I fremtiden kan himlen være fyldt med droner, der sværmer med livsvigtig medicin, hjertestartere og pakker fra for eksempel Zalando.
Det arbejder et københavnsk firma i hvert fald på.
Firmaet Skypuzzler har udviklet et digitalt flyveledermodul til droner.
Det er software, der fungerer ligesom flyvelederen, der sidder i det høje tårn i Københavns Lufthavn.
Hvis vi implementerede vores løsning i Danmark, havde vi allerede nået de klimamål, som vi skal
Den nye software er så banebrydende, at Skypuzzler i mandags blev anerkendt for den smarte opfindelse.
Som det eneste firma fra Danmark, blev det udvalgt til at modtage et tocifret millionbeløb af Det Europæiske Innovationsråd, blandt 969 ansøgere.
De 67 udvalgte europæiske firmaer modtager i alt 411 millioner euro til at dele imellem sig.
Deres software sørger for, at dronerne ikke kolliderer med hinanden - altså en digital flyveleder til droner.
Droner har ingen fysisk pilot ombord, men styres i stedet fra jorden.
Med Skypuzzlers software kan dronerne navigere mellem hinanden uden at kollidere, og man kan dermed fjerne dronepiloten fra ligningen.
På den måde kan man måske sende droner afsted i massevis i en trafiksikker fremtid.
Ifølge Ronni Winkler Østergaard, der er vicedirektør og medstifter af Skypuzzle, er det også den ideelle transportmetode for pakker.
- Vi skaber rammen og muligheden for, at dronerne kan flyve sikkert. Det er helt klart den sikreste og hurtigste måde at levere pakker til den enkelte borger, siger han.
Firmaets første mål er, at droner blandt andet kan flyve med medicin og hjertestartere rundt i Europa. Næste step bliver at levere pakker til hr. og fru Danmark.
En bæredygtig løsning
Skypuzzler mener, at dronemetoden kan skære mange omkostninger og mellemled væk i leveringsprocessen.
Lastbilchauffører og posthusmedarbejdere vil blive overflødige, hvilket ikke kun sparer tid, men også reducerer CO2-udledningen.
- Hvis vi implementerede vores løsning i Danmark, havde vi allerede nået de klimamål, som vi skal, siger Ronni Winkler Østergaard.
Skypuzzlers direktør Jesper Skou fortæller, at droner udleder 97 % mindre CO2 end lastbiler.
Transportdronerne kommer
Instituttet for Fremtidsforskning er en tænketank, der forsker i fremtidens udfordringer og muligheder.
Nikolaj Sveistrup fra instituttet tror, at transportdroner bliver en realitet i fremtiden.
- Teknikken er der, så det handler i store træk om lovgivningen og tilliden til styresystemet.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Spørg Os - Afstemning
_
De fleste danskere har nok en vis bekymring for, at en drone kunne falde ned og ramme dem i hovedet, hvis dronerne begynder at flyve over villaveje og børnehaver.
Derfor mener fremtidsforskeren også, at metoder, hvor dronerne holdes så langt væk fra mennesker som muligt, er vejen frem.
- Man kan eventuelt lave pladser, hvor dronerne kan lande, ligesom helikopterpladser. Og så kunne de flyve langs de trafikåre, der allerede er, siger Nikolaj Sveistrup.
Droner er bestemt ikke fremmede i Danmark. De bruges både af fotografer og til spas, men transportdroner har ikke rigtig gjort sit indtog endnu.
I 2022 lettede Sundhedsdronen for første gang mellem Ærøskøbing og Svendborg Sygehus i et projekt om at fragte blodprøver fra ø til ø.
Her fløj dog kun en enkelt drone, og havde derfor ikke så mange andre at navigere udenom.
I USA har Amazon flere gange succesfuldt testet levering med droner, og i 2024 forventer Amazon at lancere en ny dronemodel.
Må kigge til udlandet
Selvom firmaet Skypuzzler har base i København, foregår størstedelen af deres aktiviteter mest udenfor landegrænsen.
- Det er en meget konservativ branche, men i udlandet har de set nødvendigheden. Herhjemme mangler der at blive taget en beslutning fra oven, hvis vi rigtig skal slå igennem, siger Ronni Winkler Østergaard.
Lige nu samarbejder de med firmaer i Belgien, Tyskland, Frankrig og Spanien om at udvikle droneinfrastrukturen, men deres blik er allerede rettet mod fremtiden.
Når firmaets software engang er veletableret indenfor droneverdenen, ønsker de at kigge helt ud mod rummet, hvor de blandt andet mener, at de vil kunne hjælpe rumskibe og satellitter med at navigere udenom rumskrot.
- Vi er langt foran. Mange store firmaer prøver at lave noget lignende, men det er slet ikke så avanceret som vores, lyder det selvsikkert fra Ronni Winkler Østergaard.
Engang i fremtiden er håbet også, at teknologien kan erstatte flyvelederne i lufthavnen. Der vil dog formentlig altid være et menneskeligt blik på systemet.