E-mærket advarer mod falske webshops nye trick: Alexandra røg i fælden, selvom hun var opmærksom på snyd

Hos e-mærket oplever de en stor stigning i antallet af svindlende webshops, og flere af dem er begyndt at bruge ordet København i navnet for at virke troværdige.

Møbler, make-up, mad, hvidevare, rejser og tøj.

Alexandra Lundbæk shopper det hele på nettet. Fordi det er nemt, og fordi det går hurtigt.

- Alt hvad jeg kan slippe afsted med, køber jeg på nettet. Jeg gider ikke bruge tid på at gå ned i fysiske butikker, fortæller hun til TV 2 Kosmopol.

Men en februar-dag købte hun noget helt andet. For 800 kroner købte hun sig nemlig en lærestreg.

quote Så tænker jeg bare 'åh nej mand. Jeg er røget i en fælde.'

Alexandra Lundbæk, Herfølge

- Jeg så en reklame, hvor et ungt iværksætterpar skrev, at deres nystartede tøjforretning var gået konkurs, så nu skulle de sælge ud af alle deres varer, fortæller Alexandra Lundbæk om dagen hun blev snydt af en webshop.

Reklamen fik hende til at føle empati for iværksætterparret, og hun trykkede ind på hjemmesiden Aikokbh.dk.

Kort tid efter har hun bestilt to striktrøjer til en samlet værdi af 800 kroner fra hjemmesiden.

- Og så går der noget tid, hvor jeg ikke hører fra firmaet, så jeg tager kontakt til dem. De bliver dog ved med bare at give autogenererede svar, siger hun og fortsætter:

- Så tænker jeg bare 'åh nej mand. Jeg er røget i en fælde.'

Aikokbh.dk ser sådan ud i dag.
Aikokbh.dk ser sådan ud i dag.
Foto: Screenshot fra Naturstyrelsens hjemmeside

Snydt selvom hun var opmærksom

Alexandra Lundbæk får aldrig de to striktrøjer, som hun havde købt. Hun havde ellers tjekket hjemmesiden og googlet den for at være sikker på, at den var ægte. 

Noget som hun altid har for vane, når hun skal shoppe på nettet.

- Jeg er altid opmærksom og tjekker blandt andet Trustpilot inden. Jeg har rigtig ofte set hjemmesider, hvor jeg med det samme har kunnet se, at det var falsk eller lusket, siger hun.

quote Når man som forbruger ser ordet "København", så bliver det meget mere lokalt og tillidsfuldt

Martin Paludan, e-mærket

Men Aikokbh.dk er anderledes. Den slår sig på at være fra København og har et professionelt og sofistikeret design, oplyser hun.

- Den er professionelt lavet, og designet er godt. Der står cvr-nummer og kontakt-oplysninger, så jeg tænker, at den må være okay, fortæller hun.

Og det var det, der fik hende til at springe i fælden. Noget som hun langt fra er den eneste, der har gjort.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Alexandra Lundbæk er altid meget opmærksom, når hun handler på nettet. Alligevel blev hun narret af Aikokbh.dk.
Alexandra Lundbæk er altid meget opmærksom, når hun handler på nettet. Alligevel blev hun narret af Aikokbh.dk.
Foto: Kristian Koed Hansen / TV 2 Kosmopol

Stor stigning i professionelle fup-hjemmesider

E-mærket oplever nemlig en stor stigning i antallet af fup-hjemmesider, der benytter ordet "København" i deres markedsføring, og som er lavet i professionel stil som Aikokbh.dk.

I 2022 har e-mærket registreret 260.000 svindelshops. I 2021 lød tallet på 201.000 mens det i 2018 var nede på 10.000.

Derfor advarer de nu om netop Aikokbh.dk sammen med den en lang række andre svindel hjemmesider, oplyser Martin Paludan, der er public relations manager hos e-mærket.

- Hjemmesiderne har opnået et meget højt teknisk niveau, som gør det svært at se, at der er tale om svindel, siger han til TV 2 Kosmopol og fortsætter:

- De er blevet målrettet og sofistikeret.

quote Det er en ulige kamp. Der opstår hele tiden nye svindel-hjemmesider, så det er svært at fange dem alle.

Christian Hoffmann, direktør, Telenors private marked

Særligt pointerer han, at hjemmesiderne er blevet gode til at markedsføre sig med personlige historier og desuden ser e-mærket en ny tendens i, at hjemmesiderne bruger stednavnet København for at skabe tillid.

- Når man som forbruger ser ordet København, så bliver det meget mere lokalt og tillidsfuldt, siger Martin Paludan.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Martin Paludan fra e-mærket advarer mod hjemmesider som Aikokbh.dk, der blandt andet bruger København for at skabe tillid.
Martin Paludan fra e-mærket advarer mod hjemmesider som Aikokbh.dk, der blandt andet bruger København for at skabe tillid.
Foto: Kristian Koed Hansen / TV 2 Kosmopol

En ulige kamp mod svindlerne

Normalt ville e-mærket henvise til deres gode råd om sikker handel på internettet, men hjemmesiderne er nu blevet så gode, at rådene ikke længere forebygger på tilstrækkelig vis.

I stedet henviser Martin Paludan til e-mærkets browser-funktion, der hedder Sikker Shopping.

- Funktionen advarer forbrugerne om, hvilke hjemmesider som e-mærket mistænker for at være fup-hjemmesider, fortæller Martin Paludan.

Også de danske teleselskaber har lignende løsninger. Hos Telenor har de en funktion, der hedder Sikker Surf, som de lancerede i marts. 

Siden da har den blokeret adgangen til mistænkelige hjemmesider 4.5 million gange.

Men selvom Alexandra Lundbæk blev svindlet af Aikokbh.dk tilbage i februar, så kan man stadig tilgå hjemmesiden den dag i dag. Den har dog ændret sit udseende, siden hun besøgte den i februar.

- Det er godt nok kækt, siger hun, da hun finder ud af det.

For ifølge Telenors direktør for det private marked, Christian Hoffmann, så er det umuligt at dæmme op for samtlige fup-hjemmesider.

- Det er en ulige kamp. Der opstår hele tiden nye svindel-hjemmesider, så det er svært at fange dem alle, siger han til TV 2 Kosmopol.

Indtil der kommer en løsning, der hindrer hjemmesider som Aikokbh.dk fuldstændigt, så har Alexandra Lundbæk i stedet væbnet sig med endnu mere opmærksomhed, når hun i fremtiden skal handle på nettet.

For selvom hun ikke fik sine to striktrøjer, så har hun i stedet fået sig en lærestreg, som hun ikke glemmer.

- Jeg vil huske mit eget råd til mig selv og være langt mere grundig i mit forarbejde, slår hun fast.

TV 2 Kosmopol har i en uge forsøgt at få et interview med Aikokbh.dk. De har dog ikke svaret på nogen henvendelser.

Vi kender det alle sammen. Nethandel. Nemt, hurtigt og bekvemt. Men antallet af svindelhjemmesider er steget markant, og derfor er organisationen E-mærket, der sikrer at hjemmesider er ægte, nu ude at advare os forbrugere.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik