Poul Erik undrer sig: Hvorfor koster en returbillet over Øresundsbroen 880 kroner?

Hvorfor koster en returbillet over Øresundsbroen 880 kroner – næsten dobbelt så meget som en returbillet over Storebælt? Det undrer Poul Erik fra Ishøj.

Øresundsforbindelsen. 15,9 kilometer vej, som forbinder Hovedstaden og det sydlige Sverige. Broen blev indviet i år 2000 med det formål at skabe en sammenhængende region omkring Øresund og dermed øge handel, pendling og kulturel udveksling.

Der er bare lige et bump på vejen:

- Det er en lille smule på den pebrede side, hvis man lige skal tage en udflugt til Malmø, siger Tue David Bak, som er direktør i Greater Copenhagen.

Tue David Bak, som er direktør i Greater Copenhagen. Greater Copenhagen er et dansk-svensk politisk samarbejde, som skal øge sammenhængskraften i Øresundsregionen.
Tue David Bak, som er direktør i Greater Copenhagen. Greater Copenhagen er et dansk-svensk politisk samarbejde, som skal øge sammenhængskraften i Øresundsregionen.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Kosmopol

quote Det er en lille smule på den pebrede side, hvis man lige skal tage en udflugt til Malmø

Tue David Bak, direktør, Greater Copenhagen.

Som forbruger et det nærliggende at sammenligne Øresundsbroen med Storebæltsbroen. Så man kan godt undre sig over, at det skal være så meget dyrere at svinge dankortet i betalingsanlægget, hvis man tager en impulsiv sviptur til Skåne sammenlignet med en tur over Storebælt.

Så hvorfor koster det 440 kroner at komme over Øresundsbroen, når det kun koster 270 kroner at komme over Storebælt? Vi spørger Berit Vestergaard, som er Salgs- og marketingdirektør hos Øresundsbroen.

- Vi har flere forskellige produkter på Øresundsbroen. Og de 440 kroner, det er, hvis man kører direkte ud og betaler, når man kommer til betalingsanlægget, fortæller Berit Vestergaard til TV 2 Kosmopol.

Berit Vestergaard er Salgs- og marketingdirektør hos Øresundsbroen.
Berit Vestergaard er Salgs- og marketingdirektør hos Øresundsbroen.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Kosmopol

Der er måder at komme billigere over broen. Hvis man tegner et "Øresund Go"-abonnement, så bliver brotaksten reduceret fra 440 kroner til 170 kroner per tur. Abonnementet koster 349 kroner om året, så der er penge at spare allerede fra første tur til det svenske.

Men abonnementet skal tegnes på forhånd. Hvis du først er på vej mod betalingsanlægget, er der ingen vej uden at betale den fulde pris. Og det er et bevidst valg fra Øresundsbroens side, fortæller salgs- og marketingdirektøren.

- Vi vil gerne vil give en rigtig god rabat til vores frekvente kunder. Og det kan vi ved at tage en afgift for, at de bliver en del af vores aftale.

Så hvis man kører over broen et par gange om året, kan abonnementet godt svare sig.

Hvis man derimod kun bruger sit abonnement få gange om året, skal man være opmærksom på, at det automatisk bliver fornyet hvert år, hvis man ikke afmelder sig.

Bropriser for personbil

Øresundsbroen / Storebælt

Almindelig pris: 440 kroner / 270 kroner

Med aftale: 170 kroner / 192 kroner

Aftalepris: 349 kroner per år / Gratis

Pendlerpriser på månedsbasis

Øresundsbroen: 17-50 ture: 40 kroner - Mere end 51 ture: 170 kroner 

Storebælt: 14-50: Gratis. - Mere end 51 ture: 192 kroner

Hvorfor er Øresundsbroen dyrere end Storebæltsbroen?

Øresundsbroen er ligesom Storebæltsbroen finansieret med statslån, som skal betales tilbage af brugerne.

Beløbene, der skal betales tilbage, er nogenlunde ens. Så det kan undre, at Øresundsbroen generelt er noget dyrere at køre over. Men der er der en god forklaring på, fortæller Berit Vestergaard.

- Et af de store, vigtige parametre i det her, det er trafikvolumen. Trafikvolumen er med til at skabe indtægter til tilbagebetalingen på lånene. Og trafikvolumen er noget højere på Storebæltsbroen end på Øresundsbroen.

Øresundsbroen

  • Øresundsforbindelsen er 15,9 km lang, hvor af tunnelen er 4,1 km.

  • Tunnelen ligger 15 meter under havet.

  • Vejbanen på broen er 90 meter over havet.

  • Pylonerne er 203,5 meter høje.

  • Broen blev indviet 1. juli 2000

  • Opførsel af bro og landanlæg kostede 52 milliarder kr. omregnet til 2022-priser.

  • Lånet skal betales tilbage over 50 år.

  • I 2022 kørte 6.728.375 køretøjer ovre broen.

Sidste år kørte der 13.246.884 køretøjer over Storebælt mod 6.728.375 over Øresund, altså omkring det halve. Så det er altså forklaringen på, at Øresundsbroen er dyrere at bruge.

Men det sætter en dæmper på Øresundsbroens oprindeligformål - at lade de to regioner vokse sammen, mener Tue David Bak fra Greater Copenhagen.

- Vi har den situation, at det er fantastisk nemt at komme fra København til Sydsverige. Man kan bare tage over broen enten med tog eller en bil. Det er lidt pebret med bil, og det kan godt være, at der er nogen, der lige tænker en gang imellem 'Hmm, er det lige en udflugt værd at tage hele familien til Malmø?'

Spørg Os

  • Denne artikel er blevet til på baggrund af TV 2 Kosmopols brugerinddragende fællesskab Spørg Os.

  • Her kan alle skrive ind med deres spørgsmål eller undren fra hverdagen som borger i hovedstadsområdet.

  • Følg med i afstemningen og stil dit eget spørgsmål ved at klikke ind på Spørg Os-siden her.


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik