Stigende modstand mod større lufthavn: Ansvarsløst og uklogt

To nye foreninger går nu til kamp mod udvidelsen af Københavns lufthavn. De frygter at udvidelsen vil betyde mere støj og gå udover klimaet.

Planerne om at udvide Københavns Lufthavn til dobbelt størrelse møder nu kritik fra flere sider. To forskellige foreninger er inden for det seneste år blevet stiftet, med det klare formål at stoppe udvidelsen.

- Vi står midt i en klimakrise, og alle ved jo hvor meget luftfart sviner, og så er det da klart, at så giver det da overhovedet ingen mening at udvide lufthavnen, siger Adrian Hassler, der er bestyrelsesmedlem i foreningen Bevar Jordforbindelsen, der af hensyn til klimaet vil have, at vi flyver langt mindre, end vi gør i dag.

- De sidste fem år er CO2-udledningerne fra luftfart steget med ca. 25 procent i EU, og alene derfor synes vi ikke, at vi kan tillade os at udvide den her sektor længere, siger Adrian Hassler.

I 2006 nåede passagertallet i Københavns Lufthavn for første gang over 20 millioner passagerer. Sidste år var antallet steget til lige over 30 millioner passagerer, og hvis udvidelsen bliver gennemført, så forventer lufthavnen årligt at skulle håndtere 40 millioner passagerer. Stigningen forventes især at bestå af udenlandske rejsende fra store lande som Kina og USA.

- Når man kigger i FNs klimarapporter, så ser det jo ret dystert ud. Der bliver blandt andet tale om havvandsstigning, vi ser at isen i Arktis smelter, og at økosystemer er truet. Men vi ser også, at det kommer til at have enorme finansielle konsekvenser for vores samfund, siger Adrian Hassler.

- Vi mener simpelthen, at vi på grund af klimakrisen bliver nødt til at gentænke vores ide om det gode liv. Vi skal tænke over, hvordan vi kan reducere flyvning, og før hver flyvetur bør vi overveje, om turen faktisk har værdi for samfundet, siger Adrian Hassler.

Lufthavnen vil løse klimakrisen ved at flyve mere

Københavns Lufthavn anerkender, at mere flytrafik vil have en effekt på klimaet.

- Tidligere syntes man ikke så meget, at klimaet var lufthavnens ansvar, men det synes vi i dag. Vores ejere, vores øverste ledelse, alle er optaget af, at det ikke er samfundets problem med det klima, det er vores problem, og vi skal gøre noget ved det, siger kommunikationsdirektør i københavns Lufthavn Peter Goll.

Lufthavnen har derfor sat flere klimatiltag i gang og har som ambition at blive CO2-neutral i 2030. Problemet er bare, at langt størstedelen af CO2-udledningen ikke kommer fra selve lufthavnen, men derimod fra de fly, der lander og letter fra lufthavnen. Her er ambitionerne nogle helt andre, fordi flytrafik stadig er afhængig af forurenende flybrændstof.

I 2016 viste en støjkortlægning, hvor mange beboere og boliger i området omkring lufthavnen, der er belastede af flystøjen.
I 2016 viste en støjkortlægning, hvor mange beboere og boliger i området omkring lufthavnen, der er belastede af flystøjen.
Foto: TV 2 Kosmopol

- Vi har et ambitiøst mål med den danske branche om at reducere CO2-udslippet fra flyene med 30 procent fra 2030, og så derefter at rampe det op og gøre det endnu bedre, så vi i 2050 kommer ned på nul emission med flyene også, siger Peter Goll.

Men samlet set, så mener lufthavnen altså ikke, at løsningen på klimakrisen er som Bevar jordforbindelsen foreslår, nemlig at flyve mindre.

- Vi har talt meget om store problemer som klima og andet, og det kan vi jo ikke løse ved bare at sidde og tale om det i Danmark, så vi skal ud og besøge nogle mennesker og folk kan komme på ferie, og forretningsrejsende kan møde hinanden, og organisationer kan diskutere med hinanden. Så det at rejse er altså enormt vigtigt, siger Peter Goll.

Lokal modstand mod udvidelse

En anden ny modstander af lufthavnsudvidelsen er borgergruppen CPH uden udvidelse. Den blev stiftet tidligere på måneden og består af lokale folk fra Amager, der frygter, at udvidelsen vil betyde mere støj og forurening i deres lokalområde.

- Støjgenerne er blevet meget værre i løbet af kort tid. De seneste 2-3 år er det gået fra at være en irritation, til at være en frygt for, at det er skadeligt at bo i for mig og for mine børn, siger Maria Sørensen, der er en af initiativtagerne til borgergruppen.

- Det har allerede nået et kritisabelt niveau, og hvis de skal udvide til dobbelt størrelse, så er jeg da bekymret for, at der vil komme meget mere støj og meget mere luftforurening, siger en anden af initiativtagerne Helene Bach, der med en bopæl halvanden kilometer fra lufthavnen føler sig tvunget til selv i sommervarmen, at sove med vinduerne lukkede.

En støjkortlægning fra 2016 viser, at 1552 boliger med 4341 beboere er udsat for så meget flystøj, at de af myndighederne bliver kategoriseret som værende støjbelastet i dagtimerne. 528 boliger med 1385 beboere er plaget af nattestøj. Borgergruppen frygter, at det vil blive meget værre, hvis lufthavnen bliver større.

- I mange andre byer, der har man jo erkendt, at det ikke er smart at have en kæmpe lufthavn med så meget trafik tæt på beboerne, så der har man jo flyttet lufthavnene væk. I Stockholm skal man tage et hurtigtog 40 minutter væk fra byen for at komme til lufthavnen, og sådan er det jo også i London og Berlin, siger Maria Sørensen.

Ved et åbent borgermøde meldte flere interesserede sig ind i borgergruppen for sammen at bekæmpe udvidelsen. Der blev oprettet tre arbejdsgrupper, der skal kigge på omfanget af støjgener, og på hvilke muligheder borgerne har for at modarbejde lufthavnsudvidelsen både juridisk og i den offentlige debat.

Lufthavnen forventer mindre støj

Selvom passagerantallet stiger, så forventer Københavns lufthavn ikke selv, at udvidelsen vil betyde mere flystøj for naboerne.

- Det er helt sikkert, at vi kommer ikke til samlet set at larme mere, og jeg er også ret sikker på, at vi kommer til at larme mindre, siger Kommunikationsdirektør i lufthavnen Peter Goll.

Det er nemlig de ældste fly, der larmer mest, og de vil løbende blive udskiftet med større og mere moderne fly.

- Nye fly larmer mindre end gamle, så det der vokser herude, det er hovedsageligt antallet af mennesker, der går igennem lufthavnen, og så er det i mindre grad flyene, og de fly de larmer altså mindre end tidligere, siger Peter Goll.

Håber på demokratisk debat om udvidelsen

Udvidelsen af lufthavnen har været i gang siden planerne blev offentliggjort i slutningen af 2016, og dele af byggeriet bliver løbende indviet. Men hele udvidelsen, der forventes at koste i omegnen af 20 milliarder kroner, er så omfattende, at den formentlig først vil stå helt færdig i 2029, hvis det altså ikke bliver stoppet inden da.

- Vi er egentlig overbevist om, at et flertal af de danske borgere ikke ønsker, at lufthavnen skal udvides, ud over det omfang, den har i dag, siger Adrian Hassler fra Bevar Jordforbindelsen.

Begge foreninger er derfor ved at undersøge, hvilke juridiske forhindrer de kan lægge i vejen for udvidelsesplanerne, samtidig med at de vil forsøge at påvirke folkestemningen.

- Vi ønsker, at der kommer en egentlig offentlig debat om den her lufthavnsudvidelse, hvor vi sammen kan kigge på, hvem der egentlig tjener på mere flytrafik. For som vi ser det, så er det en ansvarsløs og ikke særlig klog beslutning, at udvide lufthavnen midt i en klimakrise, siger Adrian Hassler.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik