Oscar solgte brugt cykeltøj fra børneværelset: Nu samarbejder han med verdensstjerner

To unge cykelryttere byttede sporten ud med iværksætteri. Nu sælger de idolernes udstyr til den almene cyklist.

Kasper Asgreens trøje, Egan Bernals hjelm og Alexander Kristoffs racercykel.

Cykelsportens hold og idoler bruger kun deres udstyr i kort tid. Det gav to unge, semiprofessionelle cykelryttere en god idé.

- Hvis vi skulle finde noget, der var krævende, hårdt og konkurrerende, så virkede iværksætteri meget naturligt at erstatte sportsmandlivet med.

Sådan siger Oscar Bjørn-Rosager og Casper Hillstrøm. De er stiftere og ejere af ProOwnedCycling.

VTS Thumb
Serie

Viljen til Succes

De sørger for at holde hovedstadsområdet i gang. De producerer, servicerer og genererer ideer - til gavn for både bundlinje og beskæftigelse. Men det er hårdt arbejde at skabe en succesfuld virksomhed. Det kræver mod, visioner, værdier og ikke mindst vedholdenhed. Det kræver viljen til succes. 

 Se serien her

Deres idé er simpel: Opkøb de professionelle cykelrytteres gode udstyr og sælg det til hobbycyklisten.

- Da vi startede, grinede folk af os, når vi sagde, at vi solgte brugt cykeltøj, men det gør de ikke mere, fortæller Oscar Bjørn-Rosager. Casper Hillstrøm tilføjer: 

- Ja, nogle gange er det de skøreste idéer, der bliver de bedste forretninger.

Iværksætteri erstatter cykelsporten

Oscar Bjørn-Rosager og Casper Hillstrøm kan man kalde vaskeægte cykelfans. 

- Cykling betød alt for os begge to, og det gør det stadig i store træk, men i dag betyder cykling mindre som min sportsgren og mere som mit erhverv, siger Oscar Bjørn-Rosager.

quote Nogle gange er det de skøreste idéer, der bliver de bedste forretninger.

Casper Hillstrøm, medstifter & driftschef

Mange har jagtet drømmen om at blive professionel atlet.

Det har Oscar Bjørn-Rosager og Casper Hillstrøm også. I teenageårene blev fester og computerspil fravalgt til fordel for cyklen.

- For ti år siden var vi overbevist, om at vi skulle være professionelle cykelryttere, fortæller Oscar Bjørn Rosager.

- Vi var gode cykelryttere, men i vores årgang var der mange prominente navne. Mads Pedersen, Kasper Asgreen, Søren Kragh Andersen og Jonas Vingegaard. Den generation, vi kørte imod, det er en af de bedste generationer dansk cykling har haft, så der er ikke noget at sige til, at vi havde det hårdt, siger Casper Hillstrøm.

I starten drømte de to unge mænd om at blive professionelle cykelryttere. De valgte dog et liv som iværksættere i stedet.
I starten drømte de to unge mænd om at blive professionelle cykelryttere. De valgte dog et liv som iværksættere i stedet.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

Men på et eller andet tidspunkt er man nødt til at tage beslutningen, om man vil sætte alt ind på at blive professionel.  

- Vi indså samtidig, at vi måske var på vej i den rigtige retning for at komme op på et højt niveau og køre med de professionelle, men vi følte ikke, at det var det værd. Vi er sat i verden for at lave noget andet end at køre på cykel, men vi skal stadig være en del af den verden, forklarer de to stiftere.

De startede virksomheden ProOwnedCycling. En Rødovrebaseret virksomhed, der køber professionelle cykelholds udstyr og sælger det videre til hobbycyklister.

- Formålet med vores virksomhed er at gøre cykelsporten mere kommerciel og mere lækker for fansene. Vores fokus er at være en helhedswebshop og fysisk butik, hvor du kan få alt dit cykelgrej, lige meget om du vil have noget nyt, eller om du vil have noget, dit idol kørte med under Tour de France, fortæller Oscar Bjørn-Rosager og Casper Hillstrøm.

Udstyret samler støv

Hver sæson får de professionelle nyt tøj og udstyr med nye sponsorater på.

quote Først havde jeg lageret hjemme på børneværelset hos min mor og far.

Oscar Bjørn-Rosager, medstifter & adm. direktør

Når sæsonen er slut, kan cykelrytterne ikke længere bruge udstyret, og her kommer ProOwnedCycling ind i billedet.

- Før i tiden har holdene selv solgt ud af deres varer, og rytterne har givet det til familie og venner. Det kan selvfølgelig også godt være, at der er noget, som er gået til spilde, forklarer Oscar Bjørn-Rosager. Casper Hillstrøm fortsætter:

- Noget af det har også ligget på lager længe hos dem, hvor vi har købt store partier hjem. Det, vi kan tilbyde cykelholdene, er en partner, som de kan sælge alt til på en gang, så de kan holde fokus på at køre cykelløb.

Professionelle cykelryttere får hver sæson nyt tøj og udstyr. ProOwnedCycling sørger for, at udstyret får nyt liv, når cykelrytteren pga. sponsorforhold ikke længere må bruge det. (Billede fra Tour des Flandres i april 2022)
Professionelle cykelryttere får hver sæson nyt tøj og udstyr. ProOwnedCycling sørger for, at udstyret får nyt liv, når cykelrytteren pga. sponsorforhold ikke længere må bruge det. (Billede fra Tour des Flandres i april 2022)
Foto: Tim De Waele/AFP/Ritzau Scanpix

Udstyret sælger ProOwnedCycling videre til verdens mange cykelsportsentusiaster.

Den forretningsidé var så god, at Oscar Bjørn-Rosager blev udnævnt som en af Europas største unge erhvervstalenter.

I 2021 kom han med på Forbes 30 under 30-liste indenfor E-commerce og retail. Han er med andre ord en af 30 udpegede talenter, som er under 30 år indenfor den specifikke gren.

19-årige Oscar fik en god idé

Det var den dengang 19-årige Oscar Bjørn-Rosager, der startede iværksætterrejsen i 2015.

- En dag tog jeg fat i en af mine kammerater, som kører professionel cykling, og jeg spurgte ham, hvad han gør med alt det her cykeltøj, som han ikke længere må bruge på grund af nye sponsorforhold. Det er jo mega god kvalitet, og jeg ved, at man som professionel får mange store tøjpakker. Han siger så, at han har faktisk ikke så meget med det at gøre. Jeg spurgte ham derfor, om jeg måtte sælge tøjet på Facebook. Så lagde jeg det hele op, og det hele var væk på 24 timer. Så tænkte jeg, at det kan godt være, der er en god forretningsidé i det her, fortæller Oscar Bjørn-Rosager om virksomhedens spæde start.

Det hele startede på Oscar Bjørn-Rosagers børneværelse, hvor han begyndte at sælge brugt cykeltøj på Facebook.
Det hele startede på Oscar Bjørn-Rosagers børneværelse, hvor han begyndte at sælge brugt cykeltøj på Facebook.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

I 2016 gik Casper Hillstrøm også ind i projektet.

- Først havde jeg lageret hjemme på børneværelset hos min mor og far. Da jeg flyttede hjemmefra, byggede Casper og jeg en seng, der var 1,2 meter høj, så vi kunne have lageret under min seng. Når jeg skulle i seng om aftenen, så måtte jeg oppe op i sengen, og den knirkede og bragede helt vildt, men det var det, vi havde plads til i en lille Østerbro-lejlighed, siger Oscar Bjørn-Rosager.

quote Du skal have en stålmentalitet for at gide at sove på et lager og arbejde 17-18 timer i døgnet.

Oscar Bjørn-Rosager, medstifter & adm. direktør

Herfra kunne de to unge iværksættere rigtig fokusere på deres virksomhed.

- Uanset hvad vi gjorde, så forestillede vi os, at det var en professionel, flot virksomhed, vi arbejdede for, selvom det bare var os to hjemme i stuen. Vi tænkte hele tiden på målet, og hvor vi gerne ville hen, fortæller Casper Hillstrøm.

- For os har det været meget vigtigt, at vi var med til at gøre en eller anden form for forskel. Både miljømæssigt, men også en forskel for nogle mennesker som ellers ikke ville have adgang til det her tøj og cykler, siger Oscar Bjørn-Rosager.

Når de to unge mænd i midten af tyverne kigger tilbage på virksomhedsrejsen gennem de seneste syv år, er de ikke i tvivl, om at det har været en vild oplevelse.

- Jeg ved godt, at der er mange, der siger, at de har været på en vild iværksætterrejse, men jeg synes godt nok, at vi har været på en crazy en af slagsen. Et eksempel er, da vi flyttede ind i nye lokaler, og vi fandt ud af, at der ikke var nogen låse på dørene. Vi kunne ikke lade alle vores dyre cykler stå helt ubeskyttet, så vi lagde en madras på gulvet, og der endte vi med at sove i halvanden måned. Du skal have en stålmentalitet for at gide at sove på et lager og arbejde 17-18 timer i døgnet, siger Oscar Bjørn-Rosager. 

quote Man kommer ikke til at undgå at få nogle tæsk.

Casper Hillstrøm, medstifter & driftschef

Casper Hillstrøm tilføjer:

- Det er i hvert fald ikke for tøsedrenge. Det tror jeg godt, alle kan blive enige om, som beskæftiger sig med det. Man kommer ikke til at undgå at få nogle tæsk.

I dag har Proowned Cycling 14 ansatte, de har samarbejdet med over 25 professionelle cykelhold og de er i 75 lande.

Er alt udstyret brugt?

ProOwnedCycling har også besluttet sig for at skifte navn. De skal i fremtiden hedde CYKOM, og derfor har deres første og nyåbnede butik fået navnet CYKOM STORE.

- Det er svært at sælge dyre cykler online, så for at øge omsætningen og få flere cykler ud gennem døren, så blev vi afhængige af at åbne en butik. En ting er, at du kan have gode priser og lave gode beskrivelser, men at komme ud at se og mærke cyklen i virkeligheden, det er der ikke noget, som slår, forklarer Oscar Bjørn-Rosager.

Her kan du købe to typer varer: ProOwned eller Pro's choice.

ProOwnedCyclings typiske kunde er en mand på mellem 40 og 60 år.
ProOwnedCyclings typiske kunde er en mand på mellem 40 og 60 år.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

Pro's choice er varer, som de professionelle foretrækker, mens Proowned har tilhørt et cykelhold. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at udstyret er brugt.

- Mange kommer ind og spørger "er alt herinde brugt?", men alt herinde er slet ikke brugt. Jeg tror, 98 procent af varerne i den her butik er nyt, fortæller Oscar Bjørn-Rosager, mens han kigger rundt i butikken, der befinder sig på Amager.

Butiksansvarlig Malthe Friis-Olsen giver ham helt ret.

- Hvis man kigger på vores cykelbukser. Det er ikke ligefrem, fordi at der er en professionel cykelrytter, der har siddet og kørt fire etaper i Tour de France i dem. Det er nye bukser. Energibarerne er også nye. De er ikke blevet pakket pænt ind igen, fortæller den butiksansvarlige.

Det er især cyklerne, der er blevet brugt. Meget af udstyret er blot indkøbt til cykelholdet, men er aldrig blevet taget i brug.

- Man kan finde nogle helt unikke ting. For eksempel har vi Geraint Thomas' gamle hjelm. Det er sådan noget, der bringer minder frem, fra da man var yngre og så Tour de France. Hjelmen har aldrig været i brug, men den er stadigvæk lavet til ham, og den har været med i bussen og med til touren, forklarer Oscar Bjørn-Rosager.

quote Vi har solgt en af de cykler, som var med til at vinde Tour de France med Tadej Pogačar.

Oscar Bjørn-Rosager, medstifter & adm. direktør

Cykler og cykeludstyr kan være ret dyrt, og derfor er der også blevet solgt nogle dyre varer gennem ProOwnedCycling.

- Vi har solgt en af de cykler, som var med til at vinde Tour de France med Tadej Pogačar. Jeg tror, den kostede 60.000 kr. Det er rigtig mange penge for mange mennesker, men når du sammenligner det med, at der er folk, som giver 120.000 kr. for en cykel, så er det altså ikke ret meget, siger ProOwnedCyclings direktør.

Cyklingens fankultur

For nogle er det prisen, der gør det attraktivt at handle hos ProOwnedCycling, men for andre handler det om at købe idolets udstyr.

- Der er sikkert nogle trøje, vi kunne sælge for 2.000-3.000 euro, men vi vil gerne sørge for, at en person, som har en middelmådig indkomst, stadig har muligheden for at købe sit idols trøje. Det er noget af det, som vi rigtig gerne vil have kan ske i cykelsporten, og det er det, som gør det til en allemandssport. Der er mange, som ville kapitalisere meget mere på de varer, end vi gør, men det er ligesom ikke vores stil, og så kan der være nogle, som kalder os dårlige forretningsmænd på det punkt, men vi tjener vores penge et andet sted, siger Oscar Bjørn-Rosager.

ProOwnedCycling har omkring 60.000 varer på lager.
ProOwnedCycling har omkring 60.000 varer på lager.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

De to stiftere er da også selv fans af et par cykelryttere.

- Da jeg var lidt yngre, var jeg stor fan af en stor cykelrytter, der hedder Nick Nuyens. Senere ejede han et cykelhold, og jeg fik kontakt til ham, og jeg skulle ned for at købe en masse cykler af ham. Vi gik rundt sammen i to dage og forhandlede cykler, og da vi så endelig havde lavet en aftale, så afslørede jeg, at jeg er stor fan af ham, fortæller virksomhedens direktør. 

Han uddyber:

- Jeg fortalte ham, at jeg havde fået en autograf af ham, da jeg var lille, og jeg har en trøje hængende med ham. Han blev nærmest chokeret, for han troede faktisk ikke, at jeg vidste, hvem han var. Så jeg formåede at have pokerface i to dage, og så kunne jeg fortælle ham, at jeg faktisk er en fan af ham.

Iværksætterne glæder sig til Tour de France på dansk jord, og faktisk er det kun ProOwnedCyclings datterselskab, der har tilladelse til at sælge varer inde på området.

- Jeg håber virkelig, at folk vil møde op og se, hvad det er for en atmosfære, der gemmer sig bag en tour-start, fordi det er kæmpestort, siger Casper Hillstrøm. Oscar Bjørn-Rosager tilføjer:

- Vi håber også, at der er mange danskere, der får øjnene op for fankulturen, og hvor fedt det egentlig er, at se de her ryttere tæt på. Forhåbentlig får de mere lyst til at køre i en Quick-Step- eller Jumbo Visma-trøje efter, at man har set sine idoler på landevejen.

Tour de France bliver afholdt i Danmark fra den 1.-24. juli 2022.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik