Dropper busser på Østbanen - vil sende regning på halv miliard for nye skinner til staten

Om to dage træffes den endelige afgørelse om Østbanens fremtid. På baggrund af en indstilling fra forretningsudvalget peger alt på en skinneløsning.

Østbanen, den lokale togbane mellem Stevns, Faxe og Køge, nåede mandag et vigtigt skridt nærmere en tiltrængt renovering.

Et enigt forretningsudvalg – som er den sidste instans, inden en officiel beslutning i regionsrådet – vedtog i dag at lægge planerne om en såkaldt BRT-løsning ned i mølposen.

- Vi har besluttet den indstilling, som ligger, og som jeg også var ude tidligere at anbefale, da vi så de analyser, der var på BRT- og skinneløsning.

- Vi arbejder videre med en skinneløsning og aktiverer de 30 millioner kroner, vi tidligere aftalte at sætte i gang til projekteringsfasen, så vi nu kan fortsætte arbejdet og holde tidsplanen, siger regionsrådsformand Heino Knudsen (S), der også sidder for bordenden i forretningsudvalget.

The Busway er en BRT (Bus Rapid Transit) på en tidligere jernbane ved Cambridge. Det samme foreslår ministeren for den nedslidte Østbane.
The Busway er en BRT (Bus Rapid Transit) på en tidligere jernbane ved Cambridge. Det samme foreslår ministeren for den nedslidte Østbane.
Foto: Streetfilms

Mangler over 500 millioner kroner

Allerede 4. november 2019 vedtog regionsrådet en igangsættelse af forberedelserne til en skinnerenovering. Men Region Sjælland mangler penge, når det handler om en udskrivning til nye skinner, der skønnes at koste 510 millioner kroner.

I december 2019 trak et møde om Østbanens fremtid fulde huse. En million årlige pendlere er afhængige af togene og mange af dem har afvist en busløsning.
I december 2019 trak et møde om Østbanens fremtid fulde huse. En million årlige pendlere er afhængige af togene og mange af dem har afvist en busløsning.
Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

Derfor blev der i samarbejde med Transportministeriet indledt en undersøgelse af en særlig el-busløsning, hvor busserne kører i egne baner med op til 80 kilometer i timen, kaldet BRT, Bus Rapid Transit.

Etableringen af en sådan busløsning er både dyrere og længerevarende end nye togskinner, fremgår det af undersøgelsen. Men over en 25-års tidshorisont vinder busserne på driften med et årligt tilskudsbehov på 54-57 millioner kroner over jernbanedriften, der fordrer 79 millioner kroner i årligt tilskudsbehov.

Kan være i gang om to år

De 510 millioner kroner til nye skinner bliver staten ifølge regionsrådsformanden nødt til at spendere.

- Det drejer sig om 500 millioner kroner. Man kan sige, vi har ikke mulighed for at udskrive skatter, det betyder, at alt, hvad vi laver, er finansieret af en aftale med staten i økonomiaftalen, siger Heino Knudsen.

Netop den gældende økonomiaftale for lokalbanerne er ifølge regionsrådsformanden ikke gearet en skinnerenovering. Ind til videre har regeringens transportminister dog afvist at træde til med penge til den nedslidte Østbane.

Slidte skinner på Østbanen - kort fortalt

Østbanen er en lokalbane på Østsjælland, der går fra Køge og til henholdsvis Faxe Ladeplads og Rødvig.

 

Siden september måned sidste år har togene kørt med nedsat hastighed på strækningen på grund af slidte skinner, som kræver at blive renoveret.

 

Men renoveringen er ikke mulig, før Region Sjælland har penge til at reparere skinnerne. Det beløb kan løbe op i 660 millioner kroner. De penge har regionen ikke.

 

Regionen har derfor efterspurgt hjælp fra regeringen, men ifølge transportminister Benny Engelbrecht fra Socialdemokratiet er renoveringen af Østbanen ikke regeringens ansvar.

 

Derfor er der nu ingen udsigt til, at skinnerne på Østbanen bliver renoveret og hastigheden bragt tilbage til det tidligere niveau.

 

Som følge af den nedsatte hastighed fra 100 til 75 kilometer i timen er rejsetiden på Østbanen oplever passagerer forlænget rejsetid på mellem tre til syv minutter ved rejser i hele banens længde.

Men lykkes det, vil togene på Østbanen – der på grund af skinnernes tilstand kører med nedsat fart – være oppe i fuldt tempo om to år.

- Kan vi få skaffet pengene, kan vi være færdig med en skinnerenovering i sommeren 2022, men det kræver, vi kan få Christiansborg og regeringen i tale og få lavet en løsning på den finansiering, der mangler.

Skinner smuldret væk før bussen når frem

Det er særligt udsigten til, at nye togskinner vil være klar allerede i 2022 mod cirka seks års etableringsperiode for en BRT-løsning, der har gjort skinnerne til det rette valg for Østbanens fremtid, lyder det fra regionsrådsformanden.

- Skal vi vente seks år på en løsning, er Østbanen smuldret væk, og det kan vi ikke byde vores over en million pendlere om året.

Samme budskab har været vigtig for Venstre, der sammen med de øvrige partier støtter op om indstillingen til regionsrådet.

I december 2019 blev hastigheden på Østbanen sat ned til 75 kilometer i timen. Skinnerne kunne ikke længere klare presset fra tog, der kører 100 kilometer i timen.
I december 2019 blev hastigheden på Østbanen sat ned til 75 kilometer i timen. Skinnerne kunne ikke længere klare presset fra tog, der kører 100 kilometer i timen.
Foto: Toke Sloth Grøndahl - TV2 ØST

- Rejsetiden skulle ikke være dårligere, og der skal være en komfort ved toget, som er alt andet lige bedre end busløsningen og tidsperspektivet: Det vil tage seks år at bygge BRT-løsningen. Det kan vi ikke lade de folk, der bruger banen dagligt, vente på, siger Jacob Jensen, 2. næstformand i Region Sjælland.

Venstre-næstformanden i Region Sjælland sidder også i folketinget, hvor han arbejder for at overbevise et flertal om penge til Østbanen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik