Frygter butiksdød: Hvorfor kan små forretningsdrivende ikke få en P-licens?

En beboer på Amager har bedt TV 2 Kosmopol undersøge, hvorfor små forretningsdrivende ikke kan få en parkeringslicens, når der nu kommer nye tidsbegrænsede p-zoner.

På Italiensvej på Amager ligger en række butikker, som alle bliver berørt, når nye parkeringsregler træder i kraft i bydelen den 1. december. 

Fremover kan de forretningsdrivende maksimalt parkere tre timer ved deres butik.

Og det giver dem alvorlige problemer, mener de.

quote Så dør butikkerne jo. De gamle får ikke hjælp

Gitte Bo, fodterapeut

En af dem er frisør Mette Burns, som forleden fik beskeden i sin e -boks.

- Jeg blev godt nok meget overrasket over, at jeg ikke kunne parkere foran min butik, siger Mette Burns til TV 2 Kosmopol.

Harmonikareparatør Clavs Sørensen er også ramt af de nye regler. Ligesom flere af de andre forretningsdrivende, er han dybt afhængig af sin bil, for at kunne passe butikken.

- Jeg prøvede med det samme at se, om jeg kunne søge en parkeringslicens, og det kunne jeg simpelthen ikke gøre, siger han.

Frisør Mette Burns bruger bilen til at køre vasketøj og varer til og fra sin salon.
Frisør Mette Burns bruger bilen til at køre vasketøj og varer til og fra sin salon.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Fodterapeut Gitte Bo i fodklinikken, som er nabo til harmonikaværkstedet, er ikke i tvivl om, at det vil få alvorlige konsekvenser for de små forretningsdrivende.

- Så dør butikkerne jo. De gamle får ikke hjælp. Jeg kan ikke køre ud til dem med store, tunge tasker, hvis jeg ikke har mulighed for at have en bil til rådighed, siger Gitte Bo, som ejer Søbo's Klinik for Fodterapi.

(Artiklen fortsætter under boksen)

Du går glip af noget her! 😊

Afstemningen kræver et ja til cookies.
Så man kun kan stemme én gang om ugen.
Vær med ved at klikke på boksen her:
Tillad alle cookies

Man skal pga EU-regler nu sige ja til alle cookies for at kunne stemme, men der er ingen risiko for at nogen spionerer eller deler data; det er kun for at hver person kan stemme én gang. Vi har lavet en forklaring her.

Det tre nye zoner i Københavns Kommune med tidsbegrænset parkering er Sundbyvester, Sundbyøster og Amager Strand.

Tretimersparkeringen vil gælde i tidsrummet mellem otte om morgenen og ti om aftenen, hvis man altså ikke bor i zonen og derfor har ret til beboerlicens.

Fodterapeut Gitte Bo kan ikke have sin bil holdende ved klinikken i mere end tre timer, når de nye regler træder i kraft. Hun frygter, at det går ud over arbejdet med patienterne.
Fodterapeut Gitte Bo kan ikke have sin bil holdende ved klinikken i mere end tre timer, når de nye regler træder i kraft. Hun frygter, at det går ud over arbejdet med patienterne.

Hvad er nærmiljøet uden små erhverv?

Sandra Rasmussen bor på Italiensvej 12. Selvom hun kan få beboerlicens, undrer hun sig også over de nye regler.

- Jeg ville være meget, meget ked af, hvis vi mistede alle de små forretningsdrivende, vi har.I 30 år har jeg kendt min gode veninde i harmonikaforretningen. Jeg ville simpelthen græde, hvis han ikke kunne være her mere, siger hun.

Hun kontaktede også på TV 2 Kosmopol via vores spørgeside med dette spørgsmål:

Her er Sandra Rasmussens spørgsmål:

Hvordan kan det være, at man som erhvervsdrivende på Amager, hvor der kommer nye P -regler den 1. december, ikke kan få en P -licens?

Over for os uddyber Sandra Rasmussen:

- Hvad er nærmiljøet uden de små erhvervsdrivende? Hvad er øen uden de små erhvervsdrivende? Ingenting! siger hun.

Sandra Rasmussen har stillet spørgsmålet gennem "Spørg Os", fordi hun frygter, at de nye P-regler vil gå ud over nærmiljøet i området, fordi de handlende får sværere ved at overleve.
Sandra Rasmussen har stillet spørgsmålet gennem "Spørg Os", fordi hun frygter, at de nye P-regler vil gå ud over nærmiljøet i området, fordi de handlende får sværere ved at overleve.

Frygter ikke at kunne hjælpe de ældre

Clavs Sørensens harmonikaværksted har ligget på Italiensvej siden 1986. Men fordi han bor udenfor parkeringszonen, kan han ikke længere få licens til at parkere i området. 

Han bruger sin bil i arbejdet blandt andet til at hente og bringe harmonikaer. 

- Harmonikaer er et stort instrument og vejer mange kilo. De kan hurtigt veje en 10 til 12 kilo. Jeg har ofte to- tre eller flere med på en gang, når jeg henter dem hos ældre mennesker. Det vil være et problem for mig uden bil, siger han.

Clavs Sørensen bruger sin bil til at transportere harmonikaer rundt til sine kunder, som ofte er ældre mennesker.
Clavs Sørensen bruger sin bil til at transportere harmonikaer rundt til sine kunder, som ofte er ældre mennesker.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Gitte Bo fra Søbo's Klinik for Fodterapi bor også i en anden parkeringszone og bliver altså derfor også ramt af de nye regler 1. december.

- Det vil betyde, at jeg bliver nødt til at stoppe med at tage hjem til ældre mennesker, som har brug for fodterapi, siger hun.

Stefanie Olesen er en af de ansatte, der tager på hjemmebesøg, hvor hun har en masse hjælpemidler med i bilen.

- Jeg har en stol, jeg skal have med. Jeg har en skammel, jeg skal kunne sætte deres ben på. Så har jeg en anden kuffert til forbindingsmaterialer. Og så har jeg en tredje kuffert til når jeg skal lave fod status er på diabetiske patienter. Så der er rimelig meget, jeg også skal have med der, siger hun til TV 2 Kosmopol.

Fodterapeut Stefanie Olesen har mange ting med, når hun går på hjemmebesøg hos de ældre.
Fodterapeut Stefanie Olesen har mange ting med, når hun går på hjemmebesøg hos de ældre.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Udefrakommende snupper pladserne

Målet med de nye regler er at undgå, at udefrakommende optager alle parkeringspladserne. 

Teknik- og miljøborgmester Line Barfoed (EL) siger til TV 2 Kosmopol, at det har været et ønske fra beboere i området, og at de nye zoner også er blevet godt modtaget ved de borgerhøringer, der har været.

- Et bredt politisk flertal har lyttet til de rigtig mange henvendelser, der er kommet fra borgere, der bor tæt på lufthavnen, som har oplevet, at der har været rigtig, rigtig mange, der har parkeret på deres veje, siger borgmesteren til TV 2 Kosmopol.

De forretningsdrivende er enige i, at der er et problem, at mange udefrakommende parkerer i området og det bliver brugt til langtidsparkering.

- Jeg ser dagligt folk, der kommer gående med deres kuffer, der hopper af vejen, fordi de skal på ferie. Så ja, vi har et kæmpe problem, siger Clavs Sørensen.

Målet med de nye regler er, at undgå at udefrakommende optager alle P-pladserne i området.
Målet med de nye regler er, at undgå at udefrakommende optager alle P-pladserne i området.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Men butikkerne påpeger, at de kun holder der om dagen, hvor der typisk er ledige pladser, fordi beboerne er væk.

- Vi optager jo ikke pladserne i det tidsrum, hvor det er et problem, at der ikke er plads. Når folk kommer hjem fra arbejde, er vi jo væk igen, siger Gitte Bo.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfoed understreger, at hun som politiker skal sikre, at der findes en politik, der balancerer imellem de forskellige interesser, som de, der bor i byen og de, der arbejder i byen har.

- Der er rigtig mange forskellige hensyn, vi skal afveje over for hinanden. Der er hensynet til dem, der bor i København som bliver generet af trængsel, luftforurening, støjforurening og så videre. Og så er der selvfølgelig hensynet til dem, der skal ud og ind af byen København. For eksempel dem, der arbejder i København. De hensyn, må man jo så afveje over for hinanden, siger hun.

Media Still

Ikke råd til gule plader

Det er muligt at få en erhvervslicens, men det kræver, at man har en firmabil på gule plader, som man ikke må bruge privat. Men det kræver typisk en forretning med en lidt større omsætning, end de små butikker har.

- Det er ikke muligt i budgettet. Det er der simpelthen ikke penge til, siger Gitte Bo.

- Det er ikke en mulighed, fordi jeg har også børn, så skal jeg til at købe en ekstra bil, og det synes jeg jo ikke giver nogen mening, siger Clavs Sørensen.

Borgmester foreslår flere ladcykler

Teknik- og miljøborgmester Line Barfoed siger, at hun ikke kan forholde sig til, hvilken løsning, der er bedst for den enkelte forretningsdrivende. Men hun understreger, at målet ikke på nogen måde at hære at genere de små butikker og at det er ærgerligt, hvis det har negative konsekvenser fore dem.  

- Det er jeg rigtig ked af, fordi det er jo selvfølgelig ikke det, der er meningen med de her regler, siger hun.

Målet er at finde nye løsninger, blandt andet med hjælp af andre transportformer end bil.

- Vi gerne vil se på, hvordan kan vi får en bedre kollektiv trafik og nogle bedre cykelforhold. Så det kan få folks hverdag til at hænge sammen.

En løsning kunne ifølge borgmesteren være at tænke i nye kreative løsninger. Hun siger, at flere og flere håndværkere for eksempel er begyndt at bruge ladcykel.

-  De cykler ud til opgaven med ladcyklen og lidt værktøj. Der kan de så se, hvad de skal bruge af forskellige ting. Så ringer de til et byggemarked, der så kan sende en person ud med præcis de ting, de skal bruge, siger Line Barfoed.

Frederiksberg har pendlerlicens

Butikkerne kan dog ikke forstå, at kommunen ikke kan finde en løsning, så de små butikker kan få en form for pendlerlicens. 

Det kunne for eksempel være ligesom på Frederiksberg, hvor man kan man få en pendlerlicens for 600 kroner om måneden, hvis man kan bevise, at man arbejder i zonen.

- Det ville da være en dejlig mulighed. Så har man da en mulighed. Lige nu har vi ikke en mulighed, siger Gitte Bo.

Line Barfoed, var det en mulighed en mulighed med en pendlerlicens ligesom på Frederiksberg?

- Udfordringen i København er jo, at der er flere tusinde, der pendler ind til København hver dag. Vi vil jo gerne vil have, at folk skifter over til at bruge cykel eller kollektiv transport i stedet. Så hvis vi uddeler pendlerlicenser til alle, der arbejder i København, så får vi ikke løst problemet med alt for mange biler, trængsel, luftforurening og støj, siger Line Barfoed.

Gitte Bo så gerne at København gjorde det muligt, at få en pendlerlicens ligesom Frederiksberg.
Gitte Bo så gerne at København gjorde det muligt, at få en pendlerlicens ligesom Frederiksberg.

Skal jeg virkelig have to biler?

De forretningsdrivende kan godt forstå, at kommunen vil begrænse bilerne i byen og gøre noget for den grønne omstilling. 

Men de påpeger, at de nye regler i nogle tilfælde faktisk har den modsatte effekt.

- Kan det have sin rigtighed, at jeg skal ud og købe en bil mere, altså for at jeg kan bruge min bil for arbejde? Det er da lidt knold og tot, er det ikke det? siger Clavs Sørensen.

Frisør Mette Burns bruger også sin bil i arbejdet.
Frisør Mette Burns bruger også sin bil i arbejdet.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Line Barfoed, kan du forstå, hvis man som lille erhvervsdrivende synes, det er en lidt hård melding fra kommunen, at du må lave din forretning om?

- Det bliver jo en endnu hårdere melding, hvis vi ikke gør noget i forhold til de massive problemer med luftforurening, støjforurening og klimaforandringer. Hvis ikke vi gør noget, kommer det jo til at betyde, at vi alle sammen skal ændre vores liv meget drastisk, siger Line Barfoed.

Frisøren Mette Burns er afhængig af sin bil til at transportere handklæder og varer til salonen, den er nemlig så lille, at der ikke er plads til en vaskemaskine.   

- Min første tanke var helt ærlig, at jeg blev ked af, at det skuffede, og tænkte, så gider jeg ikke have forretning her. Så må jeg finde på noget andet, siger hun.

Clavs Sørensen frygter, at flere butikker må dreje nøglen om, hvis de ikke længere kan bruge deres bil.
Clavs Sørensen frygter, at flere butikker må dreje nøglen om, hvis de ikke længere kan bruge deres bil.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Tak til Sandra Rasmussen for spørgsmålet!

Hvis du undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så stil dit spørgsmål i boksen nedenunder:

Spørg Os - Formular

_