Flere skal tage toget eller bussen på arbejdet frem for bilen.
Det er tanken med et nyt projekt, som den kommende uge rulles ud i ti forstadskommuner i hovedstadsområdet.
2000 dele-elcykler stilles til rådighed i projektet. Cyklerne kan lejes via en app. De kan herefter hentes og afleveres 175 steder rundt om i de ti kommuner.
Det skal få borgerne til at cykle fra hjemmet til stationen eller fra arbejdspladsen til stationen - i stedet for at tage bilen.
- Et par kilometer til busstoppestedet eller den nærmeste station kan være den hindring, der afholder nogen fra at tage bussen eller toget.
- Og det vil vi gøre noget ved, for der skal flere med den kollektive transport, siger regionsrådsformand i Region Hovedstaden Lars Gaardhøj (S)
Ikke samme muligheder i omegnskommuner
Mens der i København og Frederiksberg er mange muligheder for at leje elcykler, er der ikke det samme udbud i forstadskommunerne, forklarer projektleder Morten Heile Hass.
- Der er mange deleservices i store byer som København, Aarhus, Odense og Aalborg, men vi vil gerne teste, om de er lige så attraktive at bruge uden for storbyerne.
- Derfor sætter vi det her forsøg i gang, som er det første delecykelprojekt på tværs af kommunegrænser, siger Morten Heile Hass.
Man kan booke og leje cyklerne via mobilitetsappen DOTT, og prisen afhænger af, om man tegner et abonnement eller betaler per tur.
Eksempelvis kan man med et abonnement til 19 kroner per måned ubegrænset køre ture på op til 20 minutter for 15 kroner per tur.
Skal fristes mindre til bil
Det handler ifølge Morten Heile Hass om at reducere den samlede rejsetid med kollektiv transport, så borgere ikke fristes til at købe en bil i stedet.
- Hvis man skal gå hen til stationen eller skifte flere gange med den kollektive transport for at komme frem, så bliver det ofte tidskrævende. Hvis man kan cykle hen til stationen, så bliver det mere attraktivt at bruge den kollektive trafik frem for bilen, siger Morten Heile Hass.
Region Hovedstaden skyder 3,5 millioner kroner i projektet, der foreløbig varer frem til udgangen af 2025.
Kommunerne, der er med i projektet, er Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk.
Derudover er et tilsvarende projekt, der ud over 200 elcykler også omfatter 32 delebiler, i gang i Rudersdal Kommune.
/ritzau/