Store serier gør museum verdensberømt: Fans valfarter til

Masser af gæster kommer langvejsfra for at opleve Vikingeskibsmuseet, der har slået besøgsrekord.

Der er overordentlig bred interesse for de gamle danske søfarere, der mest af alt er kendt for at sejle ud i verden. 

Det har man erfaret på Vikingeskibsmuseet i Roskilde, der for syvende år i træk har slået besøgsrekord. 

Intet mindre end 163.244 personer, hvilket er 7.499 flere end sidste år, slog et smut forbi Roskilde Fjord i 2017, og langt størstedelen kommer fra det store udland - nemlig 70 procent.

På museet har man lavet en præcis statistik over, hvor folk kommer fra, så man kender sit publikum, og den viser, at det især er amerikanerne, der er interesserede:

- Over femten procent af vores ikke-danske gæster er amerikanere. Vikingerne er også deres historie, føler de. Når de rejser til Europa, vil de finde deres rødder, så de er meget interesserede i vikingerne, der jo var de første europæere, der satte fod på deres kontinent, siger presseansvarlig Rikke Johansen til TV 2 Lorry. 

Gæster stiller spørgsmål om serierne

Den store interesse blandt amerikanerne har varet ved i nogle år. 

Tilbage i 2016 var udstillingen 'Vikings' på museet Discovery Times Square én af de fem mest besøgte i New York, og her begrundende man blandt andet succesen med historierne i tv-serier som HBO's 'Vikings' og BBC's 'The Last Kingdom'.

De storladne tv-produktioner får da også en del af æren i Roskilde:

- Det er der ingen tvivl om. Jeg har ikke selv set 'Vikings', men gæsterne spørger ofte specifikt til den. Det kan handle om, hvorvidt en bestemt konge fik hele Kattegat. Så er jeg nødt til at søge hjælp hos mine kollegaer, griner Rikke Johansen.

Hun forklarer, at mange tror, serierne er historisk korrekte, hvilket de langt fra er. Vikingerne var ikke usoignerede, hærgende krigere, men i høj grad familiemennesker og handelsfolk uden horn i hjelmen: 

- Men der er også mange, som godt ved, at serierne ikke helt stemmer overens med virkeligheden, og så kommer de af samme grund, fordi de vil vide mere, siger hun. 

Selvom 'Vikings' er inspireret af sagnene om Ragnar Lodbrog - en dansk vikingekonge fra det 9. århundrede - så er de fleste afsnit optaget i Canada og Irland.
Selvom 'Vikings' er inspireret af sagnene om Ragnar Lodbrog - en dansk vikingekonge fra det 9. århundrede - så er de fleste afsnit optaget i Canada og Irland.
Foto: HBO Nordic

Moderne krimiserie tiltrækker også historienørder

Det er ikke kun amerikanerne, der bliver nysgerrige, når de ser tv. Hvad, der har overrasket på museet, er nemlig, at DR's krimiserie ’Broen’ ligeledes tiltrækker gæster. 

Det er oftest englændere, fortæller Rikke Johansen:

- Vi har især haft besøg af mange engelske motorcyklister, og det lyder måske som en niche, men der er altså mange af dem. De skal køre sammen over Øresundsbroen, som de har set i tv'et, men så besøger de altså os først. 

Udover amerikanerne er det især tyskere, der interesserer sig for træskibe og økser. De udgør hele ni procent af gæsterne, mens franskmændene og italienerne udgør mellem seks og syv procent. 

De mange kinesiske turister, som man taler om i Danmark, har endnu ikke rigtigt interesseret sig for denne del af den danske historie, siger pressechefen:

- Til gengæld bliver de her i utrolig lang tid. De kan sidde i flere timer og kigge på en håndværker, der arbejder. De er meget bevidste om, at de her vikinger havde et særligt håndværk. 

Udenlandske happenings virker

Den store stigning i antallet af udenlandske museumsgæster skal dog ikke udelukkende tilskrives serierne, påpeger Rikke Johansen. 

Vikingeskibsmuseet har i de seneste år ligeledes selv gjort meget for at blive eksponeret ude i verden. 

Eksempelvis har man sejlet verdens største vikingeskib omkring England, og man har bygget et skib i Berlin. 

- Det har øget kendskabet til os gevaldigt. I Tyskland ligger vi nummer tre på kendskabsbarometeret efter Legoland og Tivoli. I England er vi på en fjerdeplads, fordi Carlsberg også er et udbredt brand, siger Rikke Johansen.

Siden 2010 er besøgstallet steget med 47 procent på Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Siden 2010 er besøgstallet steget med 47 procent på Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Foto: Vikingeskibsmuseet Roskilde

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik