Alle billetformer kan købes på telefonen: Så hvorfor kan man ikke oplade sin mobil i S-tog og Metro?

Man kan oplade sin mobiltelefon i bussen, regionaltoget og Intercity-toget, men i S-tog og i metro er du på den, hvis du ikke kan vise, at du har betalt for rejsen, fordi mobilen er død.

Svaret Kort

  • Både DSB og Metroselskabet bruger rejsetiden som forklaring

  • Der vil sandsynligvis komme ladestik i næste generation af S-tog

  • Du får en bøde, hvis din mobil dør med billetten på

Døren i S-toget går op. Kontrolløren træder ind i kupeen.

- Kort eller billet, tak, lyder det.

Pulsen stiger omgående, for mobilen med billetten på er lige gået død. 

Selvom du har oplader med, er det bare ærgerligt, Sonny Boy. 

For det er slet ikke muligt at oplade sin mobil i hverken S-toget eller metroen. Der er nemlig ikke nogen strømstik, som der er i busserne, eller stikkontakter som i regionaltoget.

Det undrer Madikken Zelda Thomsen fra Albertslund, der er studerende, og som tager S-toget og metroen flere gange om ugen.

Derfor har hun skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.

-Jeg synes, det er fjollet, når jeg har alt på min telefon, så hvorfor er det ikke muligt at oplade min mobil i S-tog og metro?, spørger Madikken Zelda Thomsen

Det undersøger vi her!

Ugens vinderspørgsmål

  • 1.184 personer stemte, da Madikken Zelma Thomsens spørgsmål var til afstemning

  • 39 procent pegede på, at det var hendes spørgsmål, vi skulle undersøge

  • Du kan selv stemme på ugens spørgsmål her i artiklen. Så er du med til at bestemme, hvad vi skal kaste os over næste gang

Et rigtig godt spørgsmål

Vi sender undringen videre til Metroselskabet og DSB, som begge svarer med: Det er et rigtig godt spørgsmål.

- Vi vender tilbage, lyder meldingen.

Mens vi venter på svar, tager TV 2 Kosmopol ned i metroens undergrund og hen til S-banerne.

For hvad synes andre rejsende i hovedstadsområdet om manglende opladerstik i de to togtyper?

- Det er da et problem, at folk ikke har mulighed for at oplade, siger Maldkubine Nørgaard i metroen.

- Man er jo afhængig af sin telefon til alle billetter nærmest. Når man er på farten, vil man bare gerne have det hele på telefonen, supplerer Amanda.

quote Man er jo afhængig af sin telefon

Amanda, passager i metroen

Men ikke alle kan se problemet:

- Jeg kan ikke forstå frustrationen fra folk, der gerne vil have opladerstik i metroen. Det er et luksusproblem. En smule dansk for at være helt ærlig, siger Franciso Gonzales, der selv er fra Sydamerika.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

'Metro' 'S-tog' 'stikkontakt i S-tog' 'stikkontakt i metro' 'hvorfor er der ikke opladerstik i metro og S-tog?' 'DSB' 'Metroselskabet' 'offentlig transport' 'mobil' 'strøm' 'Spørg Os'
Francisco Gonzales bor til dagligt på Nuuks Plads og tager metroen dagligt.

- Det giver ikke mening at have et strømstik, når man kun tager metroen i 10-15 minutter. Jeg kan forstå, hvis man har en gammel telefon, men så kan man jo købe en powerbank og have med sig, siger Samer Goyal. 

(Artiklen fortsætter efter boksen.)

Billetformer på mobilen

Man kan i dag få alle billetformer på mobilen. Det er blandt andet:

  • Pendlerkort

  • Ungdomskort

  • Rejsekort

  • Zonebillet

  • Enkeltbillet (hermed også Orange og Orange Fri billetter)

Metroselskabet: Ikke nok værdi

Samer Goyal har fat i den lange ende, for da Metroselskabet vender tilbage, er det netop forklaringen på de manglende laderstik: Det er simpelthen er for kort en rejse.

- Når du kører med Metroen, tager din rejse som regel ikke særlig lang tid. Derfor har vi ikke vurderet, at det ville give værdi for vores passagerer at have mulighed for at lade telefoner op i den korte tid, de befinder sig i toget, oplyser Metroselskabet til TV 2 Kosmopol.

Vi vil gerne have spurgt Metroselskabet, hvordan de har vurderet, det ikke giver værdi for deres passagerer at have mulighed for at lade op, og hvad der ellers har ligget bag vurderingen.

Men som så mange andre organisationer i denne skønne agurketid, holder de relevante personer sommerferie. Derfor har det ikke været muligt at få et uddybende svar.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

'Metro' 'S-tog' 'stikkontakt i S-tog' 'stikkontakt i metro' 'hvorfor er der ikke opladerstik i metro og S-tog?' 'DSB' 'Metroselskabet' 'offentlig transport' 'mobil' 'strøm' 'Spørg Os'
I 2030 får Ringbanen og linje F nye tog, og her regner DSB med, at passagererne kan lade mobile op på farten.
Foto: Jasper Carlberg / DSB

Strømstik på vej til pendlere

Men hvad så med rejser i S-toget? Hvis du pendler fra Frederikssund til Nørreport er rejsetiden 45 minutter, og der kan en gammel telefon eller computer godt give op inden en kontrol.

Kommunikationschef i DSB, Niels-Otto Fisker, giver dog samme begrundelse som Metroselskabet.

For kort en varighed på rejsen. 

Plus: S-togene er bygget i midten af 1990'erne, hvor alle rejste med fysiske billetter og efterspørgslen på at have strøm på telefonen ikke var i nærheden af det, den er i dag. Derfor var det slet ikke relevant med stikkontakter.

Men!

Der er en ny generation af S-tog på vej, og her regner DSB med, at der vil være strømstik i togene.

De nye S-tog kan opleves fra omkring 2030 på Ringbanen, oplyser DSB.

Ringbanen er den gule strækning mellem Hellerup og København Syd, der køres af linje F.

(Artiklen fortsætter under boksen)

Spørg Os - Afstemning

_

No mercy mens vi venter

Hvis uheldet er ude, og din mobil løber tør for strøm, selvom du har købt billet, er der no mercy fra kontrollørens side.

- Det er kundens ansvar at sikre, at der er strøm på telefonen. Bliver man kontrolleret uden at kunne vise den gyldige billet, vil man derfor få en kontrolafgift, oplyser Niels-Otto Fisker fra DSB

Her stopper DSBs interesse for din mobil, og det er dit eget ansvar at forsøge at få de 750 kroner tilbage.

Når der igen er strøm på mobilen, kan du finde din billet på den og dermed dokumentere, at du har betalt for rejsen.

Men der er mange betingelser, der skal være opfyldt, for at du kan få pengene tilbage.

DSB træffer afgørelser fra sag til sag, og har du et personligt pendlerkort, du ikke kunne vise, får du ikke de sidste 125 kroner af bøden tilbage.

Så har du sådan et pendlerkort, kan det være smart at registrere det i "Glemt Kort"-ordningen, der så igen kræver, at du har opretter en profil i kundeklubben DSB Plus

Går mobilen død på rejsen, kan du oplyse dit CPR-nummer til kontrolløren og helt undgå kontrolafgiften. Gør du det mere end seks gange på et år, falder der dog bøder igen.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

'Metro' 'S-tog' 'stikkontakt i S-tog' 'stikkontakt i metro' 'hvorfor er der ikke opladerstik i metro og S-tog?' 'DSB' 'Metroselskabet' 'offentlig transport' 'mobil' 'strøm' 'Spørg Os'
Du kan altid finde din billet eller dit pendlerkort, når mobilen er ladet op igen, men det betyder ikke, at du altid kan få refunderet en bøde.
Foto: Grafik / Kirsten Arild / TV 2 Kosmopol

Movia går all in

Hos Movia er de i gang med at skifte flåden af fossile busser ud med elbusser. Flere end to ud af fem busser kører i dag på el, og de fleste af dem indeholder strømstik til USB, hvor man kan oplade sin telefon i knæhøjde.

Ved næsten hver sæderække kan man oplade sin telefon, hvis man har et passende USB-stik med. Du kan se i videoen her, hvordan man gør.

USB-stikkene findes på 214 buslinjer på Sjælland, og fra efteråret 2023 gjorde Movia det til et krav, at alle nye busser skal indeholde USB-stik.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

I dag skal alle Movias nye elbusser tilbyde opladning til mobiler.
I dag skal alle Movias nye elbusser tilbyde opladning til mobiler.
Foto: Ulrik Jantzen / Movia

Det er vel også korte rejser?

Når både Metro og S-tog peger på, at korte rejser gør det værdiløst at kunne lade på farten, kunne det vel også være en argument for busrejserne, især i byen.

Så hvad er det lige, der har gjort, at Movia synes, det giver værdi for deres passagerer, at de har muligheden for at lade op?

quote USB-stik giver tryghed for passagerne

Eskil Thuesen, Ressourcedirektør, Movia

- USB-stik giver tryghed for passagerer, som er bekymret for strøm på deres telefon, og det bliver vigtigere, når Rejsekort som app bliver udbredt til flere og flere passagerer, oplyser Movias ressourcedirektør Eskil Thuesen til TV 2 Kosmopol.

- Vi arbejder hele tiden for at gøre bussen så attraktiv som muligt, så den bliver det nemme valg. Det kan muligheden for opladning hjælpe med, oplyser han.

(Artiklen fortsætter efter boksene)

Se, om din linje er på listen

Busser på Sjælland med ladestik

1A

2A

6A

7A

10

13

15E

18

22

26

27

31

34

35

36

55E

65E

68

77

90N

98N

99N

101A

102A

103

106

108

109

114

115

116

117

118

119

120

121

123

127

128

132

133

137

139

141

142

143

144

145

147

149

150S

155

156

157

158

160

161

163

163

164

165

166

167

168

179

180

181

182

183

190

192

194

196

197

198

201A

202A

203

204

205

206

207

208

209

212

215

215

216

217

217

219

219

220

221

223

225

226

227

230R

231

233

234

234

236

240

245R

246

246

246

251

252

260R

260R

300S

301

302

303

305

307

315

316

317

318

332

333

334

335

336

337

340

342

345

347

350S

354

360R

361

362

363

380

385

401A

402

404

405

406

408

411

415

431

460

465

466

467

468

469

470R

480R

500S

501A

502

601A

602

603

604

605

607

611

620R

640

660R

661R

664

667

669

670

680

701

702

703

711

714

715

716

717

718

719

720R

722

723

725

730

731

736

737

740

741

742

750

752

760

763

780

791

801A

840

841

901

902

903

904

905

908

909

Værste mareridt

Det er ikke et rart syn for nethinden, når kontrolløren skriver en bøde med ens navn på. Det fortæller flere af de personer, som TV 2 Kosmopol fanger på togene.

- Det er jo det værst tænkelige scenarie at få en bøde, fordi min mobil løber tør for strøm, siger Amanda og griner lidt panisk i metroen.

- Jeg ville gå i panik, hvis min mobil dødede, og en kontrollør kom, siger Maldkubine Nørgaard.

Andre har en mere kynisk tilgang til det med strøm på mobilen.

- Så må man være lidt klogere inden afrejse. Man må lade være med at bruge sin telefon, inden man tager offentlig transport, siger Ida Hansen.

Så galt kunne det gå

Mens man gerne må bruge strøm i de tog og busser, hvor de findes herhjemme, har et stik ikke altid betydet adgang til strøm for passagererne i udlandet.

En mand, der nok tænker sig om, inden han lader i et tog igen, er britiske Robin Lee.

I 2015 blev han anholdt i London for at bruge togets stikkontakt til at lade sin mobil op.

Brugen af kontakten faldt nemlig ikke i god jord hos kontrolløren, der efter noget mundhuggeri tilkaldte politiet.

- Kontrolløren sagde: Du tapper strøm, det er en forbrydelse, fortalte Robin Lee til The Evening Standard.

Robin Lee kunne ikke tro sine egne ører. Derfor prøvede han også at gå forbi de fire tilkaldte betjente.

Men Lee blev pågrebet prompte og endte altså i håndjern og blev kørt til detentionen. Sigtet for at stjæle strøm for, hvad der svarer til 4,5 kroner.

Robin Lee blev efter sin løsladelse anholdt igen, fordi han var så rasende på politiet og opførte sig "uacceptabelt".

Ifølge en talsperson fra det engelske togselskab var stikkontakterne i toget kun til brug for rengøringspersonalet.


Også Los Angeles har det været decideret ulovligt at tappe strøm i metroen og på metrostationer.

- Stikkontakterne er kun til vedligeholdelse, ikke for offentligheden. Det er ikke gratis strøm, sagde metroens talsperson i Los Angeles, Paul Gonzales, til LAist i 2014.

Man blev anholdt, hvis man blev taget på fersk gerning.

Strøm på i Byernes By 

I Paris er den første af fire spritnye metrolinjer, kaldet 'Grand Paris Express', netop åbnet i tide til at servicere de mange passagerer under OL. Tilsammen føjer de fire linjer mere end 200 kilometer togspor til det eksisterende metro-netværk.

I de nye togvogne er der stikkontakter ved hver sæderække.

- Så hvorfor kan vi ikke gøre det her i Danmark? spørger Amanda, da vi møder hende i metroen.

Metroselskabet oplyser til TV 2 Kosmopol, at de "altid er åbne for at se på, hvad der kan sikre den bedst mulige service for vores passagerer i fremtiden.”

Så det bliver ikke lige nu, at stikkontakterne finder vej til metroen her hos os.

'Metro' 'S-tog' 'stikkontakt i S-tog' 'stikkontakt i metro' 'hvorfor er der ikke opladerstik i metro og S-tog?' 'DSB' 'Metroselskabet' 'offentlig transport' 'mobil' 'strøm' 'Spørg Os'
For de fleste i metroen er mobilen en uundværlig rejsemakker.
Foto: Jacob Clemen / TV 2 Kosmopol

Et fladt svar

Da TV 2 Kosmopol fanger Madikken Zelda Thomsen igen er hun ikke tilfreds med Metroselskabets og DSB's svar om, at der er for korte rejsetider til at indføre strømstik i deres respektive tog.

- Jeg synes, det er et fladt svar. Jeg synes, de ansvarsfralægger, siger hun.

Madikken Thomsen kan ikke forstå argumentet med den korte rejsetid, da hun til hverdag tager metroen og S-toget 40 minutter pr. gang. 

- Det ville gøre en kæmpe forskel for mig, hvis jeg havde mulighed for at lade op i toget. Jeg har ikke alle pengene i verden, så jeg er nødt til at leje powerbanks for at have strøm nok til at vise billet, siger hun.

quote Det ville gøre en kæmpe forskel for mig

Madikken Zelda Thomsen, Studerende, Albertslund

I 2015 udfasede DSB det fysiske klippekort, og erstattede det med elektroniske løsninger som mobilbilletter. 

Madikken Zelda Thomsen synes, der er gået alt for mange år uden strømstik i toget - det er på tide, at både Metroselskabet og DSB melder sig ind i kampen, mener hun.

-Det her handler om fremtidssikring. Når de er i gang med at udfase alle plastikkort, skal vi jo kunne oplade for at vise vores billet, siger hun til TV 2 Kosmopol.

Metroselskabet har lovet at vende tilbage med et uddybende svar på, hvorfor de mener, det ikke giver nok værdi for deres passagerer at have muligheden for at lade op. 

Tak til Madikken Zelda Thomsen for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang.


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik