Nu skal jernbane mellem Roskilde og Holbæk elektrificeres

Arbejdet kommer ikke til at påvirke myldretidstrafikken.

Den 1. september går Banedanmark i gang med at elektrificere strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Arbejdet vil vare til juli 2021 og er planlagt således, at togdriften kan opretholdes i hele anlægsperioden.

- Fornyelse af banen, elektrificering og nyt signalsystem er store investeringer, der til sammen betyder, at Roskilde-Holbæk over de kommende år vil blive opgraderet til en moderne jernbane, siger anlægschef  Erik Gregersen Dal.

I Hele anlægsperioden arbejdes der kun i et spor ad gangen for på den måde at genere pendlere og passagerer så lidt som muligt.

Togtrafikken i dagtimerne - og dermed også myldretidstrafikken - bliver slet ikke berørt af arbejdet. Alt arbejde på strækningen vil nemlig blive udført fra søndage aftener til fredage morgener i tidsrummet fra 20.00 til 05.00, hvor der vil der være timedrift på strækningen i aftentimerne.

Over 1000 master skal sættes op

I foråret blev der udført fornyelsesarbejde og forberedende arbejde til elektrificering på strækningen.

Der blev blandt andet lavet prøvegravninger af jorden og kabelomlægninger ved kommende mastefundamenter. Derudover blev der udført sporsænkninger fem steder og renoveret flere broer for at gøre plads til kørestrømsanlægget under broerne.

Nu er strækningen så klar til, at Banedanmark kan gå i gang med at rejse master og trække køreledninger.

Turen fra Roskilde til Holbæk er cirka 35 kilometer lang og på hele strækningen skal Banedanmark ramme over 1200 mastefundamenter i jorden, opsætte over 1000 master og hænge køreledninger op over begge spor.

Den danske jernbane får i disse år et historisk løft, der vil gøre den mere effektiv, mere driftssikker og mere klimavenlig. Formålet er at gøre banen klar til fremtidens el-tog, der er en vigtig del af den grønne omstilling og bliver en stor forbedring for både passagerer, naboerne langs banen og for miljøet.

Selvom arbejdet med at elektrificere strækningen forventes færdigt i juli 2021, kan man dog først tage køreledningsanlægget i brug, når man har ibrugtaget det nye signalsystem på strækningen, hvilket forventes at ske ved udgangen af 2024.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik