse. Det kunne godt ske, at city-byggemarkederne også introducerer det i fremtiden - ligesom Ikea, spår hun.
I dag er det nemlig præcis et år siden, at Ikea på Fisketorvet åbnede portene. Endnu et eksempel på et 'boksformat', der nu placeres helt centralt tilgængeligt for Københavnerne.
- Det handler om, at detailbutikkerne begynder at tilpasse deres oplevelse og sortiment til kunden, tilføjer Dorte Wimmer.
Tilfredse kunder
Spørger man forbrugerne af byggemarkederne i storbyen, er der ingen klager.
Mellem søm og skruer i Silvan på Nørrebros lange, smalle gange møder TV 2 Kosmopol Mille og Christian - et ungt kærestepar i starten af tyverne.
- Vi er lige flyttet fra ydre København herind til Nørrebro, så vi mangler en masse ting til lejligheden, forklarer Christian.
Parret fortæller, at der er meget af byggemarkedets sortiment, som de ikke har helt styr på, når man står derhjemme.
- Det er bare dejligt, at vi kan smutte herned på ingen tid og måle op og stille spørgsmål, siger Mille, mens hun vifter med altankassen, der planlægges at hænge op senere.
Og oplevelsen deler de med Henriette, der er i Silvan med sine to børn, for at købe maling.
- Vi har kun en cykel, så jeg ved slet ikke, hvad jeg skulle gøre, hvis ikke byggemarkederne lå tæt på. Det giver os en frihed til at være mere spontane, fortæller hun.
Konkurrencen er sund
Tilbage på Frederiksberg er butiksindehaver af Stark, Tin Chang, godt tilfreds med den stigende interesse for byggemarkederne.
Men frygter du ikke konkurrencen, når flere forskellige kæder kommer til København?
- Nej, det er jo ligesom supermarkederne, der ligger klods op af hinanden. De supplerer hinanden, og vi har hver især vores spidskompetencer, smiler han.
CSO for Silvan, Rasmus Kjærgaard, stemmer i.
- Vi holder hinanden på tæerne, og konkurrencen er sund. Det er jeg sikker på, fortæller han.