Signalsystem-forsinkelse frustrerer pendlere: "Tålmodigheden er ved at slippe op"

Et nyt signalsystem til togene i hovedstadsområdet bliver atter forsinket. Nu vil statsrevisorer holde transportministeren på sporet med en skriftlig redegørelse.

- Der er næsten altid forsinkelser eller ingen siddepladser.

- Mit tog var rettidigt i morges. Til gengæld var det forsinket på hjemvejen gennem hele sidste uge.

I Facebook-gruppen Kystbanen Live giver pendlere dagligt deres frustration til kende over forsinkede, aflyste eller overfyldte tog på Kystbanen mellem København og Helsingør.

En togstrækning, hvor rejsende nu skal vente yderligere tre år, før et nyt signalsystem bliver indført. Et system, der skal give større sikkerhed og færre togforsinkelser på Kystbanen og på strækningen mellem Roskilde og København.

quote Jeg forstår godt, hvis der er mange borgere, der bruger toget på strækningen fra Roskilde til København eller op langs kystbanen, som har mistet tålmodigheden i den her sag

Mette Abildgaard (K), formand, statsrevisorerne

Helt præcist skal pendlere og andre togrejsende nu kigge helt frem mod år 2033, før signalsystemet fra den franske leverandør Alstom implementeres.

- Hvordan kan det lade sig gøre? Det er sådan en lidt nonchalant omgang med skatteydernes tid og penge, siger pendlertalsmand for Kystbanen, Ulrik Andersen til TV 2 Kosmopol. Han pendler hver dag fra Espergærde til København for at komme på arbejde.

Den yderligere forsinkelse får nu statsrevisorerne til at kræve en skriftlig redegørelse fra transportminister Thomas Danielsen (V) om "forventningerne til programmets tidsplan og økonomiske ramme, herunder udviklingen i tidsplanen og den økonomiske ramme".

Statsrevisorerne kritiserede allerede tilbage i 2017, at projektet var blevet væsentligt forsinket og også væsentligt fordyret, fortæller Mette Abildgaard (K), der er formand for statsrevisorerne.

- Når vi går ind i det nu, er det fordi, vi må konstatere, at det, vi er blevet lovet af ministeren dengang - nemlig at man vil skærpe kontrollen, skærpe tilsynet og sikre en strammere styring fra Banedanmarks side - er man ikke nået i mål med, når man endnu engang må udskyde projektets færdigmeldelse.

Statsrevisorerne

Statsrevisorerne består af seks politikere, der holder kontrol med regering og forvaltning. De er udpeget af Folketinget.

Statsrevisorerne kontrollerer, om staten og virksomhederne bruger skatteborgernes penge på en effektiv og produktiv, sparsommelig og lovlig måde.

Det er Rigsrevisionen, der udfører hovedparten af revisionsarbejdet, mens Statsrevisorerne gennemgår det. Nuværende formand er Mette Abildgaard (K).

Kilde: DR

Da nyheden om endnu en forsinkelse kom frem midt i maj, forklarede Peter Jonasson, der er anlægsdirektør for Banedanmark, at forsinkelsen skyldes, at tidsplanen er blevet undervurderet af leverandøren Alstom.

- Alstom har bevist, at selskabet har et signalsystem, der fungerer. Problemet er, at det tager længere tid end ventet at få det installeret på strækningerne.  

Et signalsystem er nødvendigt for sikkerheden på jernbanerne, da det bruges til at styre sporskifter og overkørsler. Og så er det signalsystemet, der fortæller, hvor hurtigt togene må køre, og om de overhovedet må køre.

Nyheden om forsinkelsen ærgrede Helsingørs borgmester, Benedikte Kiær (K).

- Det er jo en skandale og en grotesk melding, vi får i dag, sagde hun til TV 2 Kosmopol i maj og tilføjede: 

- Der er jo sket så mange yderligere forsinkelser gennem tiden, at der efterhånden ikke er nogen af os, der tror på, at det så bliver 2033.

Pendlere risikerer at miste tålmodigheden

Men Helsingørs borgmester er ikke den eneste, hvis tålmodighed er udfordret. 

For statsrevisor og folketingsmedlem, Mette Abildgaard (K), kan forsinkelsen af signalsystemet også få indflydelse på, om togpendlerne vælger en anden transportform. 

- Jeg forstår sandelig godt, at man er ved at miste tålmodigheden, og de fleste ved jo, at signalsystemet har betydning for, om togene kører, og om togene kører til tiden, og det er jo noget af det, der har stor betydning for driften af den kollektive transport, og hvor mange, der vælger at benytte den kollektive transport.

Det går dog en smule fremad med togenes punktlighed på Kystbanen, kan man læse på DSB's hjemmeside. 

Hvor man i maj 2023 var 10 procent fra at nå målet for kundepunktlighed, så var man i maj 2024 ni procent fra at nå det ønskede mål om punktlighed, som er på 90 procent.

Det er dog ikke en virkelighed, som pendlertalsmand på Kystbanen, Ulrik Andersen, kan genkende.

- Os, der står herude, har jo oplevelsen hver dag med forsinkede tog og aflyste tog, og hvis tilfredsheden med kundepunktligheden er sat lavt nok, og man ikke engang kan nå det, så ser det jo rigtig skidt ud for os, der står og skal tage toget hver dag.

Endnu et kapitel i føljetonen

TV 2 Kosmopol har fulgt sagen om det forsinkede signalsystem siden 2017. 

At der nu skrives endnu et kapitel i føljetonen kan godt få statsrevisor Mette Abildgaard (K) til at tvivle på, om 2033 rent faktisk bliver året, hvor rejsende på Kystbanen og mellem Roskilde og København får glæde af et nyt signalsystem.  

- Nu har vi fået en ny deadline, der hedder 2033, men man tør jo knapt nok tro på, at det holder, når man ser på, hvor mange gange det er blevet udsat, så det er klart, at når vi retter vores fokus på den her sag igen, så er det også for at presse på for, at det her bliver realiseret til 2033 og ikke en dag senere. 

Pendlertalsmand Ulrik Andersen bakker op om, at transportministeren nu afkræves en skriftlig redegørelse. 

- Det er godt, at man får undersøgt, hvordan et i forvejen forsinket projekt kan blive yderligere forsinket. Og man må overveje den måde, man laver udbud på og de firmaer, man tager ind og sikre, at det her ikke sker igen. Men, det hjælper os jo ikke lige i situationen. 

TV 2 Kosmopol har været i kontakt med Transportministeriet, men transportminister Thomas Danielsen har ikke haft tid til at stille op til interview om den skriftlige redegørelse.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik