Bliver kaldt 'fucking klam' og 'dumme ko', når hun vil udføre sit arbejde

TV 2 har været med to billetkontrollører på arbejde. Her bliver de flere gange overfuset og svinet til af vrede passagerer.

Klokken er fire, da dagens første tilråb kommer.

- Åben den fucking dør, mand, råber en af bussens mandlige passagerer.

Det er et tidspunkt på dagen, hvor mange danskere er på vej hjem fra arbejde, skole eller andre gøremål, og de tomme pladser i bussen er derfor få. 

Men Mariah er ikke på udkig efter en ledig plads.

Hun er på arbejde som billetkontrollør for Movia, og det er hende, der har bedt buschaufføren om at holde dørene lukket, indtil hun har fået kontrolleret gyldigheden på alle passagerernes billetter.

DEN GROVE TONE

Tre ud af fire danskere mener, at tonen mellem folk i det offentlige rum er blevet grovere i dag end for 10 år siden. Det viser en helt ny Megafon-måling lavet for TV 2.
 
TV 2 og TV 2s regioner sætter i denne uge fokus på den grove tone. Både på nettet og i det offentlige rum.

 

For tonen er blevet grovere, lyder det fra nogle af dem, som møder allerflest danskere. Det er blandt andet Buskontrollører, butiksansatte, p-vagter, offentligt ansatte og callcenter-medarbejdere.

Og det er en handling, der tager tid, når bussen er fuld.

- Vi åbner lige om et øjeblik, siger Mariah roligt til manden.

Men den rolige tone bliver ikke gengældt.

- Luk røven. Jeg snakker ikke til dig, din fucking lebbe-bitch, svarer han.

Billetkontrollør: - Det er jo en form for mobning

Et svar, der langt fra er et enestående tilfælde. 

For Mariah ved godt, at når hun trækker i det sorte arbejdstøj med CPR-maskinen og den håndholdte scanner, kan dagen blive udfordrende. Tilsvininger, trusler om vold og fuck-fingre er nemlig en del af jobbet for kvinden, der bare forsøger at gøre sit arbejde.

- Jeg ved ikke, om man kan sige, at man vænner sig til det. Men du ved, det sker, og du er forberedt på det, inden du tager på arbejde, siger Mariah.

quote Det er jo en form for mobning

Mariah, billetkontrollør hos Movia

TV 2 fået lov til at komme med hende og hendes kollega på job for at se, hvordan arbejdsdagen er for nogle af landets kontrollører.

For tonen mellem folk i det offentlige rum er blevet grovere i dag end for 10 år siden, mener tre ud af fire danskere. Det viser en helt ny Megafon-måling lavet for TV 2. 

Det er en udvikling, som Mariah er vant til at stå på mål for.

Hun fortæller, at hun i situationer som disse plejer at forblive rolig og tavs. Mariah kender nemlig godt den type mennesker, og hun har lært, at det er bedst at ignorere de nedladende bemærkninger, hun så ofte må lægge øre til. 

quote Hvor er du ulækker, din fucking møgluder

 

Men det lader til at irritere passageren:

- Din dumme ko. Se lige hende der, hun er så fucking klam, den fucking lebbe-bitch, siger han og fortsætter:

- Hvor er du ulækker, din fucking møgluder.

Kort tid efter stiger manden af sammen med sin ven. Senere fortæller Mariah, at han faktisk havde en billet. 

Uvidenhed om, hvad der kan ske

Til spørgsmålet om, hvordan det føles at skulle lytte til nedladende bemærkninger dagligt, svarer Mariah, at hun er glad for, at hendes psyke er stærk. Hun forsøger at se det som en kritik af hendes jobfunktion fremfor hendes person. 

Men alligevel gør episoder som disse indtryk hos billetkontrolløren.

- Det er jo en form for mobning, siger Mariah.

Movias ressourcedirektør, Eskil Thuesen, fortæller til TV 2 at de i virksomheden går meget op i at træne kontrollørerne i konfliktdæmpende adfærd samtidigt med, at de hele tiden arbejder på at udvikle billetkontrollen. Det gør de for at styrke medarbejdernes arbejdsmiljø, men også for at mindske konflikter.

quote Vores medarbejdere må ofte tåle mere end rimeligt er

Eskil Thuesen, ressourcedirektør hos Movia

Det er dog ikke helt nok, og derfor håber trafikselskabet også på en forandring i omgangsformen:

- Vores medarbejdere må ofte tåle mere end rimeligt er. Vi håber på, at større fokus og åbenhed vil øge forståelsen for kontrollørernes nødvendige arbejde og bidrage til at dæmpe den hårde tone, som de mødes med, siger Eskil Thuesen.

Folk skal se sig selv i spejlet

Og det er muligvis mangel på forståelse, der somme tider gør Mariahs arbejde vanskeligt. Her ved hun aldrig, hvordan passagererne vil reagere.

- Det værste ved jobbet er nok uvidenheden om, at man ikke ved, hvad der kan ske. 

Hun fortæller, at hun ikke går på arbejde med frygt for at få verbale tilsvininger, men hun glæder sig over, at kontrollørerne ofte går i par.

- Så kan man gå over og støtte sig til sin kollega, hvis man har været ude for en ubehagelig situation. Der er jo nogle, der tager det rigtig tung, fortæller hun.

Derfor vil hun heller ikke bare affinde sig med, at tonen er skærpet i Danmark. Der er behov for en ændring, mener hun.

- Jeg synes, det er vigtigt, at folk taler pænt til hinanden, for nogle kan blive meget påvirket af den grove tone. Jeg tror, at folk har brug for at se sig selv i spejlet og forstå, at man ikke skal snakke grimt til andre. 

Movia ønsker at gøre det sværere for andre at finde frem til deres medarbejdere. Derfor skjules Mariahs efternavn i denne artikel.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik