Den mest realistiske løsning på konflikten mellem lufthavnens flyveledere og Naviair, der lige nu forårsager massive forsinkelser på flere fly ind og ud af København, er et politisk indgreb.
Det siger aktieanalysechef og luftfartsanalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, til TV 2 Kosmopol.
- Jeg tror, at politikerne skal op af stolen og blandes ind i konflikten her. Ellers bliver det meget, meget svært at se en løsning, siger han.
Flyvelederkonflikten kort fortalt:
Konflikten handler om personalemangel, og parterne er Naviair og flyveledernes fagforening DATCA.
Konflikten begyndte, da Naviair under corona afskedigede 50 flyveledere som led i en sparerunde.
Naviair mangler cirka ti procent flere flyveledere, før de er oppe på fuld bemanding i Københavns Lufthavn igen.
De resterende flyveledere har derfor taget ekstravagter for at dække ind for manglen af personale. Men nu vil flyvelederne ikke mere.
Manglen på flyveledere kan strække ind til 2024, da det kræver at flere flyveledere er færdiguddannede.
Tirsdag var meldingen, at der fortsat ingen forhandlinger var mellem flyveledernes faglige forening Datca og arbejdsgiveren Naviair, der varetager trafikstyring af luftfart i Danmark og aktuelt mangler flyveledere.
Onsdag oplyser Naviair til TV 2 Kosmopol, at de har indkaldt til et forhandlingsmøde torsdag. Og til dette kommer flyvelederne med det, de selv kalder et fromt ønske:
- Vi kræver ikke noget. Det eneste krav er, at de (Naviair, red.) ikke forværrer vores vilkår, siger Esben Jean-Pierre-Blum, formand i Datca.
Kort fortalt bunder flyvelederkonflikten i en mangel på flyveledere, og hvorvidt den nuværende bemanding af flyveledere fortsat skal dække ind ved at tage ekstravagter.
Ifølge et fortroligt notat, som Børsen har fået indsigt i, kan det have konsekvenser langt ind i 2024, da det først er her, der vil være uddannet nok flyveledere til at dække behovet.
Minister vil ikke gå ind i sagen
Men på kort sigt er der akut behov for at få løst konflikten for at få stoppet de mange forsinkelser i Københavns Lufthavn, der de seneste uger har ramt mange tusinde rejsende, påpeger Jacob Pedersen fra Sydbank.
- Der er kun én løsning: Flyvelederne skal tage ekstravagter igen. Og så må man finde en måde, hvorpå man sikrer, at de er så tilfredse i jobbet, at de vil gå den ekstra mil, siger luftfartsanalytikeren.
Og til det er et politisk indgreb, hvor regeringen griber ind og vedtager en lov, den mest realistiske mulighed på kort sigt, lyder vurderingen.
Men ifølge transportminister Thomas Danielsen (V) er konflikten fortsat ”en sag mellem arbejdsmarkedets parter”.
- Spørgsmål om løn og ansættelsesvilkår bør klares i overenskomstforhandlingerne, som er næste år. I forhold til den nuværende situation har jeg en klar forventning om, at parterne løfter deres ansvar og finder en holdbar løsning, så passagererne ikke får unødvendige gener, siger ministeren i en skriftlig udtalelse til TV 2 Kosmopol.
Kræver bedre løn og vilkår
Det tager tre år at uddanne en flyveleder, og i hele Europa er der mangel på dem. Der er altså i øjeblikket ikke flere flyveledere som Naviair, der er er en selvstændig offentlig virksomhed ejet af den danske stat ved Transportministeriet, kan ansætte.
Derfor mener flyvelederne at det er vigtigt at finde en løsning for at fastholde dem, der er. For en stor del af flyvelederne i København er pensionsmodne, mens flere af de yngre søger mod udlandet, hvor løn og arbejdsvilkår er bedre.
- Vi skal have bedre seniorvilkår, bedre løn-og ansættelsesvilkår, så folk ikke rejser til udlandet. Og bedre vilkår til vores elever, siger Esben Jean-Pierre-Blum, formand i Datca.
En uddannet flyveleder får en startløn på omkring 45.000 kroner om måneden og kan forvente at opnå en årsløn i omegnen af en million kroner i løbet af karrieren.
Flyveledere er jo ret godt betalt. Er det ikke grådigt at ville have mere?
-Det er jo en betragtning, man kan have. Men der er ikke tale om grådighed her. Det vi ønsker at opnå, er at folk ikke rejser til udlandet, siger Esben Jean-Pierre-Blum.
Naviair har ikke haft mulighed til at stille op til interview med TV 2 Kosmopol, men udtaler i et skriftligt citat:
- Vi har flere sammenfaldende forhandlingspunkter med Datca, såsom fastholdelse af seniorer og bedre forhold for flyvelederaspiranter, og vi har fortsat som mål at få forhandlet en løsning med Datca inden for de rammer, som Naviair har.
Mange tusinde rejsende rammes af konflikt
Mens arbejdskonflikten altså står på flyvelederne og arbejdsgiveren imellem, bliver mange rejsende i lufthavnen ramt.
Ifølge de seneste tal blev 11.400 passagerer forsinket i mere end 15 minutter tirsdag, mens tallet mandag var 38.000.
I sidste uge var knap 130.000 passagerer påvirket af enten forsinkede flyafgange- eller ankomster fra mandag til fredag.
- Det er en rigtig, rigtig kritisk situation, og vi har brug for, at der sker noget snarest muligt, siger Kristoffer Plenge-Brandt, der er trafikchef i Københavns Lufthavn.
Det forventes, at forsinkelserne i lufthavnen vil fortsætte den kommende tid, og derfor anbefaler eksperter, at man tager sine forholdsregler, hvis man skal flyve fra Københavns Lufthavn. De gode råd kan du læse mere om i artiklen her.