Museer har haft held med særligt sats i kamp mod sløje besøgstal

Corona-pandemien var et hårdt slag for besøgstallene på mange danske museer. Flere af dem har derfor valgt at fokusere på danske besøgende samt turister for vores omkringliggende lande.

Det går den rigtige vej for museerne i TV 2 Kosmopols sendeområde, men besøgstallene er endnu ikke, hvad de har været. Der er nemlig stadig stor mangel på oversøiske turister, og det kan mærkes.

Selvom besøgstallene igen er på vej op, så er det kun enkelte museer, der i 2022 har oplevet en stigning i antallet af gæster set i forhold til 2019, som for manges vedkommende var et rekordgodt år.

Det gælder blandt andet Rosenborg Slot, der er en del af Kongernes Samling, og hvor man blandt andet kan se kronjuvelerne.

Kongernes Samling er en museumssamling, hvis formål er at fortælle den danske historie belyst ud fra kongerne i afdelinger på Rosenborg Slot, Amalienborgmuseet og Koldinghus. 

Her fortæller museumsdirektør Thomas C. Thulstrup at museet, som ligger i indre København, har haft det bedste år nogensinde målt på antal besøgende – og det er der en helt særlig grund til.

Danskerne må være vores primære målgruppe

Som så mange andre museer og attraktioner oplevede museet Kongernes Samling et stort fald i antallet af besøgende under corona-pandemien.

- 80 procent af gæsterne, særligt de udenlandske, forsvandt fra den ene dag til den anden. Det gjorde et kæmpe indhug i besøgstallene og økonomien, og vi var derfor nødt til at gentænke os selv, fortæller Thomas C. Thulstrup, som er museumsdirektør for Kongernes Samling på Rosenborg, Amalienborg og Koldinghus.

Museet valgte derfor, at de i højere grad ville henvende sig til danskerne. Det har de blandt andet gjort ved at samarbejde med DR om en række programmer, der giver indsigt i Kongernes Samling.

quote 80 procent af gæsterne, særligt de udenlandske, forsvandt fra den ene dag til den anden

Thomas C. Thulstrup

Men det er ikke det eneste, der har hjulpet på museets besøgstal.

- Vi taler ind i to store begivenheder royalt. Regeringsjubilæet, hvor vi på Amalienborg lavede en meget stor udstilling med dronningens smykker. Den trak 200.000, primært danske, gæster, siger Thomas C. Thulstrup.

Museet har også ændret deres marketingsstrategi og oprustet massivt på de sociale medier, og det ser de nu effekten af.

- Vi kan se, at vi er på rette spor, og at vi tog de rigtige beslutninger i starten af 2020 i forhold til at lave en fuldstændig forandring på institutionen, fortæller Thomas C. Thulstrup.

Kongernes Samling har i 2022, fordelt udover deres tre lokationer, haft det højeste antal besøgende i dets historie. Hele 695.521 gæster er det blevet til – en stigning på 1,37 procent i forhold til rekordåret 2019.

Men vil Kongernes Samling blive ved at henvende sig mod danskerne, nu hvor Dansk Erhverv forventer, at de kinesiske turister snart vil være at finde i bybilledet igen?

- Vi vil holde fast i strategien. Det er en vigtig del af den danske historie, vi fortæller på museet, og det må derfor være danskerne, der er vores primære målgruppe, siger Thomas C. Thulstrup.

Danske Museer: "Det ser ikke så tosset ud"

Efter to år med restriktioner og nedlukninger, blev 2022 året, hvor besøgende igen kunne nyde kulturlivets tilbud uden afstandskrav, ansigtsmasker og litervis af håndsprit.

Alligevel er besøgstallene ikke, hvad de var inden corona-pandemien. Ifølge en opgørelse over antallet af museumsgæster i 2019 og 2022, som mediet Kulturmonitor har lavet, har kun fire museer oplevet en stigning i antallet af besøgende sammenlignet med 2019.

Men det er, ifølge direktøren i organisationen Danske Museer, Nils M. Jensen, ikke noget museerne skal være kede af.

- Vi kan godt være tilfredse med besøgstallene, fordi mange har formået at vende dem. Vi kan se, at der er nogle af museerne, der har mistet besøgende, men det opvejes af andre. Det ser ikke så tosset ud. Det gør det faktisk ikke, siger Nils M. Jensen til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter listen.)

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Først kom de langvejs fra, nu kommer de fra vores nabolande

På Vikingeskibsmuseet i Roskilde har de også måtte sige farvel til turister langvejs fra. For som TV 2 Kosmopol tidligere har fortalt, så er de nordamerikanske og de kinesiske turister ikke vendt tilbage i samme omfang som før corona.

Derfor forventede Vikingeskibsmuseet i Roskilde kun 80.000 besøgende i løbet af 2022. Det tal blev dog hurtigt opjusteret til 112.000. Men selv det skulle vise sig langt fra de reelle besøgstal som endte på hele 160.000 gæster i 2022. Det skriver Vikingeskibsmuseet i Roskilde i en pressemeddelelse.

Det er i særlig grad gæster fra nærmarkederne, der har hevet besøgstallene op, skriver Vikingeskibsmuseet.

Tyske museumsgæster udgjorde sidste år hele 14 procent af alle besøgende på museet, hvorimod de i 2019 kun udgjorde ni procent.

Museet fortæller også i pressemeddelelsen, at de får mange gæster fra Frankrig og Holland. Alene andelen af hollandske gæster er steget med 50 procent i forhold til 2019.

- Der er nok ingen tvivl om, at de seneste års kriser har fået mange til at kigge mod de nære og trygge destinationer, når de skal vælge feriedestination. Men også museets kampagner, der er udviklet i samarbejde med vores destinationspartner, Visit Fjordlandet, har vist sig at være timet perfekt i forhold til rejselysten, fortæller Rikke Johansen, der er teamleder for kommunikation og marketing på Vikingeskibsmuseet.

quote Der er energikrise og høj inflation, og det kan blive et problem for museerne

Nils M. Jensen

160.000 gæster besøgte Vikingeskibsmuseet i 2022, og antal besøgende var derfor næsten på niveau med rekordåret 2019, hvor 170.000 mennesker indløste billet til museet.

Forsigtig med optimismen for 2023

Nils M. Jensen er overbevist om, at mange museer vil fortsætte med at bruge strategien med at rette udstillingerne mod publikum i Danmark og de omkringliggende lande, fordi det har været så stor en succes:

- Der er flere borgere, der har fået øje på museerne. Man har været god til at lave målsætninger der rammer bredt – og også mere lokalt i befolkningen, for eksempel når museerne retter deres formidling mod børnefamilier, og man umiddelbart ser en stigning i besøgstallet.

Han tør dog ikke spå om, hvorvidt 2023 bliver et nyt rekordår for museerne:

- Man er meget forsigtig med at være alt for optimistisk på 2023’s vegne. Man er mere konservativ med sit estimat af besøgende. Økonomien truer dem, der skal bruge os. Der er energikrise og høj inflation, og det kan blive et problem for museerne. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik