Hver dag tramper Michael 22 kilometer til og fra arbejde - og han kunne godt tænke sig at få penge for det
Partier konkurrerer om at ville skabe flere fordele for cyklisterne. Danmark skal nemlig opnå klar international førerposition som cykelland.
Han er en af dem, politikerne så frygteligt gerne vil have flere af. Der blæser nemlig lune medvinde på cykelstierne:
Hver morgen tager Michael Pedersen sin cykel og tramper de 11 kilometer frem til Cyklistforbundet på Israels Plads, hvor han arbejder som kampagnemedarbejder.
Og når arbejdsdagen er slut, tramper han de samme 11 kilometer tilbage igen.
- Det gør jeg hver dag, og uanset om det regner eller sner. Jeg er glad for det - og jeg kunne ikke forestille mig at gøre det på en anden måde, siger han til TV 2 Kosmopol.
Det ville selvfølgelig også være småsært, hvis han havde sat sig bag rattet i en fuldfed, dieselguffende Mercedes, nu hvor han arbejder, hvor han gør.
Han tager glædeligt imod et udspil fra partiet Alternativet, der gerne vil give ham en lille økonomisk fordel for besværet ved at cykle.
Hos Alternativet mener man nemlig, at Michael Pedersen skal kunne trække cykelturen - de to gange 11 kilometer - fra i skat, så han får et befordringsfradrag, der minder om det, eksempelvis bilister får på længere afstande.
Mere konkret ved at give tre kroner per kilometer, hvis du cykler mere end to kilometer hver dag.
- Det ville jeg da sige ja tak til. For mig gør det ingen forskel i forhold til at cykle - det gør jeg alligevel. Men hvis vi som samfund gerne vil have flere til at cykle, så er det et godt sted at starte, siger han.
Og den skattemæssige bonus er langt fra det eneste bolsje i Alternativets slikpose. Partiet har fremsat en hel stribe af forslag, der skal forsøde livet for det cyklende Danmark.
Politisk medvind på cykelstierne
Få stenkast fra Michael Pedersens arbejdsplads på Israels Plads finder vi Christiansborg. Og der sidder Christina Olumeko, der er mobilitetsordfører for netop Alternativet.
Hun og hendes parti har netop lanceret deres cykeludspil, og ambitionen er at gøre Danmark til verdens bedste cykelland - intet mindre.
- Cykelpolitik er et af de få områder, der samler alle grupperinger. Alle partier elsker cyklister - i hvert fald, når man kigger på deres ord, siger hun.
Og lige ned i den positive stemning sender Alternativet så udspillet "Det skal kunne betale sig at cykle".
Udspillet rummer en lang række forslag - lige fra cyklistfradrag til gigantinvesteringer i bedre infrastruktur, der skal få langt flere danskere til at tage cyklen i stedet for bilen.
Og står det til Alternativet, så skal der bruges mange milliarder på at få folk til at cykle:
- Vi er et land med en folkelig cykelkultur, og de fleste danskere ejer en cykel. Men der er også flere og flere danskere, der ejer en bil, og nu er bilejerskabet og bilkulturen ved at udkonkurrere cykelkulturen. Det er ærgerligt, siger Christina Olumeko til TV 2 Kosmopol.
Partiet peger på, at hvis man flytter en kilometers transport fra bil til cykel, så sparer samfundet 8 kroner.
Tallet kommer fra Transportministeriet.
Sådan vil Alternativet få flere til at cykle
Alternativet fremlagde for få dage siden et omfattende, milliarddyrt cykeludspil, hvor partiet sigter bredt i forhold til at få flere til at cykle. Her er nogle af punkterne.
Du skal kunne trække cykelturen fra i skat. Partiet vil give 3 kroner per kilometer, hvis du kører mellem 2 og 24 kilometer hver dag. En app skal for eksempel holde øje med, om du rent faktisk cykler.
Hvis arbejdsgivere honorerer medarbejdere for at cykle, skal det være skattefrit op til en vis grænse. Dette gælder også arbejdsgiverbetalte tilskud til cykler, og endelig skal det være skattefrit, hvis en medarbejder cykler hjem på firmacyklen.
Bor man i et landdistrikt, skal man kunne få offentligt tilskud til køb af en elcykel.
Staten skal finansiere et landsdækkende netværk af supercykelstier af høj kvalitet. Efter anlæg skal kommunerne overtage drift og vedligehold.
I den seneste infrastrukturplan blev der afsat tre milliarder kroner til cyklisme. Det beløb skal øges til syv milliarder.
De stationsnære områder skal gøres mere cykelvenlige.
Det skal - som i S-togene - være gratis at have sin cykel med i toget. I dag kræver det en pladsbillet.
Cyklisters parkeringsforhold ved stationer skal forbedres markant efter forbillede fra for eksempel Amsterdam.
Parti ønsker skattetilskud til nyt cykelkøb
Noget kunne tyde på, at Christina Olumeko ikke tager fejl, når hun vurderer, at der blæser lunere vinde i ryggen på de danske cyklister.
I hvert fald meddelte skatteminister Rasmus Stoklund (S) forleden, at skatteværktøjet kan være en vej til at få flere til at tage cyklen.
- Skattesystemet skal bruges til at fremme det, vi gerne vil have mere af, og derfor er jeg åben for at arbejde videre med forslag og idéer til, hvordan vi gennem skattepolitik kan gøre det attraktivt at hoppe på cyklen i stedet for at sætte sig bag rattet, meddelte han i et skriftligt svar til Ritzau, der havde bedt om hans kommentar til Alternativets udspil.
De lune vinde på cykelstierne kommer fra flere retninger.
For eksempel lyder det fra Liberal Alliance, at de godt nok ikke støtter tankerne om et kilometerfradrag til cyklister, men til gengæld læner de sig gerne op ad tanker fra Dansk Industri om skattefritagelse, når det gælder arbejdsgiverbetalte cykler og en såkaldt bruttolønsordning - hvor medarbejderen kan købe sig en cykel - før hun betaler skat af sin løn.
Dermed opnår cyklisten reelt et skattetilskud til sin nye cykel.
- LA deler Alternativets holdning om, at der er mange positive sidegevinster ved, at flere tager cyklen på arbejdet (folkesundhed, mindre trængsel, klimagevinster osv), lyder det på X fra partiets transportordfører Jens Meilvang.
SF´s daværende transportordfører, Sofie Lippert Troelsen, efterlyste i starten af 2024 i et debatindlæg på Altinget vedtagelsen af en ny national cykelstrategi.
Her skal målet være, at cyklingen i 2030 øges med 20 procent i forhold til 2020-niveauet.
Målet skal indfries ved at gøre det lettere at få cyklen med i offentlig transport, skabe bedre parkeringsmuligheder og øge vores fokus på at bremse cykeltyverier.
Brug jobbets elcykel privat
Siden har Mads Olsen overtaget ordførerskabet i SF. Han siger til TV 2 Kosmopol:
- Det er jo ikke noget, vi selv har foreslået, men vi ser positivt på cykelvenlige skatteregler. Selv arbejder vi på en fri cykelordning på linje med medarbejderes fri bil-ordning.
- Det vil sige en arbejdsgiverbetalt cykel, som også kan bruges privat. Det vil være billigere at gennemføre, og elcykler koster jo let 25.000-30.000 kroner, så hvis man indfører den ordning, vil der blive brudt en barriere - også i forhold til at elcykler kan konkurrere på distancer, hvor man ellers ville tage bilen, siger han.
Mads Olsen påpeger, at cykeltransport har været glemt i debatten i mange år, men at det nu igen er tydeligt, at både trængsel, økonomi og klimadebat nødvendiggør forandringer.
- Og så vil jeg da sige, at det er lidt træs, at regeringen har indført nul-moms på salg af fly, der kan bruges på indenrigsruter, mens vi stadig ikke har en cykelvenlig skattelovgivning, siger han.
Tænk på cyklen, som du tænker på din arbejdstelefon
Alternativets mobilitetsordfører Christina Olumeko er glad for, at der måske kommer politiske gennembrud i forhold til landets cykelpolitik.
Foto: Henry Michaelsen / TV 2 Kosmopol
Engang ville man måske have kaldt ambitionerne om at få flere til at cykle for "fodformede" - tænker du, at det er blevet helt mainstream nu?
- Hvor er det sjovt, at du siger fodformet. Min svigerfar har lige forklaret mig, hvad det er. Det er sådan lidt hippie-agtigt, ikke? Men det er da klart, at når flere partier er enige, så er det lettere at presse regeringen.
Følelsen af medvind sidder de også med i Cyklistforbundet.
Her er man glade for Alternativets udspil og hilser ideen om kilometerfradrag til de cyklende pendlere velkommen. Men der er en anden ide, forbundets direktør Kenneth Øhrberg Krag tror er mere realistisk:
- Nemlig tankerne om at få betalt en cykel via en bruttolønsordning - eller en fri cykel. En cykel skal være en del af lønnen på samme måde som en computer eller en telefon, siger han og forklarer:
- Det synes Dansk Industri er en rigtig god idé, og det samme synes Dansk Metal på arbejdstagersiden. Og ja - tankerne er ikke længerede bare fodformede - de afspejler en bevægelse, vi i øjeblikket ser i hele Europa.
Billigere brændstof!
Og så er der selvfølgelig steder, hvor det fodformede ikke har vundet indpas.
Bevæger man sig uden for Christiansborg, kan man for eksempel spørge partiet Nye Borgerlige, der ikke længere har en plads i Folketinget.
Formand Martin Henriksen siger til TV 2 Kosmopol:
- Det her er endnu et forsøg på at regulere borgernes adfærd. Det bør politikere holde sig fra. Er der penge til overs i systemet, skal de bruges på sænke afgifterne på brændstof.