Hospitaler og lufthavnen er klar til worst case-scenarie

Både Region Hovedstaden og Københavns Lufthavn har en plan klar, hvis en strømafbrydelse skulle blive aktuel.

Mangel på strøm og deciderede strømafbrydelser kan i værste tilfælde blive til virkelighed i det danske samfund i løbet af ganske få måneder. 

Det oplyser Martin Hansen, der er vicedirektør i Energistyrelsen, fredag i et interview med TV 2 News.

- Jeg vil gerne understrege, at vi står i en alvorlig situation, og at vi står i en situation, hvor vi kan kigger ind i, at man skal afbryde for noget energi i den kommende vinter. Derfor er det også en rigtig god idé, at man sparer på energien, ellen, gassen og varmen, siger Martin Hansen til TV 2 News og fortsætter: 

- Hvor stor sandsynligheden er for, at der opstår en energikrisen, eller vi skal slukke for strømmen til vinter, er svært at sige, men det er et worst case-scenarie, hvis vi kommer til en situation, hvor vi skal slukke strømmen. Jeg tror ikke, at vi ender i sådan et scenarie. 

Skulle dette worst case-scenarie dog alligevel udspille sig, skal man ikke frygte for Region Hovedstadens hospitaler.

Her har man nemlig planen klar, hvis et strømsvigt af den ene eller anden grund skulle ramme.

- Regionen har som del af vores almindelige beredskab nødgeneratorer, der kører på diesel, som vi kan bruge ved strømsvigt. Og vi har en aftale om levering af diesel med vores brændstofleverandører, hvis vi skulle få behov for at bruge nødgeneratorerne, oplyser Region Hovedstaden i et skriftligt svar til TV 2 Lorry og fortsætter: 

- Selve opstart og kørsel under nøddrift, foregår i en automatiseret proces, med understøttelse og overvågning af vores tekniske driftspersonale.

Også i Københavns Lufthavn er man godt forberedt på strømsvigt, fortæller Christian Poulsen, der er direktør i lufthavnen.

- Til uventede strømsvigt har vi 44 store dieselgeneratorer på plads, der med et øjebliks varsel kan levere strøm til de mest kritiske områder i lufthavnen såsom belysning på landingsbanen og vores radarsystemer. Det system vil uafbrudt kunne køre i 66 dage, hvor det så kan forlænges med løbende leveringer af diesel.

I lufthavnen afholder man jævnligt øvelser i at opretholde driften under strømsvigt, og Christian Poulsen fortæller, at man derfor føler sig godt forberedt, hvis uheldet er ude.

De stigende energipriser har dog også haft betydning for bundlinjen i Københavns Lufthavn.

- Ligesom andre virksomheder ser vi stigende regninger på energi, og det betyder pres på vores økonomi i en lufthavn, der lige har været i krise, fortæller Christian Poulsen og fortsætter:

- Derfor arbejder vi konstant med at sænke vores energiforbrug ved blandt andet at benytte LED-pærer på landingsbanerne og automatisere belysningen rundt omkring i lufthavnen.

Andre lande tager flere forbehold 

Mens der i Danmark endnu ikke har været nogen rationer for brugen af energi, står det anderledes til i flere europæiske lande.

I Tyskland har besluttet, at offentlige bygninger - foruden hospitaler og bygninger med kritiske funktioner - maksimalt må opvarmes til 19 grader. 

I Østrigs Hovedstad Wien har man således valgt at begrænse offentlig belysning i gadebilledet, hvilket blandt andet går ud over byens berømte julelys.

Lignende tiltag kan dog være på vej i Danmark. Fredag kunne DR således fortælle, at Energistyrelsen har udarbejdet et katalog med ideer til, hvordan energiforbruget på offentlige arbejdspladser kan sænkes.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik