Ulla undrer sig: Hvorfor må man køre så stærkt på cykelstien?

Det kan virke ulogisk, at elcykler med topfart på 45 km/t skal køre på cykelstien, når loven siger, at knallerter med samme tophastighed skal køre på vejbanen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
19-årige Naël Bauvois fra Søborg cykler omkring 1.000 km. på sin speed pedelec hver måned.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Svaret Kort

  • De såkaldte speed pedelecs kan kun nå topfarten på 45 km/t, hvis cyklisten samtidig træder hårdt i pedalerne

  • Det, mener lovgiverne, gør den til en cykel, og cykler hører til på cykelstien

  • Lovteksten siger dog, at den seks år gamle beslutning på et tidspunkt skal evalueres

Der findes en cykel, der er hurtigere end alle de andre på cykelstien. En super-elcykel med hjælpemotor, der kører helt op til 45 km/t.

En såkaldt speed pedelec.

Sådan en har 19-årige Naël Bauvois fra Søborg, som til daglig læser på DTU.

- Jeg synes, det er en af de fedeste følelser at kunne få noget motion, men uden at være fuldstændig svedig, og så kunne komme afsted og komme langt, siger han.

En Speed Pedelec er den eneste elcykel, der er godkendt til at hjælpe med motorkraft til en fart på mere end 25 km/t.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Da Naël Bauvois for et år siden fik kørekort valgte han i stedet for en bil at anskaffe sig den hurtige cykel:

- Da jeg blev 18, blev det lovligt for mig at køre speed pedelec, og jeg kunne se, at den både var hurtigere end offentlig transport og den almindelige 25 km/t-elcykel, og en bil var alt for dyr på det tidspunkt for mig. Så det var både den hurtigste og på sigt billigste måde at komme rundt på for mig, siger han.

Cyklen bruger Naël Bauvois blandt andet til at komme de 12 km frem og tilbage mellem studiejobbet ved Østerport og hjemmet i Søborg.

- På speed pedelec tager det en halv time, hvorimod det med de andre transportmidler vil tage op mod en time, og samtidig være væsentligt dyrere, siger han.

Bakspejl på cyklen

Det er Ulla Michaelis fra Hellerup, der har skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os og bedt os undersøge, hvorfor de lynhurtige elcykler må køre på cykelstierne, når de hurtige knallerter ikke må. 

Hun er pensionist og cykler selv, men aldrig før klokken 9 om morgenen. For i myldretiden er der rigtig mange, der kører rigtig stærkt, siger hun.

Ugens Vinderspørgsmål

  • Flere end 2.700 personer stemte, da dette spørgsmål var til afstemning

  • 56 procent pegede på, at vi skulle undersøge det

  • Du kan selv stemme på denne uges spørgsmål og stille dit eget her i artiklen

Det er både racercykler og de hurtige elcykler, der gør Ulla Michaelis utryg ved at færdes på cykelstien i myldretiden. Og for bedre at kunne orientere sig i trafikken har hun for nylig sat et bakspejl på sin cykel, der gør det nemmere at se en bagfrakørende i høj fart.

Hendes undren går på, hvorfor de lynhurtige elcykler overhoved hører til på cykelstien, når de lige så hurtige knallerter ikke gør. 

Det undersøger vi her!

Du kan se hele videoen med svaret her - eller læse videre nedenunder

Forsøgsordning på 6. år   

Det har været lovligt at køre på de såkaldte speed pedelecs, siden en forsøgsordning blev sat i gang tilbage i 2018. En forsøgsordning, der samtidig ændrede reglerne for brug af el-løbehjul, segways og motorieserede-skateboards i trafikken.

- Vi bliver nødt til at være åbne overfor, at der kommer nye transportformer, som kan være nyttige, sagde den daværende Transportminister Ole Birk Olesen (LA) fra Folketingets talerstol, da forsøgsordningen blev godkendt.

Der cykles 1,4 mio. km. på en gennemsnitlig hverdag i København, og byen huser mere end 745.000 cykler, hvilket giver København flere cykler end selve indbyggere.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Frem til den 1. juli 2018 kategoriserede færdselsloven ellers super-elcyklerne som en knallert og henviste den til kørebanen, ligesom der var krav om både hjelm og nummerplade. Cyklisten skulle være fyld 18 år eller have knallertkørekort. 

Men i 2018 skulle de altså ind på cykelstien.

En cykelsti, hvor cyklisterne i København kører med en gennemsnitsfart på bare 16 km/t. Det bekymrer Cyklistforbundet.

- Da vi dimensionerede og etablerede cykelstierne og skabte cykelby nr. 1 i København, havde vi alle sammen ens cykler. Det har vi ikke længere. Nu har vi ladcykler, vi har el-ladcykler, vi har speed pedelecs, vi har alle mulige typer af cykler på cykelstierne. 

- Det udfordrer kulturen og sikkerheden og måske i særlighed tryghedsoplevelsen på cykelstierne, siger Kenneth Øhrberg Krag, der er direktør i Cyklistforbundet.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Blandt dem, der var med til at godkende forsøgsordningen, er Rasmus Prehn (S), der fra talerstolen i Folketinget sagde, at forsøget skulle evaluers regelmæssigt.

- Det er altså bare vigtigt, at vi holder hånd i hanke med, hvad er det for nogle perioder, man skal have lov til at lave de her forsøg, og hvad er der af høringer og evalueringer undervejs, sagde han.

Gennemsnitsfarten på cykelstien i København er 16 km/t
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Én enkelt gang - tilbage i 2019 - har Færdselsstyrelsen evalueret forsøgsordningen. En evaluering, der blandt andet konkluderede: Det er endnu for tidligt at drage endelige konklusioner.

Da forsøgsordningen ikke er blevet evalueret siden 2019 er den således i dag - mere end seks år efter den blev sat i gang - stadig gældende lov på området.

Det er håbløst, at vi har en forsøgsordning, der er så gammel

— Kenneth Øhrberg Krag, Cyklistforbundet

Og det er ikke godt nok, siger Kenneth Øhrberg Krag fra Cyklistforbundet, der kalder det håbløst, at vi har en forsøgsordning, der er så gammel. Også Rådet for Sikker Trafik vil have forsøgsordningen evalueret igen:

- Vi skal kigge på, om reglerne er de rigtige, og om myndighederne har de rigtige redskaber til at sikre, at det er trygt og sikkert at færdes på veje- og cykelstier, siger Jakob Bøving Arendt, der er administrerende direktør i rådet.

Skal vi følge Sveriges eksempel?

Naël Bauvois har det sidste år kørt mere end 12.000 kilometer på sin speed pedelec, og selvom han endnu ikke har haft et uheld på cyklen, så har der været et par close calls:

- Den mest farlige situation er, når folk trækker ud for at overhale, uden at kigge sig bagom til venstre. For hvis de kører 15 km/t, og jeg kører 30 km/t, så er det ret meget hastighedsforskel, og det kan være svært at når at bremse, siger han.

For at undgå den slags farlige situationer, mener Cyklistforbundet, at de hurtige cykler skal kunne trække ud på vejbanen.

Cyklistforbundet vil give de hurtigste cykler mulighed for at bruge vejbanen
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

- Jeg synes, vi skal prøve at kigge på, om den hurtige cyklist skal have valgmuligheden om, om man bliver på cykelstien, eller kan lægge sig ud på vejbanen, så man ligger derude, hvor de hurtige knallerter også ligger, og blander sig med bilerne. 

- Det kan man i Sverige, og det tror jeg vil give en anden tryghedsoplevelse på cykelstien for os, som måske godt kan lide at køre et lidt mere roligt tempo på cykelstien, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Det er en mulighed, som Naël Bauvois siger ja, tak til

Naël Bauvois er til daglig studerende på DTU
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

- Altså, jeg har kørekort, og når man tager kørekort, så får man en indblik på, hvordan en bilist tænker. Så ligesom en motorcykelist ikke er bange for en bil, så vil jeg heller ikke være bange for en bil, fordi jeg kan regne med, hvad de kommer til at gøre, og de kan regne med, hvad jeg kommer til at gøre.

- Så jeg mener ikke, at der vil komme nogle ulykker, siger Naël Bauvois.

Afgørende forskel fra en knallert

At politikerne har sendt de hurtige elcykler ind på cykelstien forklarer dog ikke, hvorfor de skal de køre dér og ikke på vejbanen.

Svaret finder vi i lovteksten til Færdselsstyrelsens forsøgsordning. Her står der, at en speed pedelec skal være på cykelstien, fordi den - modsat en stor knallert - kun får sin topfart, når føreren samtidig træder i pedalerne. Samtidig ligner speed pedelecs cykler - og ikke knallerter. 

Andre cyklister har ikke mange chancer for at forstå, at her kommer en speed pedelec, for den ligner ret meget en almindelig cykel.
Foto: Anne Bæk/Annebæk/Ritzau Scanpix

Den hurtiges ansvar

Men netop det almindelige udseende kan være ekstra forvirrende på cykelstien.

Vi har allerede skullet vænne os til de almindelige elcykler, der kan køre 25 km/t og vurdere, hvor hurtigt de kan gå fra at være meget langt bagude til at køre lige ved siden af. Med speed pedelecs kan det gå endnu hurtigere.

Cyklistforbundet mener derfor, at cyklister på de lynhurtige elcykler har et særligt ansvar på cykelstien.

- Det står i færdselsloven, at man skal køre efter forholdene, og det er blandt andet at tilpasse farten, så alle kan føle sig trygge, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Tak til Ulla Michaelis for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang.

Spørg Os

Hvad undrer du dig over i hovedstadsområdet? Stil dit spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Sanjay Shah får 12 års fængsel

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Sanjay Shah idømmes 12 års fængsel for milliardbedrageri begået mod den danske statskasse. Dommen er afsagt torsdag ved Retten i Glostrup.

Den 54-årige brite var iført nissehue, da han trådte ind i retslokalet kort før klokken 16 torsdag. Men det var ikke en domsol i gavehumør, han blev mødt af.

Ud over fængselsstraffen blev shah udvist af Danmark og frakendt retten til at indgå i erhvervsmæssig ledelsessammenhæng.

Han fik derudover konfiskeret et beløb på mere end syv milliarder kroner. Det nøjagtige beløb er 7.220.184.697.

Sanjay Shah valgte på stedet at anke dommen. Han vil frifindes eller have en mildere straf, oplyser advokat Kåre Pihlmann.

Retten har vurderet, at Sanjay Shah havde en helt central rolle i det svindelnummer, som lænsede statskassen for milliarder af kroner, fortæller retsformand Nanna Blach i forbindelse med domsafsigelsen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Regeringen vil have flere solceller på lejligheders tage

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Folketinget afsætter nye millioner til at hjælpe solceller op på lejligheders tage.

Fra 2025 til 2030 vil der være gennemsnitligt omkring 8,6 millioner kroner årligt i puljen, som kan søges fra næste år.

- Det er arealer, der står uudnyttet hen, og hvor det kan give mening at opsætte solceller til lokal elproduktion tættere på, hvor energiforbruget er, siger Linea Søgaard-Lidell, klimaordfører for Venstre.

Det private marked har i højere grad skelet mod marker, enge og store, flade tage på eksempelvis lagerbygninger eller industri. Taget på en etageejendom kan ofte være for ukurant med sine kviste og skorstene til, at der for alvor er god forretning i at etablere solceller.

- Vi vil gerne tilskynde, at man kommer mere med i byerne, siger Linea Søgaard-Lidell.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Antidepressiver under graviditet kan påvirke barn efter fødslen

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Gravide, der stopper med at tage antidepressiv medicin under graviditeten, har færre indlæggelser af deres nyfødte børn.

Det viser et nyt studie fra Statens Serum Institut.

Man understreger dog, at behandling af depression under graviditet er afgørende for mange kvinder, og at sværhedsgraden af depressionen også kan spille en rolle i forhold til resultaterne af studiet.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

29-årig dømt for bombesprængning ved HA-klubhus

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

En 29-årig mand er torsdag fundet skyldig i en sag om en bombesprængning ved et klubhus i Københavns nordvestkvarter, der tilhører Hells Angels.

Det skriver Ekstra Bladet.

Han er ifølge avisen blevet idømt seks år og seks måneders fængsel ved Retten på Frederiksberg.

Det var 9. september klokken 05.35 sidste år, at sprængningen ved rockerklubhuset skete. Sprængningen medførte blot materiel skade.

Som led i dommen blev manden, der har kurdisk baggrund, udvist af Danmark. Han ankede dommen på stedet, skriver Ekstra Bladet.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politiet løfter sløret for mystisk politiaktion

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

To virksomhedsejere fra henholdsvis København og Næstved og en 41-årig mand, der er tidligere ledende medlem af en forbudt rockergruppering, er torsdag blevet anholdt.

Det skriver Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i en pressemeddelelse.

Den 41-årige er sigtet for narkohandel og hvidvask, mens de to virksomhedsejere er sigtet for hvidvask.

Beløbet for hvidvasken er endnu ikke opgjort.

De tre personer er blevet anholdt i det, politiet omtaler som en stor aktion.

Aktionen er sket i et koordineret samarbejde med blandt andet Forsvaret, Hjemmeværnet, Skattestyrelsen, flere politikredse og vurderingseksperter.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Flere heste døde af mystisk forgiftning i Nordsjælland

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

En indtil videre ukendt forgiftning har ramt en række heste i blandt andet Nordsjælland, og flere er døde.

Det har fået nordsjællandske dyrlæger, Landbohøjskolen og Fødevarestyrelsen til at undersøge sagen, men ind til videre er det et mysterie, hvad der har udløst de voldsomme forgiftningssygdomme, skriver Sjællandske Nyheder.

Mediet har talt med Tanya Juul Kjær, der driver et stutteri nær Mårum i Gribskov, efter at hun har lavet et Facebookopslag, hvori hun skriver om de syge og døde heste.

- Jeg har skrevet om, at vi har haft det her mærkelige forløb hos mig, og jeg kan se på mange af de svar, jeg får på mit opslag, at der er flere lignende historier rundt omkring i landet, siger Tanya Juul Kjær.

Hun forklarer, at de på stutteriet inden for de seneste 2-3 uger har haft flere heste, der har udvist de samme symptomer, heraf to, som er døde og én, som har været indlagt på Landbohøjskolen. Derudover har Tanya Juul Kjær talt med hesteejere i både Helsinge samt Melby i Halsnæs Kommune, som har haft heste med lignende symptomer.

De ramte heste har udvist kolik-lignende symptomer i form af mistet appetit, nedstemthed og at de skraber og ligger ned. Men hvor en del af 'kuren' på kolik hos heste er motion, så har det i disse tilfælde udløst endnu flere symptomer, skriver Sjællandske Nyheder.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Mikkel faldt på knæ foran elefanterne

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Den 12. december for 12 år siden mødte Mikkel Hannesbo og hans kæreste Frida hinanden, da de begge arbejdede med elefanter i Thailand.

Sød musik opstod, og snart bliver de to smedet sammen i ægteskabets bånd.

34-årige Mikkel Hannesbo fra Frederiksberg overraskede nemlig kæresten med et frieri foran elefanterne i ZOO i dag torsdag – altså præcis 12 år efter, at de mødte hinanden.

Under en rundvisning, som Mikkel havde booket og på forhånd aftalt med Zooguiden, faldt han på knæ og stillede det store spørgsmål. Og som du nok har gættet, sagde hun ja.

- Jeg har været ret nervøs op til dag, om det hele ville lykkes. Men det kunne ikke være gået mere perfekt, siger Mikkel Hannesbo.

København Zoo har fået lov til at viderebringe billeder af det lykkelige par.

Og herfra kan vi kun sige tillykke.

Foto: København Zoo
Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Tre medarbejdere fra Dagbladet Børsen kendt skyldige

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Tre tidligere ansatte på Dagbladet Børsen findes torsdag skyldige i at have overtrådt straffeloven, da de ansøgte staten om kompensation for tab under corona-krisen.

Københavns Byret idømmer mændene fængsel i ti måneder hver. Men de skal ikke afsone bag tremmer. Straffen gøres betinget af, at de udfører samfundstjeneste i 150 timer.

Desuden straffes de med tillægsbøder på 570.000 kroner.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Horesta: Stort problem, hvis syrere rejser hjem

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Nu hvor en række syriske statsborgere i Danmark kan rejse hjem til Syrien efter regimets fald, kan det efterlade et gabende hul i hotel- og restaurantbranchen.

Det mener Jeppe Møller-Herskind, som er viceadministrerende direktør i hotel- og restaurationsbranchens organisation, Horesta.

- Syrerne er blevet en vigtig del af vores branche, fordi de er trådt ind på det danske arbejdsmarked, og specifikt i vores erhverv, og har udfyldt et hul. De er en afgørende, nødvendig brik, fordi syrere udfylder nogle af de stillinger, som vi har ekstremt svært ved at få besat herhjemme i Danmark, siger Jeppe Møller-Herskind til DR.

De jobs, han henviser til, drejer sig i særlig grad om stillinger, hvor det i forvejen er svært at finde arbejdskraft som vil vaske op, rede senge, gøre rent og alt muligt andet.

Det er kun lidt over halvdelen af de herboende syrere mellem 25 og 66 år, der er i beskæftigelse - og markant flere mænd end kvinder. Men hotel- og restaurationsbranchen er en af de tre brancher, hvor allerflest syrere har fundet arbejde. Og derfor har syrerne haft stor betydning for branchens fortsatte vækst, forklarer Jeppe Møller-Herskind.

Ifølge tal, som Danmarks Statistik har udarbejdet for DR, arbejdede 2.295 syrere på danske hoteller og restauranter sidste år.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google