Lene undrer sig: Hvordan kan der stadig være reklamer for spil på TV?

Movias bestyrelse skal i aften tage stilling til, om busserne i hovedstadsområdet og på resten af Sjælland skal køre uden reklamer for pengespil, men på TV kører de uanfægtet videre.

Det er nærmest en dansk folkesport at spille for at vinde penge, især på lotterier, sportsresultater og online-casinoer.

Samtidig er der en trend for tiden, hvor lokale politikere vil have reklamer for det forbudt i det offentlige rum.

Det har fået Lene Ellen Jacobsen fra Nørrebro til at undre sig over, at der ikke en ens tilgang til reklamerne.

Hun har skrevet til Spørg Os på TV 2 Lorry:

- Hvorfor reklamere for lotto og andre spil på TV?

- Andre steder må man ikke, for eksempel på busser og lignende, ræsonnerer hun.

Spørg Os - Flere svar

Spilreklamer er lovlige

Der er intet, der forbyder reklamer for pengespil som Lotto og betting på sport, så længe man overholder de regler om markedsføring, der er fastsat i spillelovgivningen og markedsføringsloven. Du kan se reglerne her.

Men samtidig betyder frygten for at gøre især unge afhængige af spil, at politikerne i flere kommuner arbejder for at få et forbud på steder, som de selv kontrollerer.

I begyndelsen af 2022 vedtog et flertal i København bestående af partierne S, EL, ALT, SF og R  at modarbejde bettingreklamer i den offentlige transport.
I begyndelsen af 2022 vedtog et flertal i København bestående af partierne S, EL, ALT, SF og R at modarbejde bettingreklamer i den offentlige transport.
Foto: kk.kommune-tv.dk

Det kræver enighed

Her i hovedstadsområdet har kommuner som København, Frederiksberg og Gribskov meldt ud, at de vil af med reklamer for pengespil i den offentlige transport.

Kommunerne kan dog ikke uden videre forbyde reklamerne.

Et forbud kræver, at de 34 kommuner i hovedstadsområdet, de øvrige 11 kommuner på Sjælland, de 2 regioner og deres fælles trafikselskab Movia er enige om, at det er en god ide.

Når Movias busser kører rundt med reklamer, er det fordi, det er en ekstra indtægtskilde for den kollektive trafik i hovedstadsområdet.
Når Movias busser kører rundt med reklamer, er det fordi, det er en ekstra indtægtskilde for den kollektive trafik i hovedstadsområdet.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

På dagsordenen

I praksis er det Movias bestyrelse, der beslutter reglerne for busreklamer, og de skal være ens i alle kommunerne.

Punktet er på dagsordenen til Movias bestyrelsesmøde i dag den 30. juni som en sag 'til beslutning', hvor udgangspunktet er et fælles forbud på hovedstadens busser:

Punkt nr. 9: "Godkendelse af indstilling vedrørende reklamer for spil".

Reklamer for online casinoer som Mr Green er en fast del af Superligaen, sport på TV og reklamepauserne.
Reklamer for online casinoer som Mr Green er en fast del af Superligaen, sport på TV og reklamepauserne.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Reklamer for spil på TV

Sport og betting, lotto og online-casinoer - det hele hører sammen på de private TV-kanaler som TV 2 og TV 3, hvor reklamer er en vigtig del af finansieringsmodellen.

Vi har taget Lene Ellen Jacobsens spørgsmål med til TV 2 Media, der sælger reklametid på TV 2s kanaler og platforme.

Her har man ingen planer om at følge forbudstrenden i kommunerne.

Peter Olafsson er salgsdirektør i TV 2 Reklamesalg. Her er alle lovlige reklamer velkomne.
Peter Olafsson er salgsdirektør i TV 2 Reklamesalg. Her er alle lovlige reklamer velkomne.
Foto: Miklos Szabo / TV 2

Lovligheden styrer

- Vi har ingen holdning til reklamer for pengespil. Vi følger bare reglerne, siger Peter Olafsson, der er salgsdirektør i TV 2 Reklamesalg til TV 2 Lorry.

Han hæfter sig ved, at betting og andre pengespil ikke er forbudt - endnu.

- Vi hverken kan eller vil afvise reklamer, der er fuldt lovlige og følger de restriksioner, der der. Vores interesse er at følge reglerne. Ifølge dem er betting lovligt, og derfor er reklamerne også velkomne hos os, siger Peter Olafsson til TV 2 Lorry.

Det siger Spilleloven om reklamer for pengespil

  • Gevinstchancen skal fremstilles på en korrekt og balanceret måde, så der ikke skabes et indtryk af, at gevinstchancen er større end den i realiteten er

  • Spil skal fremstilles som et underholdningstilbud

  • Markedsføring af spil ikke i hverken kommunikationsudformning eller medievalg må målrettes børn og unge under 18 år

  • Markedsføring af spil ikke må antyde ved brug af kendte personligheder, i strid med sandheden, at deltagelse i spil har bidraget til den kendtes succes

  • Markedsføring af spil ikke må have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer en løsning på finansielle problemer eller giver spilleren social accept


    Kilde: Spillemyndigeheden

Pengespil på Christiansborg

Når salgsdirektøren tilføjer et 'endnu' til refleksionen over, at pengespil ikke er forbudt, hænger det sammen med, at den socialdemokratiske skatteminister Jeppe Bruus (S) for nyligt meldte ud, at regeringen ønsker at rette fokus mod pengespil.

- Det handler selvfølgelig om reklamer, det handler også om måden, spillene er indrettet på, det handler om forbud i forhold til børn og unge, sagde Jeppe Bruus til tv2.dk

Udmeldingen fra ministeren kom efter en rapport i fra Spillemyndigheden i maj, der beskrev udbredelsen af pengespil og de voksende problemer med afhængighed af dem, også hos børn og unge.

Unge og afhængighed af pengespil

  • 48 procent af dem, der bliver behandlet for ludomani hos Center for Ludomani, er under 25 år

  • Andelen af unge under 30 år, der er i behandling for ludomani, er tredoblet de seneste 10 år

  • 42 procent af de unge med en risikabel spilleadfærd har følt sig ensomme den seneste måned, mens 36 procent har følt sig decideret nedtrykte eller deprimerede

  • Et stadig stigende antal danskere registrerer sig i Spillemyndighedens Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS). Seneste opgørelse viser 30.451 registrerede

  • Opgørelsen fra januar i år viser også, at yngre mænd er stærkt overrepræsenterede i registret


Kilder: Spillemyndigheden og Center for Ludomani

Tak til Lene Ellen Jacobsen for spørgsmålet!


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik