Poul Madsen fandt minimal prisforskel mellem Netto og Irma: Nu langer han ud efter Coop

Hvis flere vidste, at Irma kan være lige så billig som Netto, gik man ikke i discountbutikker, lyder det fra Poul Madsen, der er tidligere chefredaktør på Ekstra Bladet og mangeårig Irma-kunde.

En demonstration, en underskriftindsamling og hundredevis af sørgebind.

Lukningen af Irma-kæden har ført til en stribe af aktioner fra Irma-kunder, der ønsker at bevare den 137-år gamle butikskæde.

Coop begrunder Irmas lukning med et tab af kunder til discountbutikkerne, hvor hovedparten af danskerne vælger at foretage deres dagligvareindkøb. 

Et pristjek, som Ekstra Bladets tidligere chefredaktør Poul Madsen har foretaget, viser dog, at Irma på en lang række dagligvarer er ligeså billig som Netto. 

Af den grund retter Poul Madsen nu en kritik af Coop over, at man ikke har reklameret mere for at fremme Irmas billige varer.

- Jeg har handlet i Irma on-off siden 1986 og undervejs været godt træt af kæden undervejs, men gennem de seneste år er jeg vendt tilbage, lyder det fra Poul Madsen, der i dag er kommunikationsrådgiver, forfatter og podcast-vært.

Han ærgrer sig - som mange andre - over Irmas lukning, som Coop blandt andet begrunder med, at flere Irma-kunder tyer til discountbutikkerne, når de skal have helt almindelige dagligvarer. 

Det har Poul Madsen for det meste også selv gjort - men så fik han en idé til en undersøgelse.

- Jeg gik for sjov ned og tjekkede prisen på en liter minimælk i en Netto og en Irma på Frederiksberg, forklarer Poul Madsen til TV 2 Kosmopol.

Prisen viste sig at være den samme i begge butikker - 13,75 kroner. 

- Det var mærkeligt, tænkte jeg, og fortalte det så til min kone, og hun nævnte, at Irma har et hverdagskoncept kaldet Irmas Hverdag med billige dagligvarer.

- Og så blev jeg vred.

- Jeg er en af de forbrugere, som i mange år har læst tilbudsaviser, og jeg er aldrig løbet ind i, at Irma skulle have et discountkoncept.

Prissammenligningen delte Poul Madsen på sin Facebook-profil med hundredevis af reaktioner til følge.

Herefter besluttede han sig for at sammenligne Irmas og Nettos priser på flere dagligvareprodukter, og  resultatet, som overraskede ham meget, delte han i endnu et længere opslag på Facebook.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Poul Madsens ti udvalgte dagligvarer kostede stort set det samme i Netto og Irma.
Poul Madsens ti udvalgte dagligvarer kostede stort set det samme i Netto og Irma.
Foto: Poul Madsen - privatfoto.

Som Poul Madsens prissammenligning viser, er varerne i Netto kun 1,05 kroner billigere end i Irma.

Sammen med det resultat retter Poul Madsen i sit Facebook-opslag en kritik af Coops manglende reklame for Irmas billige dagligvarer.

Ifølge ham, kunne et større fokus på Irmas billige mærke Irmas Hverdag få flere som ham til at droppe dagligvarekøbene i discountbutikkerne til fordel for Irma, når nu prisforskellen på en lang række varer alligevel ikke er så stor.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

-Vi vil ikke farve Irma gult og miste Irmas identitet, forklarer Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop.
-Vi vil ikke farve Irma gult og miste Irmas identitet, forklarer Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop.
Foto: Coop

Den kritik køber Coop dog ikke ind på. 

- Vi begyndte at markedsføre Irma Hverdag for et år siden i butikkerne, i tilbudsaviser m.m. Det skete som svar på den stigende inflation, hvor vores våben var de billigere varer, forklarer Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop, til TV 2 Kosmopol. 

Og den markedsføring gav pote, da salget af dagligvarer fra Irmas Hverdag steg med cirka 20 procent i 2022.

Ifølge Jens Juul Nielsen er det dog helt bevidst, at Coop ikke har markedsført Irmas Hverdag endnu mere.

- Man skal ikke signalere, at Irma er en discountbutik, forklarer han og fortsætter:

- Der er en balance. Irma er Irma, og vi vil ikke farve Irma gult og miste Irmas identitet.

quote Irma er Irma, og vi vil ikke farve Irma gult og miste Irmas identitet.

Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop

Det svar efterlader Poul Madsen med en følelse af ærgrelse, fortæller han til TV 2 Kosmopol.

- Måske burde man have markedsført det lidt tidligere, så forbrugerne kendte til det.

- Det er trist. Vi københavnere, og dem der kommer til København, har virkelig mistet noget. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik