I går lukkede de endegyldigt: I Greve blev vejen banet for discountbølgen

Aldi var de første til at vise danskerne discountkonceptet. Det var en stor succes i mange år, men de formåede ikke at følge med tiden, og det endte i sidste ende med at lægge dem i graven.

I 1977 åbnede en tysk supermarkedskæde i Danmark. Den første butik var i Greve, og det var med et koncept, som danskerne aldrig havde set før.

Flere varer lå ikke på hylderne, og i stedet måtte man selv grave dem frem fra papkasserne. Det var svært at få fat på en ekspedient, for der var ikke ret mange medarbejdere til stede.

quote Det var første gang, vi fik billige priser og åbnede papkasserne selv

Dorte Wimmer, forbruger- og handelsekspert


Osten, spegepølsen og mælken så anderledes ud og var ikke de mærker, man kendte, og varedeklarationen stod som regel på tysk.

Alligevel blev kæden en kæmpe succes og buldrede frem på det danske marked. Og det var der en helt bestemt årsag til – priserne var nemlig billige, og det var noget, der talte til danskernes pengepung.

- Det var jo dem, der førte discount til Danmark. Det var første gang, vi fik billige priser og åbnede papkasserne selv, men man gjorde det gerne, fordi varerne var langt billigere. Så man gik på kompromis med servicen, fortæller Dorte Wimmer, der er forbruger- og handelsekspert ved Retail Institute.

I 1981 fik Aldi sine første konkurrenter, da Netto og Fakta gjorde sit indtog på det danske marked. Men på trods af konkurrencen rullede pengene ind, og i 1995 omsatte kæden for 1,3 milliarder kroner.

Den udvikling fortsatte i 00’erne, hvor kæden havde bygget en omsætning op, der svingede mellem 3-3,9 milliarder kroner, har Børsen tidligere skrevet.

Formåede ikke at følge med tiden

Men som så meget andet har markedet ændret sig – danskerne er selvfølgelig stadig helt vilde med billige priser – men der er flere ting i dag, som forbrugeren går op i.

- Man kan sige, at deres konkurrenter gik fra at være discountbutikker til at være lavprissupermarkeder. Butikkerne er begyndt at tilpasse deres sortiment, så udvalget er større, de har mærker, vi kender, men det er stadig gode priser, og her har Aldi været for langsomme, fortæller Dorte Wimmer.


Før Aldi begyndte at lukke sine butikker, havde de næsten 200 i Danmark. Men mange af dem var gamle, små og ikke særligt moderne, og det er noget, som konkurrenter derimod har optimeret de senere år.

Det gamle koncept, hvor man selv måtte finde varerne i papkasser, var det, der gjorde dem til en succes, men det er også det, der nu har lagt dem i graven.

- Mange discountbutikker er faktisk først med de nye teknologier, de har opgraderet butikkerne og giver en god service. Det er både billigt og en god oplevelse. Aldi var startet på at bygge nye butikker, men de havde alt for mange fra den spæde start, der var for små, og som ikke passede til nutiden, siger Dorte Wimmer.


Hun fortæller, at der i dag er 2600 butikker i Danmark, og det er alt for mange for et lille land som Danmark. Faktisk burde vi kun have en tredjedel, og danskerne handler i gerne i 3-4 forskellige butikker om ugen.

Så det er et svært marked, men lige netop lavprissupermarkederne bliver stadig mere og mere populære, og derfor er det ekstra overraskende, at Aldi slet ikke har formået at bide sig fast.

- Det er paradoksalt nok, at her i Danmark er halvdelen af markedet lavpris. Det er et område, der vækster, men det har Aldi ikke formået, og det vidner om, at de aldrig fik lagt den rette strategi, slutter hun.  


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik