Svaret Kort
Mange destinationsskilte på siderne er dækket til, fordi det gamle system var forældet og fuld af fejl
DSB er i gang med at installere et nyt system og har en plan for, hvornår alle togsæt er igennem
Rådet indtil da lyder: Brug rejse-apps og tavlerne på perronen til at finde togets endestation
Hvis du står et kvarters tid i myldretiden og venter på et tog på Valby station, kan du sandsynligvis nå at se alle varianter:
S-tog med linjen synligt foran. S-tog uden et linjeskilt. S-tog med linje og destination på siden og S-tog, hvor sideskiltene er dækket til med rød folie.
Det forvirrer Ole Andersen fra København Sydvest, så han har skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.
- Jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor S-togene har fjernet bogstaver foran toget og destinationen på siderne af toget. Er der nogen logisk forklaring?, spørger han.
Det undersøger vi her!
Påvirk vores journalistik
Spørg Os er en del af TV 2 Kosmopols konstante fokus på at række ud i sendeområdet og invitere alle interesserede ind i vores journalistiske fællesskab
Fortæl os, hvad du savner svar på, så vi kan lave journalistik, der betyder noget for dig
Deltag i ugens afstemning og vær med til at bestemme, hvad vi skal kaste os over næste gang
Du finder begge muligheder her i artiklen
Forældet system
Vi har tidligere fortalt, hvordan destinationsskiltene over dørene for snart to år siden blev dækket til, fordi systemet var blevet forældet.
- De tidligere analoge destinationsskilte stammer fra 1990'erne, hvor den nuværende generation af S-tog blev introduceret. Teknologien er ikke længere tidssvarende, og vi har desværre oplevet problemer med fejl på dem, oplyste DSB dengang til TV 2 Kosmopol.
Men et ny system var på vej.
- Udrulningen er lige på trapperne, og man kan derfor forvente at se de første, nye destinationsskilte på siderne af togene inden for ganske kort tid, oplyste DSB.
En balancegang
Nu er der snart gået et år mere, og vores spørger Ole Andersen har ikke oplevet den store forandring. Så vi vender tilbage til DSB for at få en status på projektet.
Informationschef Tony Bispeskov fortæller, at DSB har opdateret omkring 15 percent af togsættene.
- Vi har i alt 135 togsæt til S-tog og har udskiftet destinationsskiltene på cirka 20 togsæt, siger han til TV 2 Kosmopol.
I løbet af 2025
Processen kan ikke gå hurtigere, forklarer informationschefen.
- Balancen, vi skal holde, handler om, at vi har brug for togene til at køre med vores kunder. Vi kan kun tage to togsæt ud om om ugen, så der går noget tid. Det bliver først i løbet af næste år, vi kommer i mål, vurderer Tony Bispeskov.
Vildeste linjer først
Opdateringen sker på de linjer, hvor flest passagerer skal orientere sig på stationer med mange forskellige S-togslinjer.
- Vi tager hensyn til, hvor behovet er størst og tager de tog ud, hvor der er allervigtigst at kunne se, hvilket tog kommer ind, siger Tony Bispeskov fra DSB.
Spørg Os - Afstemning
_
Den sidste i rækken til nye skilte bliver linje F på Ringbanen. Her kører korte togsæt hver femte minut i egen bane mellem Hellerup og København Syd, så forvirringen er minimal.
Derudover kan DSB ikke sige, hvornår hvilken linje kommer til at køre med nye skilte.
- Togene bliver brugt fleksibelt på alle linjer og på forskellige tidspunkter, så der er lidt sudoku over at lave det her puslespil, siger Tony Bispeskov.
Fronten først
DSB prioriterer skiltene foran og bag på på S-toget og siderne på togets forreste og bagerste vogne.
- Vi knokler for at få skiltene på plads på fronten, siden og enden, så man kan se, hvor toget kører hen.
Derefter følger sideskiltene på de resterende vogne, siger Tony Bispeskov
Skilte på perronen
Indtil alle togsæt får destinationsskilte på, må man sætte sin lid til de destinationstavler, der står på perronerne.
- Jeg står selv på perronen hver morgen og kan se på skiltet, hvilket tog der kommer ind. Men det bliver dejligt at se destinationen på siden, særligt på stationer inde i byen med 30 tog i timen hver vej, siger Tony Bispeskov fra DSB.
Vores spørger, Ole Andersen, oplever bare, at tavlerne på stationen ofte ikke virker.
I det tilfælde er det bedste råd at tjekke apps som Rejseplanen eller MitTog, der viser, hvilke tog der afgår på hvilke klokkeslet. Eller spørge nogen, der står ved døren i toget, hvor de er på vej hen.
DSB forstår godt frustrationerne.
- Vi er selv ærgerligt over, at det hele ikke er på plads og ser frem til, at det løbende bliver bedre for kunderne. Heldigvis er de glade for de nye skilte, der er oppe på S-togene, og roser dem for at være læsbare, siger Tony Bispeskov.
Tak til Ole Andersen for spørgsmålet!
Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang.