Thomas spørger: Hvor blev brintbilen af?

Hvor blev brintbilen af i hele debatten omkring den grønne omstilling? Den er faktisk et lige så godt alternativ til en fossilbil, som en elbil er.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.

Lyden af gruset under dækkene er det eneste, man hører, når Tejs Jensens brintbil sætter i gang. Ude på vejen kører samtalen lige så let, som bilen kører på vejen, for der er ingen larmende motor, når bilen accelererer rundt i København.

Tejs Jensen er en af de kun 117 personer i Danmark, der kører rundt i en brintbil. 

Brintbilen er for mange et køretøj, mange enten har glemt i klimadebatten, eller slet ikke ved noget om. Derfor har Thomas Lassen fra Lyngby-Taarbæk spurgt, om vi her på TV 2 Lorry ikke ville undersøge, hvorfor ingen taler om brintbiler længere.

For som han skriver:

- Hvorfor er brintbilen stort set forsvundet i debatten?

Hvad er en brintbil?

Det er en bil, hvor man tanker brint, som så ryger ned i en brændselscelle. Brændselscellen omdanner brinten og ilten i luft direkte til elektricitet, som bilens elmotor bruger til at drive bilen. Det eneste restprodukt efter reaktionen er vand, som bilen udleder gennem udstødningsrøret.

Det er et godt spørgsmål, for brintbilen er faktisk et lige så godt alternativ til en fossilbil som elbilen. Det er også derfor, Tejs Jensen kører rundt i en brintbil.

- Det gør jeg, fordi det er en måde at transportere sig på uden CO2 udslip og uden og bruge fossile brændstoffer. Det gør, at jeg kan bevare det transportmønster, jeg er vant til, og bruge min bil på samme måde, som jeg ville kunne gøre med en fossilbil, siger Tejs Jensen.

Her batter brint

Men det er ikke kun liv og glade dage, hvis man ejer en brintbil. For lige nu er der kun fire steder, man kan tanke sin brintbil i hele Danmark. Ligesom den velkendte debat om elbiler, hvor der er for få ladestandere, fordi folk ikke køber nok elbiler, fordi der er for få ladestandere, er der en lignende problemstilling med brintbiler.

- Ulemperne er, at tank-netværket ikke er specielt veludbygget. Man skal tænke over, hvor man tanker, men det er ikke sådan, at det er et problem. Man kan komme rundt i hele landet. Men der er brug for en samlet infrastrukturplan, og det kan man sige, det har vi ikke lige pt i Danmark. Der er nogle flere stationer på vej, siger Tejs Jensen.

Det har den danske virksomhed Everfuel, der står for de danske brintstationer, sat sig for at ændre på, ifølge administrerende direktør, Jacob Krogsgaard.

- Everfuels ambitioner er at have 15 brintstationer i Danmark i løbet af de næste par år. Så vi får lavet en landsdækkende infrastruktur, der dækker de store hovedfærdselsårer og de største byer, siger han til TV 2 Lorry.

Der hvor brinten virkeligt har sin berettigelse, det er i den tunge og intensive transportsektor.

— Jacob Krogsgaard, Adm. Direktør, Everfuel.

Grunden til, at vi ikke snakker om brintbiler lige så meget som elbiler, kan være, at elbilerne opfylder vores hverdagsbehov. Brint er faktisk mere nyttigt, der hvor batterierne ikke kan følge med.

- Der, hvor brinten virkeligt har sin berettigelse, det er i den tunge og intensive transportsektor. Det er lastbiler, busser, varebiler og taxaer. Det er de steder, hvor man bruger meget brændstof. De steder, hvor vægt og ladetider på batterierne begynder at blive en enorm hindring, siger Jacob Krogsgaard fra Everfuel.

Der er fart over feltet i Tejs Jensens brintbil.
Foto: Frederik Bo Vesterholm Thomsen/TV2 Lorry

Følg med på Spørg Os siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på
  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål
  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
    Kom ind på siden her

Er brint løsningen?

De fleste er enige om, at hvis brint skal bruges, så skal det være i den tunge transport. Men det er ikke en ukompliceret sag at omlægge den tunge transport til at være mere miljøvenlig. 

Det er heller ikke sikkert, at brint er vejen frem, selvom flere store bilproducenter lige nu investerer høje beløb i brint. Ifølge Henrik Gudmundsson, senior konsulent hos Danmarks grønne tænketank, Concito, er det ikke brintvejen, vi skal gå.

- Så meget som muligt skal elektrificeres, fordi strøm er på vej til at blive klimaneutralt, og det er den mest effektive måde at udnytte energien på. Det er ved at bruge den direkte, altså føre strømmen ind i køretøjerne enten i form at batterier, eller i form af ekstern strømforsyning som køreledninger, ligesom man har på jernbanerne, siger Henrik Gudmundsson.

Det handler også om tidsperspektiv, fordi det vil tage en del år, før vi har forsyning til hele transportsektoren, hvis man skulle forsyne den med brint

— Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent i Concito

Lige nu er det mere effektivt at skabe grøn strøm, end det er at skabe brint. Brint mister en hel del af effekten i processen.

- Det handler også om tidsperspektiv, fordi det vil tage en del år, før vi har forsyning til hele transportsektoren, hvis man skulle forsyne den med brint. Vi har i dag ikke anlæggene, der skal lave det. Derimod har vi jo et strømsystem allerede, som man selvfølgelig skal udbygge. Men det er ikke på samme måde et nyt teknologisk skridt, man skal tage, siger Henrik Gudmundsson.

Det er ikke en ukompliceret eller billig sag at omlægge den tunge transport til at være mere klimavenlig. Klimarådet er lige nu i gang med at analysere og beregne på nogle forslag til, hvilken retning Danmark skal. Her indgår både el og brint som muligheder.

Banebrydende katalysator

I 2020 kom der et mindre gennembrud indenfor brændselsceller til brintbiler. Det kommer fra et nyt grundforskningscenter, Center for high entropy alloy catalysis (CHEAC)¬, Kemisk institut, på Københavns Universitet. 

Jan Rossmeisl er en del af den forskergruppe, der har skabt en ny katalysator, der gør brintbilen endnu mere miljøvenlig.

- Det, vi er lykkedes med at gøre, er, at i stedet for at lave Nano-partikler, der skal puttes på karbon. Så har vi lavet tråde af platin, som har det samme overfladeareal, 150 kvadratmeter per gram, så et gram svarer til overfladearealet af et hus. 

- Det, som nanotråde gør, er, at de har ledningsevnen i trådene og stadigvæk det samme overfladeareal. Så man behøver ikke det karbon. Det her kunne være med til at få brændselsceller til at holde længere, siger Jan Rossmeisl.

Forskerne er altså lykkedes med at erstatte karbon, der ikke holder særligt længe, med platin, som er mere hårdfør, og bruge den som en del af en katalysator. Det virker måske en kende avanceret, især når ordet katalysator indgår, men en katalysator er helt simpelt noget, der får en reaktion til at gå hurtigere, uden selv at blive opbrugt.

- Katalysatorens rolle er, at få reaktionerne til at løbe så hurtigt som muligt og ved et potentiale, der er så tæt på det bedste som muligt, siger Jan Rossmeisl.

Det er vigtigt at orientere sig, når man kører i den københavnske trafik.
Foto: Frederik Bo Vesterholm Thomsen/TV2 Lorry

Tilbage på vejen

Tilbage på vejene i København triller Tejs Jensens brintbil stadig lydløst rundt. Køreturen er slut, og det eneste, man kan høre, når bilen kører ind på parkeringspladsen igen, er endnu engang gruset under bildækkene. Tejs Jensen er glad for sit valg af bil.

- For mig og for min familie har det givet mening med en brintbil, fordi vi får fleksibilitet, og så er det er et vigtigt element at køre rundt uden udledning. Det eneste, bilen udleder, er vand igennem udstødningsrøret, siger Tejs Jensen.

Det blev altså ikke til et simpelt svar på spørgsmålet fra vores læser denne gang. Som med alt andet, når det handler om den grønne omstilling, er der mange nuancer i det. 

Tak til Thomas Lassen for spørgsmålet!

Brintbranchen

  • Tejs Lausten Jensen er ud over at være en af hovedstadsområdets få brintbilister også direktør i interesseorganisationen Brintbranchen.
  • Brintbranchen samler medlemmer, som arbejder med brint, PtX, brændselsceller, metanol, elektrolyse, electrofuels og andre brintløsninger. Brintbranchens medlemmer er primært virksomheder, men omfatter også forskningsinstitutioner og netværksorganisationer.


Kilde: Brintbranchen.dk

Hvad undrer du dig over?

Har du et andet spørgsmål af bred interesse for hele TV 2 Lorrys sendeområde, så skriv det i boksen. Vi sætter løbende spørgsmål til afstemning og kaster os over dem, som flest ønsker svar på.

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

FCK slår FCN og overvintrer på førstepladsen

Efter en hæsblæsende kamp i Parken mandag aften slutter FC København efteråret af helt i toppen af Superligaen, mens FC Nordsjælland må tage til takke med en 7. plads.

Med ti minutter tilbage af den officielle spilletid stod det 1-1, men FCK's Thomas Delaney gjorde det til 2-1, og blot to minutter efter lagde Mohamed Elyounoussi bolden over i det modsatte hjørne og gjorde det til 3-1, der blev kampens slutresultat.

Link kopieret!

Trængte familier må kigge langt efter den store julemiddag

Julen er hjerternes fest.

Men for mange børn i økonomisk trængte familier kan julen også være en smertefuld tid.

En ny afsavns-undersøgelse, foretaget af Røde Kors blandt julehjælpsmodtagere, viser, at 82 procent af disse familier i Region Hovedstaden må undvære eller spare kraftigt på julegaver, og 80 procent må reducere eller helt undvære (51 procent) en rigtig julemiddag, skriver Røde Kors i en pressemeddelelse.

- Et af mine børn vil slet ikke i skole efter juleferien, for han bliver trist, når han hører om sine kammeraters jul, fortæller en mor i undersøgelsen.

55 procent af de adspurgte familier, der bor i Region Hovedstaden, har også så store økonomiske problemer resten af året, at de ikke har råd til nødvendigt tøj og sko til børnene, og 20 procent af forældrene har været nødt til at springe måltider over til børnene. Det er lidt højere end på landsplan, hvor 18 procent har sprunget måltider over.

63 procent af de økomisk trængte familier i Region Hovedstaden svarede også, at de har været nødt til at undlade at holde fødselsdag for klassen eller kammerater.

Link kopieret!

Elbiler overhaler for første gang benzin og diesel men er langt fra dem, der flest af

Danskerne har foden på speederen, når det kommer til at købe elbiler. Ved udgangen af november udgjorde elbiler cirka 61 procent af de solgte personbiler i Danmark i 2024. I 2023 endte andelen på 42 procent. Det skriver Skatteministeriet i en pressemeddelelse.

Dermed er 2024 på vej til at blive året, hvor antallet af solgte elbiler for første gang overhalede benzin- og dieselbilerne henover et helt år, hvor salget dækker både over nyregistreringer og importerede brugte biler.

Det glæder skatteminister Rasmus Stoklund:

- Det viser både, at danskerne synes, infrastrukturen for elbiler fungerer, og at de politiske initiativer, vi har taget for at gøre det attraktivt at vælge elbilen, virker, siger skatteminister Rasmus Stoklund (S).

Men, selvom danskerne nu oftere vælger elbilen fremfor en benzin- eller dieselbil, når der skal købes ny bil, så består den samlede bilbestand dog stadig overvejende af fossile biler. Per 30. november er 12 procent af bilbestanden elbiler, mens konventionelle biler udgør 84 procent. Plug-in hybridbiler – som fra 2026 ikke længere vil betragtes som grønne – udgør 4 procent.

Link kopieret!

Iben Hjejle modtager Danmarks ældste teaterpris

Mandag aften fik Iben Hjejle overrakt Teaterpokalen 2024 i Folketeatret i København af Anne Middelboe Christensen, der er medlem af Foreningen Danske Teaterjournalister og teateranmelder i Dagbladet Information.

Hun var nomineret for sine roller i Folketeatrets "Lægen" og Teatret ved Sorte Hests "Hvem er bange for Virginia Woolf?".

- Hun har knækket koden som filmskuespiller til at være på en teaterscene og tale på en teaterscene. Det er så forskelligt at spille foran et filmkamera og at spille foran et teaterpublikum, siger Anne Middelboe Christensen.

Teaterpokalen er Danmarks ældste teaterpris, og den blev indstiftet i 1933. Den uddeles af Foreningen Danske Teaterjournalister.

Link kopieret!

Københavns Lufthavne-aktien slår egen rekord

Aktien er ved lukningen af fondsbørsen mandag steget med 60 procent.

Det er den største stigning i selskabets historie på fondsbørsen, skriver Ritzau. Selskabets samlede markedsværdi er nu omkring 46 milliarder kroner.

Det sker efter, at Finansministeriet tidligere i dag har oplyst, at den danske stat vil være hovedaktionær i selskabet igen.

Link kopieret!

Tvang sig adgang til brøndbykamp - nu er han dømt

En 34-årig mand er blevet dømt 40 dages betinget fængsel for sammen med en større gruppe at have tiltvunget sig adgang til Brøndby Stadion i forbindelse med en fodboldkamp i august 2022 mellem Brøndby IF og FC Basel.

Straffen blev desuden skærpet, da lovovertrædelsen fandt sted i en skærpet strafzone.

Link kopieret!

Sprænger strafferammen: Brødre idømmes hver 20 års fængsel i narkosag

Retten i Glostrup har idømt to serbiske brødre 20 års fængsel hver for handel med 849 kilo hård narkotika og våben.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Strafferammen for denne type forbrydelser er 16 års fængsel.

De to mænd - Milos Miladinovic på 40 og Marin Miladinovic 49 år - var ledere af en international narkoorganisation, der ifølge byretten var "usædvanligt veldrevet", og fra september 2019 til april 2022 handlede brødrene med meget store mængder hård narko.

Via krypteret kommunikation blev modtagelsen og videredistributionen planlagt, og dermed nåede 849 kilo hård narko fordelt til en lang række personer i hovedstadsområdet.

Det var primært kokain, men også til dels heroin, som mændene handlede med.

Flere gange ankom narkoen til en tankstation i Albertslund i en tysk indregistreret Audi. Herfra blev den transporteret til en lejlighed i nærheden, hvor narkotikaen blev opdelt, ompakket og opbevaret med henblik på videreoverdragelse.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google