Kritiserer Tuborg-reklame for at bidrage til drukkultur: - Hvad bilder I jer egentligt ind?

På ny får Tuborg-reklame kritik for at bidrage til et gruppepres. Men kampagnen var kærligt ment, siger Carlsberg Danmark bag reklamen.

Da en reklame fra bryggerigiganten Tuborg poppede frem på Instagram, blev Simon Serberen noget fortørnet.

Annoncen viser tre venner omkring et bord, der skåler med en flaskeøl i hånden. Henover billedet står skrevet teksten: "Slut med undskyldninger!".

Netop den sidste del blev Simon Serberen fra København irriteret over. Han mener nemlig, at reklamen opildner til et gruppepres om, at man skal drikke alkohol i byen.

quote Jeg har taget en danskvand og puttet et sugerør og isterninger i, så de troede, jeg drak en gin og tonic

Simon Serberen

Den 31-årige mand har delt et opslag på Instagram, hvor han spørger Tuborg, hvad de "egentligt bilder sig ind" at lave en kampagne med det budskab.

- Det har faktisk flere gange gjort mig ret ked af det, at jeg skulle bruge enten undskyldninger, @Tuborg, eller finde de lange forklaringer frem for at få venner og bekendte til at forstå, hvorfor jeg ikke gider, skriver Simon Serberen i sit Instagram-opslag.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Opildner til gruppepres

Annoncen er en del af en Tuborg-kampagne, der også indeholder andre slogans og en reklamefilm. I en artikel fra Mediet Markedsføring har folkene bag kampagnen tidligere forklaret, at Classic-kampagnen er tiltænkt et mere modent publikum på 30 til 50 år.

Her fortæller bureauet Duckerts & Partners også, at budskabet med kampagnen var at minde folk om at huske at pleje sine venskaber. Derfor skal man "droppe undskyldningerne" og komme afsted for at være en del af fællesskabet, lyder det i artiklen.

Men det er langt fra det, Simon Serberen får ud af kampagnen. Han er bekymret for, at budskabet "slut med undskyldninger!" giver folk opfattelsen af, at man skal mødes over alkohol og ikke kan sige nej tak.

- Det er meget svært ikke at forstå det på anden måde, end at der ikke er nogen undskyldninger for ikke at drikke, siger han til TV 2.

Region Hovedstaden drikker mest

Sundhedsstyrelsen har i den nyeste rapport om danskernes sundhed kortlagt danskernes alkoholforbrug på tværs af regioner.

Og i forhold til landsgennemsnittet ses den største andel, der drikker mere end 10 genstande i løbet af en typisk uge, i Region Hovedstaden (18,2 procent), mens andelen er lavest i Region Nordjylland (12,8 procent).

Kilde: Den Nationale Sundhedsprofil 2021

quote Vi beklager, at nogle tolker vores Tuborg Classic-kampagne som, at der ingen undskyldninger er for ikke at drikke en øl

Carlsberg Danmark

Han kan godt se, at det er en reklame for en ølproducent, og der derfor selvfølgelig skal være øl på billederne, men han mener, at man kunne have gjort det på andre måder.

- Jeg synes, det ville være federe, hvis man havde skrevet: "Hey, vi savner dig", om det er med en Tuborg 0,0 (alkoholfri øl, red) eller en Tuborg Classic, så vil vi bare gerne se dig, forklarer han.

Tuborg siger, at kampagnen er en opfordring til at bruge mere tid med sine venner. Er det ikke et fint budskab?

- Jo, men jeg har svært ved at se det. Tænk, hvis det var en reklame for Marlboro-cigaretter, og der stod "Husk at se dine venner og ryg smøger". Den var nok blevet modtaget anderledes, siger han.

- Jeg kan sagtens forstå pointen med at se sine venner, men jeg synes, at man kan vise det på andre måder.

Kampagnen er vel lavet med et glimt i øjet. Er det ikke bare for sjov?

- Det er der også flere, der har skrevet til mig, men jeg synes, at Tuborg har et ansvar. Det gælder især de store firmaer, som når ud til mange mennesker. Jeg synes, de skal tænke to gange over, hvilket indtryk det kan give, før de sender det ud, siger han.

Da Simon Serberen var yngre, drak han typisk tre gange om ugen. Senere er han kommet frem til, at han egentlig har det bedst uden at drikke så meget.
Da Simon Serberen var yngre, drak han typisk tre gange om ugen. Senere er han kommet frem til, at han egentlig har det bedst uden at drikke så meget.
Foto: Victor Jones

Har selv mærket gruppepresset

Kampagnen har allerede mødt kritik fra en anden ung mand, Jonas Willemoës, der til TV 2 Kosmopol har forklaret, at den signalerer, man skal drikke alkohol for at være en del af fællesskabet. I artiklen giver interesseorganisationen Alkohol og Samfund ham ret.

- At lave kampagner, hvor man taler det op, at man har behov for at drikke øl for at være sammen, det, synes vi, er unødvendigt. Det er sådan, det allerede er, og vi kunne godt tænke os, at vi kom væk fra, at det er alkoholen, der er omdrejningspunktet for fællesskabet, siger Ida Fabricius Bruun, direktør i Alkohol og Samfund.

Simon Serberen arbejder selv som DJ og er derfor meget i nattelivet. Han har selv mærket, at der er et stort gruppepres, når det kommer til alkohol.

Han oplever, at der i dag er en kultur om, at man typisk er sammen med sine venner over alkohol. Det er selvom, at han egentlig tror, at mange kan have det ligesom ham.

- Jeg tror, at mange ofte drikker uden at tænke over, om de har lyst til det, men oplever, at det bare er sådan, det er, siger han.

Og noget tyder på, at han kan have en pointe. I en undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden i 2022 svarede 59 procent af de adspurgte 15-25-årige, at de har følt sig presset til at drikke alkohol af deres venner.

36 procent svarede samtidig, at det kan være svært at være en del af det sociale fællesskab ved fester, hvis man ikke selv drikker alkohol.

quote Det har taget mig lang tid ikke at blive påvirket af folks undren, når jeg sagde fra

Simon Serberen

Simon Serberen har ofte planlagt undskyldninger hjemmefra, når han ikke lige havde lyst til at drikke, fordi han ved, at folk sjældent accepterer et nej.

- Jeg har sagt, at jeg skulle noget i morgen tidlig, på arbejde næste dag eller har taget en danskvand og puttet et sugerør og isterninger i, så de troede, jeg drak en gin og tonic, fortæller han.

Men reaktionerne har stort set altid været de samme: "Kan du ikke bare tage en enkelt øl?" eller "hvorfor ikke?". Og Simon Serberen har haft indtryk af, at svarene "bare fordi" eller "jeg har ikke lyst" ikke var gode nok.

I dag føler Simon Serberen godt, at han kan sige nej tak til alkohol. Han drikker stadig alkohol, men slet ikke i samme omfang, som da han var yngre, fordi han kan mærke, at han har det bedre, når han drikker mindre.

- Det har taget mig lang tid ikke at blive påvirket af folks undren, når jeg sagde fra. I dag kan jeg være mere ligeglad, fordi jeg ved, at det ikke rigtig handler om mig, eller at jeg er nødt til at drikke alkohol for at ses med mine venner og have det sjovt, siger han.

Tuborg: - Aldrig været vores hensigt

TV 2 ville gerne havde interviewet Tuborg om Simon Serberens kritik af kampagnen, men de er i stedet vendt tilbage med et skriftligt svar.

I en mail til TV 2 skriver Carlsberg Danmark, at det ikke var meningen, at kampagnen skulle opfattes på den måde.

- Vi beklager, at nogle tolker vores Tuborg Classic-kampagne, som at der ingen undskyldninger er for ikke at drikke en øl. Det har aldrig været vores hensigt. Kampagnen er ment som en kærlig og humoristisk påmindelse om, at det er lige så vigtigt at pleje sine venskaber, som det er at pleje sine interesser, skriver de og fortsætter videre:

- Vi har forsøgt at sætte fokus på balancer i livet, værdien af venskaber og fællesskaber, og den balance kan man selvfølgelig opretholde med og uden øl, skriver Carlsberg Danmark.

De oplyser desuden, at den omtalte kampagne slutter på søndag.

Regler for markedsføring af alkohol i de nordiske lande

  • Sverige: Forbud mod markedsføring til børn og unge under 25 år. Markedsføring af alkohol må ikke forekomme ved begivenheder, som for eksempel festivaler, hvis ikke mindst 70 procent af de besøgende er over 25 år. Dette gælder også ved markedsføring på hjemmesider. Derudover må der ikke reklameres med alkohol, der har en alkoholprocent over 15 procent.

  • Norge: Total forbud imod at markedsføre for alkohol overfor forbrugere på alle platforme.

  • Finland: Det er ulovligt at markedsføre alkohol til mindreårige. Biografer må ikke sende reklamer om alkohol i tidsrummet 7-19. I 2015 blev Finland et af de første lande til at forbyde reklamer for alkohol på de sociale medier.

  • Island: Total forbud imod at markedsføre for alkohol overfor forbrugere på alle platforme.

Kilde: konsumentverket.se, forbrukerombudet.no, kuluttajavirasto.fi, neytendastofa.is, Alkohol og Samfund


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik