Kameraerne skal afsløre, om fly benytter hjælpemotoren, den såkaldte APU (Auxiliary Power Unit), til at generere strøm, mens flyet holder parkeret på standpladsen.
Hjælpemotoren kører på brændstof, hvorfor denne både udleder luftforurening og støj. Ved hjælp af kameraerne håber lufthavnen, at man mindske unødig luftforurening og støj.
Bestemmelserne i Københavns Lufthavn dikterer, at hjælpemotoren skal slukkes senest fem minutter efter ankomst til standpladsen, og den må tidligst tændes igen fem minutter før afgang.
Kameraerne, som vil afsløre varme udledt fra tændte motorer, vil blive sat op i løbet af vinteren på de 40 mest anvendte standpladser i lufthavnen.
Tidligere på året viste en rapport, at området omkring Københavns Lufthavn er mere luftforurenet med ultrafine partikler end H.C. Andersens Boulevard, og visse steder er luftforureningen tæt på tre gange højere end WHO’s grænseværdi for høj partikelforurening.