Tidligere tjener åbner restaurant med de arbejdsforhold, hun ville ønske, hun selv havde haft
En ny kampagne fra Arbejdstilsynet skal sætte fokus på bedre arbejdsmiljø. Onsdag åbner en ny restaurant i København, hvor arbejdsmiljøet vægtes særdeles højt.
I en høj og lys kælder ved Kultorvet i København arbejder en flok mennesker på at sætte lokalerne i stand.
Der er en hel del ting, der skal på plads, før Restaurant 1899 kan slå dørene op på onsdag.
- Som I kan se, så er der stadig lidt malerarbejde, der skal ordnes, fortæller Rune Dybvad, mens han maler vægge på livet løs.
Parret Sinem Demir og Rune Dybvad åbner sammen en restaurant ved Kultorvet med smørrebrød i alle afskygninger.
- Vi har en ambition om at skabe den arbejdsplads, jeg som tjener altid har drømt om at arbejde på, fortæller Sinem Demir.
Sinem Demir, som også sidder i borgerrepræsentationen for Enhedslisten, har været i restaurationsbranchen i over ti år, og som tjener prøvet lidt af hvert.
- Jeg har oplevet at blive råbt og skreget af - uden grund, fordi der burde aldrig være en god grund til at råbe og skrige. Jeg har oplevet at have arbejdsdage, hvor det efter 12 timer, er gået op for mig, at jeg dårligt nok har fået vand, fortæller Sinem Demir om sin tid som tjener i København.
- Jeg har ikke engang været ude på toilettet, fordi det har der ikke været tid til.
Det er noget af det, vi skal til livs
Og netop den gode tone og et godt arbejdsmiljø sætter Arbejdstilsynet netop nu fokus på, blandt andet med videoer på sociale medier.
En ud af fire i restaurationsbranchen oplever nemlig diskrimination eller forskelsbehandling.
- Udfordringen er, at man kan opleve forskelsbehandling. Det kan være sådan lidt ”dem og os”, som kan figurere på nogle restauranter, hvor dem i køkkenet eller dem i opvasken ikke er på lige fod med tjenerne, siger tilsynschef i Arbejdstilsynet, Kristine Christensen, og fortsætter:
- Det er noget af det, vi skal til livs.
Restaurant 1899 har ti ansatte, og alle skal arbejde på lige fod og på overenskomst. Og her skal der lægges stor vægt på arbejdsmiljøet.
- Vi skal fungere som et team, ellers får gæsterne ikke en god oplevelse. Og hvis dem, der arbejder her, ikke har det godt med deres arbejde eller med hinanden, så smitter det jo også af på oplevelsen.
På Madklubbens mange restauranter har man også fokus på arbejdsmiljø. Her har personalet for eksempel mulighed for at give et gult kort til gæsterne, hvis de opfører sig dårligt.
- Hvis vores medarbejdere føler, at deres grænser bliver overtrådt, så kan vi advare gæsterne om, at det er vi ikke interesserede i på vores restauranter, fortæller driftschef i Madklubben Kiki O’Connor, og fortsætter:
- De kan også få en kollega til at gøre det, eller en leder til at gøre det, så de ikke kommer til at optrappe en situation. Men det er ret væsentligt for os, at personalet har mulighed for at sige fra.
Tilbage på Kultorvet fortæller Sinem Demir, at parrets restaurant hedder ”1899”, fordi det var året for Septemberforliget, det, der populært kaldes ”arbejdsmarkedets grundlov”.
Navnet er valgt for at sætte fokus på, at der snart skal være gode forhold i restaurationsbranchen.
- I de ti år, jeg har været i branchen, kan jeg bare se, at vores branche ikke følger med. Det, synes jeg, er drønærgerligt.
- Så hvorfor ikke selv prøve at se, om det er muligt at skabe ordentlige forhold - i stedet for at blive ved med at brokke sig over andre?, slutter Sinem Demir, og vender tilbage til arbejdet med at få restauranten klar.