Vi kørte Tour-ruten i København i bil og på cykel for at finde ud af, hvad der er hurtigst

Biltrafikken på vejene i Københavns Kommune er steget de seneste år. Men betyder det mon, at en cykel er hurtigere end en bil, når Tour de France-ruten skal forceres i åben trafik?


Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Verdens bedste cykelby. 

Det prædikat har København været flittige til at vedhæfte sig, når snakken er faldet på det kommende Tour de France-værtskab.

Hele herligheden til et svimlende antal millioner skattekroner med optakten og kulminationen i form af cykelløbets første etape – en enkeltstart gennem det historiske Københavns gader – skal bruges til at fremvise Danmarks hovedstad som den bedste by at være cyklist i.

Men er cyklen overhovedet hurtigere end bilen, når man skal rundt i byen?

Vi har sat os for at undersøge, hvilket af de to køretøjer, der vil tilbagelægge den 13,2 kilometer lange enkeltstartsrute gennem København hurtigst på en helt almindelig hverdag i åben trafik.

Forsøget er simpelt. Bil og cykel kører af sted fra krydset ved Nørre Farimagsgade og H.C. Andersens Boulevard samtidig og kører herefter den 13,2 kilometer lange rute via Nørrebro, Østerbro og Indre By, indtil den kommende målstreg ud for Københavns Rådhus passeres. Vi registrerer turen via GPS’er af mærket Garmin samt et godt gammeldags stopur som backup.

Alle færdselsregler skal naturligvis overholdes, og både bil og cykel tilbagelægger ruten på en sømmelig måde – altså ikke noget med at ræse helt vildt, køre over for rødt eller skyde genvej over et fortov.

Den 13,2 kilometer lange enkelstartsrute gennem København tager rytterne fra Indre By til Nørrebro over Østerbro, inden turen går tilbage til Indre By via Langelinie, Frederiksstaden, Kongens Nytorv og havnefronten inden målstregen ud for Rådhuspladsen.
Den 13,2 kilometer lange enkelstartsrute gennem København tager rytterne fra Indre By til Nørrebro over Østerbro, inden turen går tilbage til Indre By via Langelinie, Frederiksstaden, Kongens Nytorv og havnefronten inden målstregen ud for Rådhuspladsen.
Foto: Mia Cassens/TV 2 Lorry

Hvem sætter eksperterne deres penge på?

Inden forsøgets udførelse har vi allieret os med tre trafikforskere, der hver især giver deres bud på, hvilket af de to køretøjer, de har størst tiltro til i vores kapløb.

Her er eksperternes bud:

Mogens Fosgerau, professor og trafikforsker ved Københavns Universitet:

- Jeg tror, at bilen er hurtigst. Trods trængsel skal man alligevel cykle pænt hurtigt på en almindelig cykel, hvis man skal køre fra bilen på ruten her. Men i myldretiden havde cyklen nok haft en fordel, hvor jeg måske havde lænet mig i retning af den.


Jeppe Rich, professor og trafikforsker ved DTU:

- Jeg gætter på bilen, fordi det er midt på dagen. Havde det været klokken 08.00, så havde jeg måske sagt cyklen. Men bilen har en stor fordel, fordi der ikke er så meget trafik klokken 10.30.


Harry Lahrmann, lektor og trafikforsker ved Aalborg Universitet: 

- Jeg vil tro, at det er hurtigst på cykel. Der er så meget trængsel på vejene i København og i Indre By, selv når vi er uden for myldretiden, at cyklen må være favorit. Der kan jo også være trængsel på cykelstierne, men aldrig så meget, at man kommer til at holde længe for rødt. Bilerne kan naturligvis køre meget hurtigere, når der er frit flow, men det er der sjældent.

Her er det dog vigtigt at tilføje, at alle eksperter peger på tidspunktet for vores eksperiment som en væsentlig faktor. Vi udfører nemlig forsøget uden for myldretiden.

Havde vi dog foretaget vores kapløb klokken 08.00 på en hverdag, havde cyklen haft bedre muligheder for at slå bilen, selv om det firehjulede og motordrevne køretøj nok stadig havde været favorit, vurderer trafikforskerne Jeppe Rich og Mogens Fosgerau.

De to eksperters bud bakkes op af tal fra Københavns Kommune, der tidligere har vist, at den gennemsnitlige rejsetid på en række udvalgte strækninger i byen normalt er marginalt lavere for biler end for cykler – selv i myldretiden.

Bilen (i dette tilfælde en Toyota Yaris hybrid) er altså svag forhåndsfavorit, mens cyklen (en godt brugt Giant-mountainbike) er den grønne outsider.

De to udvalgte køretøjer: TV 2 Lorrys Toyota Yaris hybridbil samt en gennemtæsket Giant Cadex-mountainbike fra midten af 1990'erne.
De to udvalgte køretøjer: TV 2 Lorrys Toyota Yaris hybridbil samt en gennemtæsket Giant Cadex-mountainbike fra midten af 1990'erne.
Foto: Nynne Frost Andersen/TV 2 Lorry

Cinq, quatre, trois, deux, un – allez

Og nu til kapløbet.

Bilist og cyklist stævner ud samtidig og af sted ad Nørre Farimagsgade, det går. Bil og cykel kører længe et pænt parløb, indtil bilen trækker fra i krydset ved Trianglen på Østerbro og efterlader cykel og cyklist i bakspejlet på Øster Allé.

Siden ser vi ikke hinanden igen før målstregen ved Københavns Rådhus.

I videoen herunder kan du se, hvordan kapløbet forløb:

Vi kørte Tour-ruten i København i bil og på cykel for at finde ud af, hvad der er hurtigst.

Men her er det minsandten cyklen, der ankommer først. Efter at have været langt bagud på Østerbro indhenter og overhaler cyklen bilen, der kæmper med spærrede veje og tæt trafik i Københavns Indre By.

Derfor kan den triumferende og lettere skadefro cyklist andægtigt tage plads på en bænk på Rådhuspladsen og vente i fem minutter og 23 sekunder, før bilisten krydser målstregen.

Cyklen gennemførte ruten på 42 minutter og 11 sekunder, mens bilen – der retteligt var nødt til at køre en marginal omvej på grund af en ensrettet vej og forbud mod biltrafik ved Langelinie og på Amalienborg Slotsplads – brugte 47 minutter og 34 sekunder på turen.

Sådan gik det:

Enkeltstartsruten i København blev tilbagelagt i følgende tider:


Cykel: 42:11 – gennemsnitsfart på 19 kilometer i timen *

Bil: 47:34 – gennemsnitsfart på 18,5 kilometer i timen **



* Cyklen var nødsaget til at køre via Store Kongensgade - og ikke Bredgade, som Tour-ruten ellers foreskriver - da trafikken på Bredgade er ensrettet.


** Bilen endte med at køre en lille smule længere end cyklen, fordi biltrafik ikke er tilladt på enkelte dele af etapeprofilen omkring Langelinie og ved Amalienborg Slotsplads.

”Positivt” og ”godt budskab”, mener eksperter

At cyklen var hurtigere end bilen på enkeltstartsruten gennem København kom bag på to af vores tre eksperter, der havde bilen som forhåndsfavorit.

Til gengæld kan Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet glæde sig over, at han satsede på den vindende hest.

- Det er jo kun positivt, at cyklen er hurtigst. Det skal vi være glade for og lade os inspirere af, så man i højere grad vælger cyklen. Samtidig siger det jo også noget om trængslen for biler i dette område, siger Harry Lahrmann.

Omvendt er Jeppe Rich fra DTU og Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet begge overraskede over, at cyklen selv uden for den konventionelle myldretid var hurtigere end bilen.

- Det er et godt budskab, der fortæller, at man på lange stræk godt kan tage cyklen, hvis man kører inde midt i byen og også lidt uden for Indre By. Det giver fin mening, at cyklen var hurtigere, når man kigger på hastigheden for busser i København. Og mange biler holder jo i kø bag busser, siger Jeppe Rich, professor ved DTU.

- Vi ved, at København er en god cykelby, og at der er trængsel på de københavnske veje kombineret med en aktuel politik på Rådhuset, der nærmest handler om at øge biltrængsel. Så ja, jeg blev da lidt overrasket over resultatet, men ikke så meget, at jeg er chokeret, siger Mogens Fosgerau, professor på Københavns Universitet.

Alle tre trafikforskere er dog enige om, at tidsforskellen formentlig havde været endnu større i cyklens favør, hvis eksperimentet var blevet udført i myldretiden enten om morgenen eller om eftermiddagen.

Cyklen viste sig at være noget hurtigere end bilen på turen gennem København.
Cyklen viste sig at være noget hurtigere end bilen på turen gennem København.
Foto: Nynne Frost Andersen/TV 2 Lorry

Flere biler på vejene – men alligevel kortere rejsetid

Én ting er forsøgscyklisten og forsøgsbilistens oplevelse af trængsel og fremkommelighed en tirsdag formiddag i juni. Noget er andet fakta.

Forsøget her sker få måneder efter, at TV 2 Lorry kunne fortælle, at der bare er kommet flere og flere biler i København - men at den såkaldte rejsetid for både cyklister og biler i kommunen bare er blevet kortere og kortere.

Således kørte 44.000 flere biler ind og ud af Københavns Kommune i 2019 sammenlignet med 2012. Tallene viste dog også, at antallet af biler i Indre By var faldet med knap 8.000 biler.

Og så er der rejsetiden - altså, hvor lang tid det tager at fragte sig gennem byen.

I 2011 var den gennemsnitlige rejsetid for biler på en række udvalgte strækninger i København 15 minutter i morgentrafikken og 13,4 minutter i eftermiddagstrafikken. I 2019 var tallene faldet til henholdsvis 13,8 og 12,9 minutter.

For cykler var tallet faldet fra 15,7 til 14,1.

I 2014 satte København mål for, hvor lang tid en tur gennem byen må tage på cykel, i bil og med bus. Samlet set er målene blevet indfriet, men for enkelte ruter er der stadig udfordringer med fremkommeligheden for både cykler og biler, oplyste Teknik- og Miljøforvaltningen til TV 2 Lorry i februar måned.

Profferne vil blæse gennem ruten

Mens vi altså tilbagelagde den lidt over 13 kilometer lange rute på omkring tre kvarter, ventes de professionelle cykelryttere i Tour de France at gennemføre enkeltstarten væsentligt hurtigere.

Omkring et kvarters tid vil mange af rytterne bruge på ruten, mens verdenseliten inden for disciplinen tidskørsel formentlig vil komme ind i en tid tættere på 14 minutter.

Nuvel, for dem bliver vejene jo også totalt lukket for trafik, mens ensretninger, cykelstier og færdselsregler i det indre København for en stund er en by i Rusland.



Vis mere
20220707-130804-4-1920x1280we

Hun var forarget og krævede undskyldning: Nu vil S-profil bevare Ungdomshusets støtte

20220321-163848-6-1920x1279we

Camilla kan alligevel få sin kræftmedicin:
"Nogen nåede at dø i mellemtiden"

Vis mere