Chauffører blokerer turistbusser ved Amalienborg

Ni ud af ti lastbilchauffører, der kører over den danske grænse, er fra udlandet.

Fem busser fyldt med udenlandske turister bliver tirsdag holdt tilbage på en parkeringsplads lige ved siden af Amalienborg.

Det er fagforeningen 3F, der står bag aktionen, der skal sætte fokus på de udenlandske busser med udenlandske chauffører, der er på det danske marked.

Jørn Hedegran, der er forhandlingssekretær i 3F transport, understreger, at dagens aktion ikke er rettet mod de turister, der skal med de ramte busser. Dem har de selv sørget for busser til.

- Vi holder ’tilfældigvis’ nogle busser i vejen. Det gør vi, fordi alle de busser, der holder her, ikke bidrager til den danske velfærdsmodel. De betaler ikke moms, de betaler ikke skat. Vi er bare lidt trætte af det, så nu har vi taget nogle andre midler i brug.

Ni ud af ti er fra udlandet

I sidste måned kunne TV 2 fortælle, at ni ud af ti lastbilchauffører, der kører over den danske grænse, er fra udlandet. Blandt andet fordi de skal have markant mindre i løn end danske lastbilchauffører.

Som det er i dag, overholder de udenlandske selskaber reglerne. EU's cabotageregler dikterer, at en turistbus fra et andet EU-land må køre i op til tre måneder i Danmark. Efterfølgende kan den køre et smut til Malmø, returnere til Danmark og dernæst fortsætte med yderligere tre måneders turistbuskørsel.

- Det er en ulige og unfair konkurrence i forhold til de danske vognmænd og de danske chauffører, siger Jørn Hedegran.

TV 2 talte i sidste måned med udenlandske buschauffører i Danmark, der fortalte, at de får markant mindre end de danske chauffører.

- Jeg får 100 euro om dagen her i Danmark. I Litauen ville jeg få 60 euro, sagde Paul Mahlaj, buschauffør fra Litauen.

Den tjekkiske chauffør Martin Darbujan fortalte, at han får 500 euro for to ugers arbejde som turistbuschauffør.

Tirsdag kunne TV 2 fortælle, at ni ud af ti lastbilchauffører, der kører over den danske grænse, er fra udlandet.

Vil råbe politikerne op

Med dagens aktion, som ikke har nogen umiddelbar bagkant, vil 3F forsøge at råbe politikerne op. Men det er også et forsøg på at gøre de udenlandske chauffører opmærksomme på, at de selv bliver snydt ved at køre i Danmark på udenlandske lønninger, siger Jørn Hedegran.

EU’s vejpakke, som ikke er endeligt vedtaget, vil blandt andet stramme op på reglerne for den såkaldte cabotage-kørsel, som gør det muligt for turistbusser fra for eksempel Tjekkiet og Litauen at køre turistbuskørsel internt i Danmark.

Det vil betyde, at udenlandske chauffører skal have dansk løn, når lastbiler fra for eksempel Litauen kører ture fra ét sted i Danmark til et andet. EU-Parlamentet, Ministerrådet og Kommissionen skal dog først blive enige om den endelige lovtekst.

- Hvis jeg ikke gør noget, så anerkender jeg de her bussers tilstedeværelse, og det vil jeg ikke. Vi kan allerede melde ud nu, at det er ikke sidste gang, vi kommer, det er første gang, vi kommer, siger Jørn Hedegran.

Ifølge brancheorganisation Dansk Persontransport er det især i Københavnsområdet, at de danske selskaber er hårdt presset af udenlandske busser, som kører turister rundt til en langt lavere løn end de danske selskaber.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik