Frank spørger: Hvornår står den nye fjernbusterminal færdig?
Snart kan du ikke længere stige ombord på bussen på Ingerslevsgade. En ny fjernbusterminal skal etableres ved Dybbølsbro station - men hvornår står den færdig?
De fleste, der er gået forbi Ingerslevsgade ved DGI-byen i København, har nok ikke kunne undgå at se de mange busser, der holder på række ned ad den lange gade.
Busholdepladsen har været omdiskuteret grundet det trafikkaos, der ofte opstår i myldretiden, når der både er buspassagerer, cyklister og andre biler, der kæmper om pladsen.
Derfor får busterminalen en ny placering, og Frank Christiansen fra Ballerup har skrevet til os med spørgsmålet:
- Hvordan går det med afløseren for fjernbusterminalen ved Ingerslevgade?
Frank tager ikke selv fjernbusserne så ofte, men alligevel har placeringen af den gamle terminal undret ham:
- Man kan jo dårligt komme til. Der er så mange busser, at de trænger til et nyt sted. Jeg kan ikke forestille mig andet end, at den nye placering bliver bedre, siger han til TV 2 Lorry.
Derfor har vi undersøgt, hvordan det står til med den nye fjernbusterminal.
Længe efterspurgt
Både passagerer, buschauffører og cyklister har længe efterlyst en bedre løsning for fjernbusterminalerne på Ingerslevsgade.
Den trænge plads gør, at de mange buspassagerer stiger på og af på cykelstien, hvilket ofte spærrer cykelstien i lang tid ad gangen, til frustration for både passagerer og cyklister
Fjernbusserne har hidtil haft holdepladser ved Valby Station, DGI Byen og i Bernstorffsgade, men nu skal holdepladsen til de 1,4 mio. årlige passagerer samles på ét sted.
Den nye fjernbusterminal, skal placeres ved Dybbølsbrostation, hvor der lige nu er et større byggeri i gang. Dog går der lidt tid endnu, inden den nye terminal overtager den eksisterende på Ingerslevsgade.
På nedenstående billede kan du se, hvordan terminalen skal placeres:
Ifølge Københavns Kommune får den nye terminal 15 busholdepladser, taxaholdepladser og 200 cykelparkeringspladser.
- Her sikrer man god adgang for busserne fra Ring 02 og binder busterminalen sammen med S-togsnettet og den øvrige kollektive trafik. Således vil terminalen også ligge tæt ved den kommende metro i Sydhavnen, som åbner i 2024 med en station ved Fisketorvet, skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.
Klar i 2023
Vejdirektoratet står for byggeriet af den nye terminal. De påbegynder anlægsarbejdet til terminalen i starten af 2022.
- Projektet er i øjeblikket til byggesagsbehandling hos Københavns Kommune. Samtidig fortsætter detailprojekteringen af projektet, og vi forventer at sende opgaven i udbud til december 2021 med forventet offentliggørelse af entreprenør primo 2022, lyder det fra Vejdirektoratet.
- Omkring 1. marts 2022 forventer vi at tage første spadestik til projektet og i foråret 2023 forventer vi, at terminalen er klar til at blive taget i brug.
Den nye busterminal kommer til at koste omkring 80 mio. kroner. Den finansieres med 20 mio. kr. fra staten og 60,2 mio. kr. fra Københavns Kommune, hvoraf 20 mio. kr. indhentes over en årrække ved højere brugerbetaling fra busoperatørerne.
Den nye terminal
- Busterminalen bliver placeret under Dybbølsbro mellem baneterrænet og Carsten Niebuhrs Gade langs Ikea-grunden og CABINN. Her ligger den tæt på S-tog-forbindelser på Dybbølsbro Station og den kommende metro til Sydhavnen, og ikke langt fra Københavns Hovedbanegård.
- Fjernbusserne vil have indkørsel til terminalen via Otto-Busses Vej og Carsten Niebuhrs Gade, og terminalen er ensrettet mod øst. (Se vedlagt kort)
- Der anlægges 15 busholdepladser, hvoraf 12 er til 15-meter busser og tre er til 18-meter busser. Der etableres også taxaholdepladser samt Kys & Kør-zone. Derudover etableres op til 200 cykelparkeringspladser, elevator til Dybbølsbro, samt handicapparkeringspladser.
- Ved terminalbygningen bliver der ventefaciliteter, toilet og mulighed for en kiosk.
- Terminalen skal på et hverdagsdøgn kunne servicere ca. 195 busser, som kører til og fra København (hvilket svarer til det estimerede behov i 2030).
Kilde: Københavns Kommune
Foto: Københavns Kommune
De mange pendlere må altså vente lidt endnu, før de får en ny busterminal til de lange rejser.
Tak til Frank for spørgsmålet!