Vallensbæks konservative borgmester, Henrik Rasmussen, og hans kollega i byrådet, Jens Ove Bay fra Enhedslisten, er mødt op på Egholmskolen i Vallensbæk for at møde kommunens nyansatte trivselsguide.
I den forbindelse bliver de selv inviteret til at deltage i en af øvelserne. Det vender vi tilbage til.
Kommunen har for nylig ansat Sanne Lind som trivselsguide på kommunens tre folkeskoler for at forbedre elevernes trivsel.
- Når man gerne vil have en god trivsel, så er det rigtig vigtigt, at man også gør det fra børnenes perspektiv. Vi har været vant til at lave indsatser, som var på de voksnes præmisser, især omkring hvordan fagligheden var, fortæller borgmesteren og fortsætter:
- Nu prøver vi noget helt nyt. Vi forsøger at se det fra børnenes perspektiv. Og så overvejer vi, hvordan vi som system kan blive bedre. Og det kræver så en voksen, som kan forstyrre det etablerede.
Og den voksne er altså Sanne Lind. Hun er uddannet lærer og har arbejdet 10 år i Børns Vilkår. Hun blev ansat i forsommeren, efter en række utilfredse forældre havde kontaktet skolerne for at gøre opmærksom på mistrivsel.
- Der er i en periode kommet en del forældrehenvendelser på alle tre skoler. Derfor ville vi gerne skabe noget bedre trivsel på skolerne, fortæller Jens Ove Bay og fortsætter:
- Så begynder man jo at lede efter ting, der ikke er gjort før. Alle de normale redskaber var afprøvet, så lad os prøve at finde på noget nyt
Børnenes ambassadør
Vallensbæk Kommune har et klart politisk mål om, at børnenes trivsel skal være blandt de bedste i landet. Så de næste tre år har man sat cirka 630.000 kroner om året af til trivselsguide-projektet.
Sanne Lind siger om sin rolle som trivselsguide:
- Man kan vel godt sige, at jeg er en slags børnenes ambassadør. Jeg er hende, der skal komme og understøtte alt det gode, skolerne gør, men også sikre, at børneperspektivet bliver bragt ind.
De to politikere kommer på besøg i 6.D og kigger på, mens eleverne snakker om trivslen på skolen.
For eksempel skal de i grupper diskutere, om lokalerne på skolen er rare, hvad eleverne synes om udearealerne, og om undervisningen og pauserne. Stemningen i klassen er livlig; der er mange, der gerne vil komme med bud og bemærkninger.
Den næste trivselsøvelse i 6.D handler om, at eleverne skal lære hinanden bedre at kende.
De skal gå sammen to og to og ved hjælp af små kort spørge hinanden om, hvad der kan få dem til at grine, hvad der kan gøre dem kede af det, eller hvordan deres dag har været.
- Jeg laver noget, der skaber trivsel, sammenhold og en fælles identitetsfølelse, og som også sikrer, at børnene bliver lyttet til, fortæller Sanne Lind om øvelserne.
Sidste indslag i denne lektion er at de to politikere får mulighed for at deltage i øvelserne. De får et par af de personlige spørgsmål, nogle spørgsmål som eleverne har udvalgt.
Jens Ove Bay skal blandt andet svare på, hvad han har lavet i dag. Han fortæller, at han har haft en udmærket dag, men:
- Jeg har ikke lavet så meget, fordi jeg arbejder jo om aftenen, så det er ikke så længe siden, jeg er stået op, siger han med et smil.
Man kunne høre en knappenål
Det sidste spørgsmål er til borgmesteren, og lyder: Hvad kan gøre dig bange?
Nu ville man kunne høre en knappenål falde på gulvet i 6.D, selvom der ikke går mange sekunder før Henrik Rasmussen svarer:
- Jeg tror, at det jeg frygter mest, er at være ensom. Det tror jeg faktisk gør mig rigtig bange, siger han stille og fortsætter:
- At man står tilbage som den eneste, og man har brændt alle broer. Det tror jeg faktisk er noget af det, der gør mig allermest bange.
Trivselsguiden Sanne Lind er hurtig til at følge op og siger opsamlende til 6.D:
- Det er vigtigt det her, for hvis man er ked af det, så er det så vigtigt at have nogen, der interesserer sig for en.
- Så tak for det bidrag, siger hun henvendt til politikerne.
Politikerne slutter lektionen af med at uddele high fives til hele klassen, og går ud af 6.D med et smil.
Se hvad de gør i Vallensbæk
I vores serie "Se hvad de gør" sætter vi fokus på, når politisk samarbejde og lokale ildsjæle får tingene til at gå op i en højere enhed lokalt.