Hanne undrer sig: Hvorfor advares bilisterne ikke ved oversvømmelser?

Vi kan godt sætte advarselsblink på lave broer, men advarsler er ikke normale på vejstrækninger, der jævnligt oversvømmes. København er dog så småt i gang.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Sommeren i år var den vådeste siden 2011. Det fik igen biler til at strande i vandmasserne på Lyngbyvejen.
Foto: Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix

Svaret Kort

  • Det er teknisk muligt at sætte højtvandsmålere og advarselsblink op

  • Vejmyndighederne er uenige om, hvorvidt den slags varsling er pengene værd

  • Selvom det opleves sådan, er voldsomme oversvømmelser ret sjældne

Vi ser det igen og igen: Når skybruddet rammer, strander bilister i de store vandmasser og nogle må reddes ud af Beredskabet.

Spørgsmålet: 'Hvorfor kører bilisterne ud i vandet?', dukker op. Og er der ikke måder, bilisterne kan advares på, så de ikke kommer ud i den situation?

Det undrer Hanne Thers Jessen fra Hvidovre, og derfor har hun skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.

- Jeg undrer mig over, at det sker gentagne gange, siger Hanne Thers Jessen.

Hun undrer sig især over, at når der findes en måler, som blinker, hvis et køretøj er for højt til at køre under en bro, så burde det tilsvarende være muligt at advare bilister, hvis der er for meget vand på vejen til, at en bil kan køre igennem.

Med andre ord:

- Hvorfor er der ikke højtvandsmålere og advarselslamper på de vejstrækninger, der ofte oversvømmes?, spørger Hanne Thers Jessen

Det undersøger vi her!

Ugens Vinderspørgsmål

  • 2.939 personer stemte, da Hanne Thers Jessen spørgsmål var til afstemning

  • 38% pegede på, at det var hendes spørgsmål, vi skulle undersøge

  • Du kan selv stemme på denne uges spørgsmål her i artiklen og stille dit eget

Altid de samme steder

I hovedstadsområdet er det især ved Nordhavnstunnellen, Lyngbyvejen mellem Tuborgvej og Hans Knudsens Plads ved Ryparken samt Lersø Parkallé, som jævnligt bliver oversvømmet.

Lyngbyvej har for eksempel været voldsomt oversvømmet ni gange de seneste 11 år.

Voldsomme oversvømmelser tilbage i august at flere biler strandede i de store vandmasser
Foto: Thomas Sjørup/Thomas Sjoerup/Ritzau Scanpix

Hvorfor køre ud i det?

Det er Hovedstadens Beredskab, der tilkaldes, når folk skal reddes ud af vandmasserne.

Operationschef Tim Ole Simonsen har et bud på, hvordan det kan ske igen og igen.

- Bilisterne kører ikke bevidst ud i vandet. Størstedelen af bilisterne er ikke opmærksomme, siger han til TV 2 Kosmopol.

Typisk undervurderer bilisterne mængden og dybden af vandet og tror derfor, at deres bil godt kan klare det.

- Går den, så går den, siger Tim Ole Simonsen.

Han advarer mod at sætte sin lid til, at myndighederne med det samme kommer og fikser det hele.

- Der hviler altid et ansvar på bilisten for at være opmærksom i trafikken, siger Tim Ole Simonsen til TV 2 Kosmopol. 

De tre bedste råd til at køre på våde veje

  1. Kør ikke ud i vand, hvis du ikke kender dybden.

  2. Kør ikke videre, hvis vandet er højere end den nederste del af fælgkanten

  3. Vær opmærksom på, at bremselængden bliver længere, når vejene er oversvømmede

Kilde: FDM.dk & Rådet for Sikker Trafik

Hvorfor så ikke advare?

Nu hvor bilister gang på gang overvurderer egne evner, virker det logisk at advare bilisterne om faren på forhånd.

Vores spørger Hanne Thers Jessen peger på højtvandsmålere og advarselssystemer, der kan være med til at forhindre bilerne i at strande i vandet.

Det er netop den løsning, som civilingeniør og Ph.D. Ole Mark anbefaler. Han er ekspert i klimatilpasning og innovationschef i miljøvirksomheden Krüger.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

- Man installerer en vandstandsmåler, der kan tænde en advarselstavle, som informerer om vand forude. Advarslen skal vises i god nok tid til, at bilisterne kan vende om og køre en anden vej, siger Ole Mark til TV 2 Kosmopol.

Hvis det opfattes som besværligt og meget omfattende, kan man også gøre det helt simpelt og lavteknologisk.

- Man kan sætte en pæl, der viser, at hvis vandet overstiger et bestemt punkt på pælen, skal man vende om eller træde på bremsen, siger Ole Mark.

Enkelte steder lå der så meget vand, at flere biler blev begravet under
Foto: Thomas Sjørup/Thomas Sjoerup/Ritzau Scanpix

Ole Mark vurderer, at de fleste bilister ikke kender risikoen ved at køre ind i en oversvømmet vejbane, selvom vi har set de her situationer mange gange efterhånden.

- Vi ved, at en bil bliver fanget, hvis vandet når op mellem 35-40 centimeter. Men det er ikke en kollektiv erfaring, og der burde være mere information om det, mener Ole Mark.

Vejdirektoratet: Det er for dyrt

Det er staten, der ejer Helsingørmotorvejen/Lyngbyvejen. Det er derfor Vejdirektoratet, der skulle sætte højtvandsmålere og advarselsblink op på den.

Det er dog en løsning, der hverken er enkel eller noget, som kan fungere i praksis. Det siger Michael Aakjer Nielsen, der er afdelingsleder for Projekt og Vejudstyr hos Vejdirektoratet. Her har de tidligere undersøgt netop den løsning.

- Den vil være voldsomt dyr at etablere og drifte. Oversvømmelser kan ske over 300 forskellige steder steder rundt om i landet, så hvis alle de steder skulle have sådan et system ville det potentielt koste et trecifret millionbeløb, siger Michael Aakjer Nielsen til TV 2 Kosmopol.

Lyngbyvej mellem Tuborgvej og Hans Knudsens Plads ved Ryparken er blevet oversvømmet ni gange på 11 år.
Foto: Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix

Ifølge Vejdirektoratets egne beregninger vil opsætningen af højtvandsmålere, advarselslamper, informationstavler og strøm samlet set koste mellem en halv og en hel million kroner per sted. Dertil skal der lægges mellem 12 og 15 procent af det oprindelige beløb på til at vedligeholde hver installation hvert år.

Michael Aakjer Nielsen mener, at det er direkte uforsvarligt at bruge danskernes skattepenge på de her advarselssystemer.

Det er voldsomt dyrt at etablere og drifte

— Michael Aakjer Nielsen, Vejdirektoratet

- Når oversvømmelser sjældent sker i Danmark, er de ikke værd at bruge mange penge på. Samfundsmæssigt giver det bedre mening at bruge pengene på cykelstier og skoler, mener afdelingsleder Michael Aakjer Nielsen.

Han understreger, at Vejdirektoratets opgave og pligt er at udbygge og vedligeholde statsvejene og advarselstavlerne på dem, ikke at forhindre bilister i at køre ud i farlige vandmasser eller på glatte veje.

København advarer om højt vand

Mens Vejdirektoratet bestemmer over statens veje, bestemmer Københavns kommune over de kommunale veje på de udsatte strækninger.

Og her gør man faktisk noget i stil med det, som både vores spørger og klimatilpasningsekspert efterlyser.

Fodgængere og cyklister i den såkaldte Nordvestpassage, der forbinder bydelene Nørrebro og Nordvest, advares allerede i dag i viadukten under S-togsbanen. 

I slutningen af næste år vil der være tilsvarende advarselstavler med lys og blink på jernbanebroen over viadukten på den udsatte Lersø Parkallé, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen til TV 2 Kosmopol.

Ved Nordvestpassagen har Københavns Kommune opsat advarselsskilte og blink ved fodgænger- og cykelstien. Trafikanterne advares i tilfælde af vand på kørebanen. Det samme princip gør sig gældende ved Lersø Parkallé.
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Kommunen vurderer, at det er en god løsning, hvis man ikke helt kan forhindre oversvømmelserne.

- På nogle lokationer vil det være uhensigtsmæssigt dyrt at etablere en løsning der sikrer, at der aldrig står vand på vejen. I sådanne områder er det mere hensigtsmæssigt at etablere et varslingssystem, der i de sjældne tilfælde af oversvømmelse advarer trafikanter om vand på vejen, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen.

Kan strande i kloakvand

Uanset om der er advarselssystemer eller ej, er der helt generelt al mulig grund til ikke at køre ud på en vejstrækning, der står under vand. 

Operationschef Tim Ole Simonsen fra Hovedstadens Beredskab understreger, at bilisterne skal være opmærksomme på, at der kan være risiko for, at det kan være forurenet kloakvand, der oversvømmer vejen, hvis man kører inde i byerne.

I så fald er det ikke bare klamt at skulle væk til fods gennem vandmasserne fra sin strandede bil.

- Er man i kontakt med kloakvand, kan man risikere at blive smittet med uhelbredelige sygdomme, siger Tim Ole Simonsen til TV 2 Kosmopol.

Bilisterne på Lyngbyvejen blev overrasket med et tredobbelt skybrud i morgentrafikken den 4. september 2015.
Foto: Arkiv/ TV 2 Kosmopol

Du kører på eget ansvar

Både Vejdirektoratet og Hovedstadens Beredskab mener, at ansvaret for ikke at strande under eller efter et skybrud ligger hos bilisternes selv.

Befolkningen skal simpelthen ikke forvente at kunne køre på vejene under alle forhold, pointerer de. 

Tim Ole Simonsens bedst råd til bilisterne er:

- Kør efter forholdene og hold helt op med at køre, hvis situationen ikke er til det.

Varsler i forvejen

Hvis man gerne vil vide, hvordan vejret i hovedstadsområdet påvirker vejene, kan man holde sig opdateret hos DMI, Vejdirektoratet, TV 2 Kosmopols app eller på TV 2 Kosmopol.dk.  

Her kan man både få varsler inden skybruddene og holde sig opdateret, når skaden er sket, så man kan vælge sikre ruter i usædvanligt vådt vejr.

Du kan altid finde varsler om udfordrende vejr i TV 2 Kosmopol appen under 'Seneste Nyt'
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

"Nu forstår jeg det bedre"

Vi vender tilbage til vores spørger Hanne Thers Jessen med svaret på hendes spørgsmål. 

- Det giver god mening, hvis det er for dyrt at drifte, selvom teknologien er opfundet, siger hun.

Hanne Thers Jessen er glad for, at der er en konkret og forståelig grund til, at Vejdirektoratet ikke benytter teknologien, selvom den findes.

Tak til Hanne Thers Jessen for spørgsmålet!

Hvis du også går og undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder.

Spørg Os

Hvad undrer du dig over i hovedstadsområdet? Stil dit spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

Loyal to Familia-medlemmer fundet skyldige i drab på Christiania

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Fire mænd er fundet skyldige i drab og tre drabsforsøg for deres roller i forbindelse med et skyderi ved Stjerneskibet på Christiania 26. august 2023.

Det har et enigt nævningeting tirsdag afgjort i Københavns Byret.

Mændene var alle medlemmer af den forbudte bande Loyal to Familia (LTF), og skyderiet var egnet til at skabe en konflikt med Hells Angels (HA).

Link kopieret!

Tivoli har udsigt til "historisk godt" regnskab

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Tivoli i København opjusterer nu de økonomiske forventninger 2024.

Det skriver forlystelsesparken i en pressemeddelelse.

Forventningen til omsætningen bliver opjusteret med 50 millioner kroner til 1,3 milliarder kroner, mens resultatet før skat bliver opjusteret med 20 millioner kroner til 150 millioner kroner.

- Tivolis sæsoner i 2024 har været velbesøgte og gæsterne bruger både tid og penge når de besøger Haven. Tivolis forretning står stærkt, og det gør, at Tivoli nu står over for et resultat før skat i niveauet 150 millioner kroner, hvilket er historisk højt. Vi ser frem til at den flotte julesæson skal bringe glæde for store og små i hele december og helt frem til 5. januar, siger Tivolis administrerende direktør, Susanne Mørch Koch.

Flere turister besøger Tivoli - herunder er antallet af svenske gæster i fremgang efter flere år med nedadgående tendens, lyder det i pressemeddelelsen.

Link kopieret!

Ruter til særligt to lande giver Københavns Lufthavn flere rejsende

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

I november måned i år rejste 2,18 millioner gennem Københavns Lufthavn, og det er 11 procent flere end samme måned sidste år.

Det skriver Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse.

Det er særligt de længere rejser, som oplever stor passagerfremgang. Her er der 19 procent flere passagerer i forhold til november måned sidste år.

- Det er særligt på ruterne til Nordamerika og Asien, vi ser et stigende antal passagerer i forhold til sidste år. Alene på destinationerne i USA og Thailand ser vi en fremgang på henholdsvis 25 procent og 23 procent flere rejsende, hvilket er imponerende, siger kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard, i pressemeddelelsen.

Mandag blev staten igen hovedaktionær i Københavns Lufthavn, da man tilbagekøbte omkring 60 procent af aktionerne i lufthavnen.

Link kopieret!

Familiefar fra Lyngby måtte lave æbleskiver på gasgrillen tre dage efter decemberorkanen

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Tirsdag er det 25 år siden, at decemberorkanen i 1999 væltede Danmark, og i de følgende dage skulle en del nordsjællændere klare sig uden strøm.

Omkring 20.000 husstande i Nordsjælland måtte i op til en uge – og i enkelte tilfælde endnu længere tid – således undvære elektricitet i hjemmet på grund af nedfaldne ledninger og brud på kabler.

Hos familien Fredholm i Lyngby havde man allerede inden orkanen inviteret familiemedlemmer på gløgg og æbleskiver søndag den 5. december 1999, men der var stadig ikke strøm. Derfor var gåde råd dyre. Den dengang 42-årig Nic Fredholm fandt derfor gasgrillen frem.

- Grillen stod i udhuset, så jeg skulle ud af huset for at komme derud, siger han i dag.

Grillen var også udstyret med et blus, og på den måde kunne der lunes både gløgg og æbleskiver, der så kunne serveres i den stearinlysoplyste stue. 

Du kan læse hele historien om, hvordan decemberorkanen i 1999 ramte hovedstadsområdet her. 

Link kopieret!

I dag begynder retssag om dødsulykke, der kostede forældrepar livet

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Tirsdag bliver der taget hul på retssagen mod en 24-årig mand, der er tiltalt for uagtsomt manddrab og vanvidskørsel i forbindelse med en dødsulykke på Hillerødmotorvejens Forlængelse.

Dødsulykken fandt sted en tidlig julimorgen i sommer og kostede i alt tre personer livet. To børn mistede deres forældre, og en anden familie deres 33-årige bror og søn ved den voldsomme ulykke.

En 24-årig mand, som menes at have kørt ræs med den afdøde 33-årige, der kørte frontalt ind i familien, blev siden anholdt og varetægtsfængslet i relation til sagen.

Den 24-årige er med sin rolle i ulykken tiltalt for uagtsomt manddrab og vanvidskørsel. Han er desuden tiltalt for uagtsom betydelig legemsbeskadigelse og flere overtrædelser af færdselsloven.

Der er afsat tre dage til retssagen mod den 24-årige.

Link kopieret!

"Tidlig julegave" på hovedstadens hospitaler

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Det går den rigtige vej med at rekruttere og fastholde personale i Region Hovedstaden.

Det skriver Politiken.

I en indstilling til politikerne i Region Hovedstaden skriver administrationen:

"Det kan konstateres, at der er mere sundhedsfagligt personale ansat end tidligere, sygefraværet er faldende, færre nyansatte stopper i deres ansættelse inden for de første 12 måneder af deres ansættelse, regionen modtager flere ansøgninger på opslåede stillinger, og trivselsmålingerne vidner om fortsat positiv udvikling".

Der er i dag 244 flere månedslønnede end for to år siden, og det glæder regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S).

- Det er et langt sejt træk og mange ting, der nu lykkes. Derfor kan vi nu se flere sygeplejersker, flere læger, flere radiografer, og vi har aldrig haft så mange fastansatte jordemødre som i dag. Så det er en tidlig julegave, siger Lars Gaardhøj.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google