Hver dag tramper Michael 22 kilometer til og fra arbejde - og han kunne godt tænke sig at få penge for det

Partier konkurrerer om at ville skabe flere fordele for cyklisterne. Danmark skal nemlig opnå klar international førerposition som cykelland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Han er en af dem, politikerne så frygteligt gerne vil have flere af. Der blæser nemlig lune medvinde på cykelstierne:

Hver morgen tager Michael Pedersen sin cykel og tramper de 11 kilometer frem til Cyklistforbundet på Israels Plads, hvor han arbejder som kampagnemedarbejder. 

Og når arbejdsdagen er slut, tramper han de samme 11 kilometer tilbage igen.

- Det gør jeg hver dag, og uanset om det regner eller sner. Jeg er glad for det - og jeg kunne ikke forestille mig at gøre det på en anden måde, siger han til TV 2 Kosmopol.

Det ville selvfølgelig også være småsært, hvis han havde sat sig bag rattet i en fuldfed, dieselguffende Mercedes, nu hvor han arbejder, hvor han gør. 

Han tager glædeligt imod et udspil fra partiet Alternativet, der gerne vil give ham en lille økonomisk fordel for besværet ved at cykle.

Hos Alternativet mener man nemlig, at Michael Pedersen skal kunne trække cykelturen - de to gange 11 kilometer - fra i skat, så han får et befordringsfradrag, der minder om det, eksempelvis bilister får på længere afstande.

Mere konkret ved at give tre kroner per kilometer, hvis du cykler mere end to kilometer hver dag. 

Hvis vi som samfund gerne vil have flere til at cykle, så er det et godt sted at starte.

— Michael Pedersen, kampagnemedarbejder, Cyklistforbundet

- Det ville jeg da sige ja tak til. For mig gør det ingen forskel i forhold til at cykle - det gør jeg alligevel. Men hvis vi som samfund gerne vil have flere til at cykle, så er det et godt sted at starte, siger han.

Og den skattemæssige bonus er langt fra det eneste bolsje i Alternativets slikpose. Partiet har fremsat en hel stribe af forslag, der skal forsøde livet for det cyklende Danmark.

Politisk medvind på cykelstierne

Få stenkast fra Michael Pedersens arbejdsplads på Israels Plads finder vi Christiansborg. Og der sidder Christina Olumeko, der er mobilitetsordfører for netop Alternativet. 

Bilejerskabet og bilkulturen er ved at udkonkurrere cykelkulturen.

— Christina Olumeko, mobilitetsordfører, Alternativet

Hun og hendes parti har netop lanceret deres cykeludspil, og ambitionen er at gøre Danmark til verdens bedste cykelland - intet mindre.

- Cykelpolitik er et af de få områder, der samler alle grupperinger. Alle partier elsker cyklister - i hvert fald, når man kigger på deres ord, siger hun.

Og lige ned i den positive stemning sender Alternativet så udspillet "Det skal kunne betale sig at cykle".  

Udspillet rummer en lang række forslag - lige fra cyklistfradrag til gigantinvesteringer i bedre infrastruktur, der skal få langt flere danskere til at tage cyklen i stedet for bilen. 

Og står det til Alternativet, så skal der bruges mange milliarder på at få folk til at cykle:

- Vi er et land med en folkelig cykelkultur, og de fleste danskere ejer en cykel. Men der er også flere og flere danskere, der ejer en bil, og nu er bilejerskabet og bilkulturen ved at udkonkurrere cykelkulturen. Det er ærgerligt, siger Christina Olumeko til TV 2 Kosmopol.

Partiet peger på, at hvis man flytter en kilometers transport fra bil til cykel, så sparer samfundet 8 kroner. 

Tallet kommer fra Transportministeriet.

Sådan vil Alternativet få flere til at cykle

Alternativet fremlagde for få dage siden et omfattende, milliarddyrt cykeludspil, hvor partiet sigter bredt i forhold til at få flere til at cykle. Her er nogle af punkterne.

  • Du skal kunne trække cykelturen fra i skat. Partiet vil give 3 kroner per kilometer, hvis du kører mellem 2 og 24 kilometer hver dag. En app skal for eksempel holde øje med, om du rent faktisk cykler.

  • Hvis arbejdsgivere honorerer medarbejdere for at cykle, skal det være skattefrit op til en vis grænse. Dette gælder også arbejdsgiverbetalte tilskud til cykler, og endelig skal det være skattefrit, hvis en medarbejder cykler hjem på firmacyklen.

  • Bor man i et landdistrikt, skal man kunne få offentligt tilskud til køb af en elcykel.

  • Staten skal finansiere et landsdækkende netværk af supercykelstier af høj kvalitet. Efter anlæg skal kommunerne overtage drift og vedligehold.

  • I den seneste infrastrukturplan blev der afsat tre milliarder kroner til cyklisme. Det beløb skal øges til syv milliarder.

  • De stationsnære områder skal gøres mere cykelvenlige.

  • Det skal - som i S-togene - være gratis at have sin cykel med i toget. I dag kræver det en pladsbillet.

  • Cyklisters parkeringsforhold ved stationer skal forbedres markant efter forbillede fra for eksempel Amsterdam.

Parti ønsker skattetilskud til nyt cykelkøb

Noget kunne tyde på, at Christina Olumeko ikke tager fejl, når hun vurderer, at der blæser lunere vinde i ryggen på de danske cyklister.

I hvert fald meddelte skatteminister Rasmus Stoklund (S) forleden, at skatteværktøjet kan være en vej til at få flere til at tage cyklen.

-  Skattesystemet skal bruges til at fremme det, vi gerne vil have mere af, og derfor er jeg åben for at arbejde videre med forslag og idéer til, hvordan vi gennem skattepolitik kan gøre det attraktivt at hoppe på cyklen i stedet for at sætte sig bag rattet, meddelte han i et skriftligt svar til Ritzau, der havde bedt om hans kommentar til Alternativets udspil.

De lune vinde på cykelstierne kommer fra flere retninger. 

For eksempel lyder det fra Liberal Alliance, at de godt nok ikke støtter tankerne om et kilometerfradrag til cyklister, men til gengæld læner de sig gerne op ad tanker fra Dansk Industri om skattefritagelse, når det gælder arbejdsgiverbetalte cykler og en såkaldt bruttolønsordning - hvor medarbejderen kan købe sig en cykel - før hun betaler skat af sin løn. 

Der er mange positive sidegevinster ved, at flere tager cyklen på arbejdet.

— Jens Meilvang, transportordfører, Liberal Alliance

Dermed opnår cyklisten reelt et skattetilskud til sin nye cykel.

- LA deler Alternativets holdning om, at der er mange positive sidegevinster ved, at flere tager cyklen på arbejdet (folkesundhed, mindre trængsel, klimagevinster osv), lyder det på X fra partiets transportordfører Jens Meilvang.

SF´s daværende transportordfører, Sofie Lippert Troelsen, efterlyste i starten af 2024 i et debatindlæg på Altinget vedtagelsen af en ny national cykelstrategi. 

Her skal målet være, at cyklingen i 2030 øges med 20 procent i forhold til 2020-niveauet.

Målet skal indfries ved at gøre det lettere at få cyklen med i offentlig transport, skabe bedre parkeringsmuligheder og øge vores fokus på at bremse cykeltyverier.

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Brug jobbets elcykel privat

Siden har Mads Olsen overtaget ordførerskabet i SF.  Han siger til TV 2 Kosmopol:

- Det er jo ikke noget, vi selv har  foreslået, men vi ser positivt på cykelvenlige skatteregler. Selv arbejder vi på en fri cykelordning på linje med medarbejderes fri bil-ordning. 

- Det vil sige en arbejdsgiverbetalt cykel, som også kan bruges privat. Det vil være billigere at gennemføre, og elcykler koster jo let 25.000-30.000 kroner, så hvis man indfører den ordning, vil der blive brudt en barriere - også i forhold til at elcykler kan konkurrere på distancer, hvor man ellers ville tage bilen, siger han. 

Mads Olsen påpeger, at cykeltransport har været glemt i debatten i mange år, men at det nu igen er tydeligt, at både trængsel, økonomi og klimadebat nødvendiggør forandringer.

- Og så vil jeg da sige, at det er lidt træs, at regeringen har indført nul-moms på salg af fly, der kan bruges på indenrigsruter, mens vi stadig ikke har en cykelvenlig skattelovgivning, siger han.

Tænk på cyklen, som du tænker på din arbejdstelefon

Alternativets mobilitetsordfører Christina Olumeko er glad for, at der måske kommer politiske gennembrud i forhold til landets cykelpolitik.

Alternativet har med et nyt cykeludspil forsøgt at få nyt liv i debatten om danskernes cykelkultur. Og de er ikke ene om at efterlyse handling.
Foto: Henry Michaelsen / TV 2 Kosmopol

Engang ville man måske have kaldt ambitionerne om at få flere til at cykle for "fodformede" -  tænker du, at det er blevet helt mainstream nu?

- Hvor er det sjovt, at du siger fodformet. Min svigerfar har lige forklaret mig, hvad det er. Det er sådan lidt hippie-agtigt, ikke? Men det er da klart, at når flere partier er enige, så er det lettere at presse regeringen.

En cykel skal være en del af lønnen på samme måde som en computer

— Kenneth Øhrberg Krag, direktør, Cyklistforbundet

Følelsen af medvind sidder de også med i Cyklistforbundet. 

Her er man glade for Alternativets udspil og hilser ideen om kilometerfradrag til de cyklende pendlere velkommen. Men der er en anden ide, forbundets direktør Kenneth Øhrberg Krag tror er mere realistisk:

- Nemlig tankerne om at få betalt en cykel via en bruttolønsordning - eller en fri cykel. En cykel skal være en del af lønnen på samme måde som en computer eller en telefon, siger han og forklarer:

- Det synes Dansk Industri er en rigtig god idé, og det samme synes Dansk Metal på arbejdstagersiden. Og ja - tankerne er ikke længerede bare fodformede - de afspejler en bevægelse, vi i øjeblikket ser i hele Europa.

Billigere brændstof!

Og så er der selvfølgelig steder, hvor det fodformede ikke har vundet indpas.

Bevæger man sig uden for Christiansborg, kan man for eksempel spørge partiet Nye Borgerlige, der ikke længere har en plads i Folketinget. 

Formand Martin Henriksen siger til TV 2 Kosmopol:

- Det her er endnu et forsøg på at regulere borgernes adfærd. Det bør politikere holde sig fra. Er der penge til overs i systemet, skal de bruges på sænke afgifterne på brændstof.

Link kopieret!

Seneste nyt

Ruter til særligt to lande giver Københavns Lufthavn flere rejsende

I november måned i år rejste 2,18 millioner gennem Københavns Lufthavn, og det er 11 procent flere end samme måned sidste år.

Det skriver Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse.

Det er særligt de længere rejser, som oplever stor passagerfremgang. Her er der 19 procent flere passagerer i forhold til november måned sidste år.

- Det er særligt på ruterne til Nordamerika og Asien, vi ser et stigende antal passagerer i forhold til sidste år. Alene på destinationerne i USA og Thailand ser vi en fremgang på henholdsvis 25 procent og 23 procent flere rejsende, hvilket er imponerende, siger kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard, i pressemeddelelsen.

Mandag blev staten igen hovedaktionær i Københavns Lufthavn, da man tilbagekøbte omkring 60 procent af aktionerne i lufthavnen.

Link kopieret!

Familiefar fra Lyngby måtte lave æbleskiver på gasgrillen tre dage efter decemberorkanen

Avisen Politiken besøgte Nic Fredholm i Lyngby i dagene efter orkanen, hvor familiens hus som så mange andre i Nordsjælland var uden strøm. Her bliver der varmet gløgg og æbleskiver på gasgrillen.
Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix

Tirsdag er det 25 år siden, at decemberorkanen i 1999 væltede Danmark, og i de følgende dage skulle en del nordsjællændere klare sig uden strøm.

Omkring 20.000 husstande i Nordsjælland måtte i op til en uge – og i enkelte tilfælde endnu længere tid – således undvære elektricitet i hjemmet på grund af nedfaldne ledninger og brud på kabler.

Hos familien Fredholm i Lyngby havde man allerede inden orkanen inviteret familiemedlemmer på gløgg og æbleskiver søndag den 5. december 1999, men der var stadig ikke strøm. Derfor var gåde råd dyre. Den dengang 42-årig Nic Fredholm fandt derfor gasgrillen frem.

- Grillen stod i udhuset, så jeg skulle ud af huset for at komme derud, siger han i dag.

Grillen var også udstyret med et blus, og på den måde kunne der lunes både gløgg og æbleskiver, der så kunne serveres i den stearinlysoplyste stue. 

Du kan læse hele historien om, hvordan decemberorkanen i 1999 ramte hovedstadsområdet her. 

Link kopieret!

I dag begynder retssag om dødsulykke, der kostede forældrepar livet

Tirsdag bliver der taget hul på retssagen mod en 24-årig mand, der er tiltalt for uagtsomt manddrab og vanvidskørsel i forbindelse med en dødsulykke på Hillerødmotorvejens Forlængelse.

Dødsulykken fandt sted en tidlig julimorgen i sommer og kostede i alt tre personer livet. To børn mistede deres forældre, og en anden familie deres 33-årige bror og søn ved den voldsomme ulykke.

En 24-årig mand, som menes at have kørt ræs med den afdøde 33-årige, der kørte frontalt ind i familien, blev siden anholdt og varetægtsfængslet i relation til sagen.

Den 24-årige er med sin rolle i ulykken tiltalt for uagtsomt manddrab og vanvidskørsel. Han er desuden tiltalt for uagtsom betydelig legemsbeskadigelse og flere overtrædelser af færdselsloven.

Der er afsat tre dage til retssagen mod den 24-årige.

Link kopieret!

"Tidlig julegave" på hovedstadens hospitaler

Det går godt med at hyre og fastholde ansatte i Region Hovedstaden
Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Det går den rigtige vej med at rekruttere og fastholde personale i Region Hovedstaden.

Det skriver Politiken.

I en indstilling til politikerne i Region Hovedstaden skriver administrationen:

"Det kan konstateres, at der er mere sundhedsfagligt personale ansat end tidligere, sygefraværet er faldende, færre nyansatte stopper i deres ansættelse inden for de første 12 måneder af deres ansættelse, regionen modtager flere ansøgninger på opslåede stillinger, og trivselsmålingerne vidner om fortsat positiv udvikling".

Der er i dag 244 flere månedslønnede end for to år siden, og det glæder regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S).

- Det er et langt sejt træk og mange ting, der nu lykkes. Derfor kan vi nu se flere sygeplejersker, flere læger, flere radiografer, og vi har aldrig haft så mange fastansatte jordemødre som i dag. Så det er en tidlig julegave, siger Lars Gaardhøj.

Link kopieret!

Uheld giver kø på motorvej

Et uheld på Motorring 3 i sydgående retning kort før Motorvejskryds Brøndby skabte tirsdag morgen kø på strækningen.

En overgang var kun højre spor farbart, men omkring 07.30 lød meldingen, at alle spor igen var farbare.

Det skriver DR P4 Trafik.

Link kopieret!

Fik nær kappet hovedet af på Christiansborgs tag, mens decemberorkanen rasede

Beredskabsdirektør i Hovedstadens Beredskab, Jakob Vedsted Andersen
Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Tirsdag er det 25 år siden, at Danmark blev væltet af decemberorkanen i 1999. 

Den dengang 27-årige indsatsleder ved Københavns Brandvæsen, Jakob Vedsted Andersen, befandt sig sent den aften pludselig under taget på Christiansborg Slot, mens tagpladerne af kobber gav efter og susede mod jorden. Her gik det op for ham, hvor farligt det vilde vejr egentlig var.

Alligevel var opgaven klar for den unge indsatsleder: De løbske tagplader skulle fæstnes, og brandfolkene skulle undersøge, om de kunne gøre det midt i uvejret.

- Jeg stak hovedet ud ad vinduet for at se ud på pladerne. Og så hørte jeg en lyd bagfra, husker Jakob Vedsted Andersen, der i dag er beredskabsdirektør i Hovedstadens Beredskab, om aftenen og natten mellem den 3. og 4. december i 1999.

Han trak instinktivt hovedet ned.

- Der så jeg en kobberplade komme farende ned mod vinduet. Ligesom en ostehøvl. Det gjorde indtryk. Nogle episoder hæfter man sig mere ved end andre, siger Jakob Vedsted Andersen.

Du kan læse hele historien om, hvordan decemberorkanen i 1999 ramte hovedstadsområdet her. 

Link kopieret!

Brøndby IF fylder 60 år

Det er en af mastodonterne i dansk fodbold, der tirsdag runder et skarpt hjørne, når fodboldklubben Brøndby IF fylder 60 år.

Gennem de seneste mange årtier har Brøndby indtaget en hovedrolle i fortællingen om dansk klubfodbold. På godt og ondt.

I mange år var det klubben, der gik forrest, og som alle andre herhjemme stilede efter.

Efter årtusindskiftet har historien været en anden. Uro på tribunerne og ledelsesgangen har fyldt mere end titler på banen. Klubbens runde fødselsdag fejres i skyggen af sparsom sportslig succes og fans' utilfredshed med nye amerikanske ejere.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google