I fremtiden vil færre busser køre på benzin eller diesel i Roskilde-området.
Teknik- og Miljøudvalget i Roskilde Kommune har nemlig besluttet, at en række tværkommunale buslinjer skal udbydes som emissionsfrie busser, hvilket vil sige elbusser eller brintbusser.
Det handler om linjerne 207, 226, 227, 231, 233, 236 og 98N, som samlet har omkring 470.000 passagerer årligt, skriver kommunen i en pressemeddelelse.
Nu glæder vi os til, at flere busser kan være støjfrie, CO2-frie og uden lokal luftforurening
Det sker samtidig med, at staten har oprettet en ny pulje, hvor Region Hovedstaden og Region Sjælland vil søge om medfinansiering til, at linje 230R også udbydes som emissionsfri.
Vil gavne borgerne
Selv om Roskilde Kommune ikke betaler til den buslinje, der har cirka 813.000 passagerer årligt, så vil emissionsfri kørsel på linjen – ifølge kommunen - gavne borgerne i Roskilde, da den har endestation på Roskilde Station.
- Vores erfaringer med elbusser på alle vores egne linjer har kun været positive. Nu glæder vi os til, at flere busser kan være støjfrie, CO2-frie og uden lokal luftforurening.
- Vi har samtidig valgt at udbyde de syv linjer i en pulje sammen med regionernes linje 230R for at opnå en synergieffekt og en konkurrencedygtig pris, siger den socialdemokratiske formand for Klima- og Miljøudvalget, Karim Friis Arfaoui.
Udbuddet sker sammen med Lejre Kommune. Linje 207, der forbinder Lejre Station med Roskilde Station og betjener Sankt Hans og Boserup Skov, har flest køretimer og betjener cirka 255.000 passagerer årligt. De seks andre buslinjer har i alt cirka 217.000 passagerer årligt.
Roskilde Kommune oplsyer, at både udbud og indgåelse af kontrakt med videre er en længere proces, så driftsstart vil først være om halvandet år i december 2022.