Der var ekstra plads i bilen: Sådan sparer Mathilde og kollegaerne tid, penge og 730 kg CO2 om året

Samkørsel hjælper på trængsel, klimaudfordringer og så kan det spare samfundet en stor sum penge. Men det er ikke lige nemt at få danske bilister til at køre sammen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Victor Møller (tv.), Evi Alexiou (im.) og Mathilde Thorsen (th.) kører sammen til og fra arbejde i Mathildes bil.
Foto: Kristian Koed Hansen / TV 2 Kosmopol

Mandag til fredag kører Mathilde Thorsen fra sit hjem på Frederiksberg til sin arbejdsplads i Hørsholm.

På vej til og fra arbejde praktiserer hun noget, som kun de færreste bilister kan prale af.

Hun tilbyder nemlig sine kollegaer Evi Alexiou og Victor Møller at køre med.

- Det er supernemt. Evi cykler hjem til mig, og så kører vi afsted sammen. Så henter vi Victor på vejen, fortæller hun til TV 2 Kosmopol.

Det gør dem til en sjældenhed i morgentrafikken, hvor der ifølge Vejdirektoratet i gennemsnittet kun sidder én person i ni ud af ti biler.

- Det giver bare god mening at tilbyde Victor og Evi at køre med. Vi skal det samme sted hen, så de kan lige så godt køre med mig, siger Mathilde Thorsen.

Mindre trængsel

Ifølge Vejdirektoratet sidder der i gennemsnit 1,4 personer i en bil, der skal fra a til b i Danmark. I myldretiden er der endnu færre. Her sidder der kun 1,08 personer i hver bil.

Historisk set er vi blevet dårligere til at køre sammen. I 1980'erne var der nemlig 1,8 personer i hver bil.

Og det ærgrer Andreas Egense, der er afdelingschef hos Vejdirektoratet.

- Vi kunne vinde så meget på det. Hvis der i gennemsnit bare var to personer i hver bil i morgentrafikken, så kunne vi halvere trængslen. Det vil spare alle en masse tid og penge, siger han til TV 2 Kosmopol og fortsætter:

- Trængsel er særligt et problem i hovedstadsområdet, så her vil det hjælpe.

(Artiklen fortsætter efter grafen.)

Behov for færre biler

Det vil ifølge Andreas Egense betyde, at færre vil have behov for en bil eller en ekstra bil, fordi de kan køre med en kollega til og fra arbejde. 

Og det er faktisk noget, som Evi Alexiou kan genkende.

- Jeg havde overvejet at købe en bil, men så fandt Mathilde og jeg ud af den her ordning, og nu vil det ikke give mening for mig, siger hun.

Mens Evi Alexiou har sparet en bil, så sparer Victor Møller tid.

- Jeg ville normalt skulle tage kollektiv transport, som er dyrere og langsommere, så det giver meget bedre mening for mig at køre med Mathilde.

(Artiklen fortsætter efter illustrationen.)

Illustration af hvordan trængslen kunne komme til at se ud, hvis flere valgte at køre sammen i bilerne.

Klimagevinst

Sammen sparer de alle tre samfundet for omkring 730 kg CO2 årligt, hvis de kører sammen alle årets hverdage. 

Og det glæder Søren Have, der er programchef for fremtidens mobilitet hos den grønne tænketank Concito.

- Hvis man pendler i bil og kører mellem 15.000 til 20.000 kilometer om året, så svarer det til to tons CO2 per bil. Så det vil absolut batte noget, hvis vi var bedre til at køre sammen i bilerne, siger han og fortsætter:

- Det kan ikke løse alle klimaudfordringer, men det kan være et stort bidrag.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Søren Have ser store klimagevinster i samkørsel.
Foto: Niels Knuth / TV 2 Kosmopol

Flere skal vænne sig til at køre sammen

Samkørsel er altså godt for klimaet, trængslen og ikke mindst pengepungen - så hvorfor er der ikke flere, der vælger at køre sammen i bilerne?

Stiller man det spørgsmål til FDM's afdelingschef, Torben Lund Kudsk, er svaret klart.

- Det handler om vane, bekvemmelighed og sikkerhed. Vi vil helst ikke være for afhængige af andre, forklarer han og fortsætter:

- Vi danskere er nok på godt og ondt blevet velhavende, så mange af os har mulighed for at køre alene i en bil. Det giver bare en masse problemer, hvis vi alle vælger at køre det samme sted hen på samme tidspunkt.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Derfor peger han på, at flere skal lokkes til at køre sammen, og det kan ske ved en større økonomisk fortjeneste ved samkørsel.

I dag må man ikke tjene mere end 0,70 kroner per kilometer, når man kører andre. Hvis man gør, skal man betale skat af det indtjente beløb. Det vil FDM dog gerne have lavet om på, så man kan tjene mere, før man skal betale skat. 

Derudover mener foreningen, at samkørsel skal indtænkes i den kollektive trafik.

- Vi skal have kigget på, hvordan trafikselskaber kan samarbejde med private aktører, som tilbyder samkørsel, siger han.

FDM har selv en samkørselsapp, der hedder Ta' Med. Her kan chauffører og rejsende finde hinanden.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Torben Lund Kudsk mener at danskerne skal bryde med deres vaner og være mere åbne for samkørsel.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Sådan kan Mathilde tjene 8.000 kroner

Selvom de er kollegaer, så kendte Mathilde Thorsen hverken Evi Alexiou eller Victor Møller, før de begyndte at køre sammen. 

De fandt dog hinanden gennem samkørselsappen Nabogo, der giver Mathilde Thorsen ti kroner per passager, som hun tager med i sin bil.

Det vil sige, at Mathilde Thorsen tjener 20 kroner, hver gang hun tager Evi Alexiou og Victor Møller med i bilen til og fra arbejde. 

Hvis de kører sammen alle årets omkring 219 hverdage løber det op i 8.760 kroner, som Mathilde Thorsen kan tjene på samkørsel med Victor Møller og Evi Alexiou.

- Det er ikke så meget pengene, der betyder noget. Jeg synes egentlig bare, at det er hyggeligt, siger Mathilde Thorsen.

Men er det ikke rarere at køre selv, så du selv kan bestemme afgang, musik, podcast, lydbog og så videre?

-  I starten tænkte jeg, at det måske ville blive svært om morgenen, men nu er det blevet til en hyggelig rutine, som jeg ser frem til, svarer Mathilde Thorsen og tilføjer:

- Og så er vi gode til at give hinanden plads, hvis man bare gerne vil sidde i ro efter en lang arbejdsdag.

Link kopieret!

Seneste nyt

Livgarden tager imod præsident til Egyptens nationalmelodi

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Når Egyptens præsident, Abdel Fattah al-Sisi, fredag og lørdag er på statsbesøg i Danmark, bliver han budt velkommen af det danske kongepar i Christian VII's Palæ på Amalienborg i København.

Her vil kongeparret og den egyptiske præsident overvære et æreskompagni af Den Kongelige Livgarde, som er opstillet til lejligheden.

Det fremgår af programmet for statsbesøget, som Kongehuset har lagt på sin hjemmeside.

Under velkomsten vil Den Kongelige Livgardes Musikkorps fremføre Egyptens nationalmelodi.

I løbet af statsbesøget skal Abdel Fattah al-Sisi også mødes med både den danske statsminister, Mette Frederiksen (S), udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og formanden for Folketinget, Søren Gade (V).

I forbindelse med programmet skriver Kongehuset, at Danmarks forhold til Egypten vil blive styrket i forbindelse med statsbesøget.

Link kopieret!

Omdiskuteret bydel i København må ikke ligne et "mini-Manhattan", mener Rosenkrantz-Theil

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Lynetteholm og andre kommende byudviklingsområder i København skal bygges i samme stil som de gamle brokvarterer.

Det mener den socialdemokratiske overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil, skriver Politiken.

- Københavnerne lægger vægt på, at man gerne vil have, at man kan se, at det er København. De ønsker karrébyggerier eller byggeforeningsagtige huse som Nyboder, hvis det skal være mindre. Det er de ord, folk sætter på det. Jeg synes, det er rigtigt, for det er det, der kendetegner København, siger hun til avisen.

Hun ønsker ikke, at Lynetteholm skal komme til at ligne Ørestad med en stor andel private udlejningsboliger, der "koster det hvide ud af øjnene", og som er plastret op i stål og beton "som et mini-Manhattan".

Link kopieret!

Nyt byggeri skal indtænke solceller på taget fra 2026

Om godt et år skal alle nye, store offentlige og ikke-beboelsesbygninger som udgangspunkt bygges med solcelleanlæg på taget.

I 2026 træder et EU-direktiv i kraft, som siger, at vi gradvist skal sætte solceller op alle de steder, som er teknisk egnet, og hvor det økonomisk giver mening.

- Det er et fornuftigt skridt, fordi især lokal produktion af strøm får mulighed for at fortrænge udbygning af elnettet og reducere transmissionstabene, siger Sune Thorsteinsson, der er projektleder ved DTU Electro til TV 2 Kosmopol.

Kim Slavinsky er er direktør i virksomheden Phønix Tag Energi og medlem af Dansk Solcelleforening. Han er enig med forskeren.

- Jo mere decentralt, vi kan lave produktion og forbrug, jo færre penge skal vi bruge på at lave infrastrukturen. Det giver rigtig god mening, at den billigste energiform, der findes i verden, den bliver brugt af forbrugerne der, hvor den bliver produceret, siger han.

Samtidig kan de mange små anlæg være med til at styrke forsyningssikkerheden, siger Sune Thorsteinsson fra DTU.

- I forhold til verdenssituationen nu, er decentrale anlæg med til at stabilisere elproduktionen, fordi man simpelthen er mindre følsom overfor terrorhandlinger, siger han.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Arla tilbagekalder mælkeprodukt

Arla Foods tilbagekalder produktet Protino, der er en syrnet mælkebaseret dessert, efter der er fundet mug på produktet.

Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

Ifølge styrelsen er produktet uegnet som fødevare og bør kasseres eller returneres, hvor det er købt.

Link kopieret!

Nordsjællandsk by får nyt madmarked

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

SlotsArkaderne i Hillerød går i december gang med at bygge om, så det nye madmarked Balkonen Food Hall kan åbne sommeren 2025.

Det skriver sn.dk.

Her vil der være syv madboder og en bar.

- Vi har jo i et pænt stykke tid set tendensen, at vi danskere rigtig gerne vil bruge nogle penge på at spise ude. Så det tapper vi ind i. Og i stedet for at invitere én spiller ind til hele det store areal, synes vi, at det giver god mening, at man får nogle forskellige spiseoplevelser og valgmuligheder, siger Morten Voss, centermanager for SlotsArkaderne, til sn.dk.

Madboderne vil blandt andet servere mexicanske, japanske og italienske retter.

Link kopieret!

Internationalt efterlyst bandemedlem sigtet for at smugle 357 kilo kokain

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 42-årig mand bliver fredag fremstillet i grundlovsforhør i Københavns Byret uden selv at være til stede.

Det skriver NSK, National enhed for Særlig Kriminalitet, i en pressemeddelelse.

Manden er sigtet for i fællesskab med flere medgerningsmænd at have indsmuglet og handlet med 357 kilo kokain fra 2020 til sommeren 2024.

Manden har været internationalt efterlyst siden 2019 og er en del af den forbudte bande Loyal To Familia.

Flere personer er allerede dømt for indsmugling og videredistribution af omfattende mængder narkotika i samme sag.

Link kopieret!

Kommune melder ud: Tusindvis af brændeovne skal skrottes

Foto: Mads Jensen / Scanpix

Tusindvis af brændeovne i landets to største byer skal skrottes eller udskiftes.

Det er beskeden i både Københavns og Aarhus kommuner til ejere af brændeovne, der er installeret før 1. juni 2008.

Dem er der cirka 6000 af i Aarhus og cirka 3000 af i Københavns Kommune, fremgår det af pressemeddelelser fra de to kommuner.

Landets kommuner har siden 1. juli 2023 haft mulighed for at forbyde ældre brændeovne i områder med fjernvarme.

Det skyldes, at ældre brændeovne forurener mere end nyere modeller.

Link kopieret!

Politi fandt bombelignende genstand

Foto: Sebastian Andersen Holm/TV 2 Kosmopol

Der blev torsdag eftermiddag tilkaldt bomberyddere til Gladsaxe Ringvej, da der blev fundet en bombelignende genstand i en udgravning.

Det skriver Københavns Vestegns Politi på X.

Genstanden viste sig ikke at være farlig, og alle afspærringer er derfor blevet ophævet.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google