Aconto-regning på næsten 20.000 kroner truer families økonomi

Høje acontoregninger har sat flere danskere i en økonomisk kattepine, og de efterspørger nu hjælp fra energiselskaberne.

Vi står i en energikrise. Det har danske gasforbrugere kunnet mærke på økonomien, når regningerne lander i postkassen, og prisen er mere end fordoblet.

Nu fortæller en række danskere, at de i månedsvis har sparet på gasforbruget derhjemme, men at de alligevel bliver opkrævet enorme summer.

Rasmus Christensen fra Ølstykke siger, at han har sparet, men alligevel modtog en regning på over 10.000 kroner for hans forventede gasforbrug. Det viser en kvittering, som han har sendt til TV 2.

Med elregningen oven i fik han dermed en opkrævning fra energiselskabet Velkommen på 18.965 kroner og 69 øre.

- Jeg bliver opgivende i at spare. Det er jo mere end en månedsløn, man skal af med på en gang, fortæller han.

For modsat el så udregnes gasregningerne med en forudsigelse af ens forventede forbrug baseret på seneste års måling – også kaldet aconto. Det vil med andre ord sige, at selvom danskerne sparer på forbruget, bliver de opkrævet for langt mere, end de bruger.

Godt nok får man de overskydende penge igen, når man indgiver sin årlige afmåling af gasforbruget, men indtil da mangler de i det daglige budget, lyder det.

- Jeg vil gå betragteligt i minus, hvis det her fortsætter. Så er jeg nødt til at holde et møde med banken, fortæller Rasmus Christensen.

Han efterlyser derfor, at gasforbruget opkræves på månedsbasis baseret på hans egentlige forbrug.

- Det ville være mere overskueligt og en faktuel opkrævning, og ikke bare tal, som de kaster ud i luften og siger: "Vi regner med, at det bliver det her beløb".

Kræver ny målemetode

TV 2 har været i kontakt med en række danskere, der kan fortælle om høje acontoregninger for gas, selvom de har mindsket deres forbrug betydeligt. Alle efterspørger en månedlig betaling for reelt forbrug.

Men for at kunne betale for det reelle forbrug vil det kræve en månedlig afmåling af gasforbruget fremfor en årlig, som det fungerer nu, fortæller energiselskabet Velkommen, som har Rasmus Christensen som kunde.

- Vi får målerdata fra distributøren, altså Evida, og ud fra det kan vi se, hvad kundens forventede forbrug er. Det er ud fra Evidas data, at vi laver estimeret kontoopkrævning, siger direktør Thomas Søgaard.

Evida er gasdistributør i hele Danmark og står blandt andet for afmålingerne af gasforbruget. Derfor kan energiselskaber som Velkommen ikke selv gå ind og kræve betalinger for det reelle forbrug, siger han.

- Det er distributørerne, der giver den historiske målerdata, så de kan ikke se, hvis en kunde slukker gasfyret den kommende måned. Kunden skal nok få glæde for besparelserne, men på bagkant.

Hvorfor kan I ikke bare bede folk om at aflæse gasmåleren?

- Vi er ikke herre over, hvornår Evida sender målingsdata. Det kan være med forsinkelse og alt muligt. Hvis det kom oftere, kunne vi gøre det mere præcist.

Hos Evida ønsker man ikke at stille op til et interview med TV 2 for at svare på, hvorfor man ikke laver månedlige afmålinger.

I et skriftligt svar lyder det dog fra selskabet, at der ikke er automatiske målere i folks hjem, som gør, at man kan justere efter det reelle forbrug, og at de derfor læner sig op ad den årlige måling, som Evida beder forbrugerne lave.

- Vi har stor forståelse for, at mange forbrugere er pressede over de høje energipriser, og vi taler hver dag med mange kunder. Det er fuldstændig rigtigt, at det forventede årsforbrug sættes ud fra det foregående varmeårs faktiske gasforbrug, siger de.

TV 2 ville gerne have spurgt Evida, hvorfor man ikke blot beder forbrugerne om at lave månedlige aflæsninger i stedet for årlige, men det har ikke været muligt.



Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik