Det begyndte med ni nødlidende vognmænd på en kro ved Roskilde - nu står selskab til at blive verdens største

DSV gjorde sig fra starten upopulær i branchen. I dag er virksomheden ”verdensmester” i at opkøbe sine konkurrenter.

Du har med stor sandsynlighed set det marineblå logo suse afsted på motorvejen.

Danske DSV er vokset til en kæmpe inden for spedition – altså planlægning af varetransport både til lands, til vands og i luften.

Fredag har den danske speditør officielt opkøbt den tyske konkurrent DB Schenker for 107 milliarder kroner.

Dermed står DSV til at blive den største speditør i verden.

Men det er ikke engang 50 år siden, at selskabet blev grundlagt af en ”bisse” og ni nødlidende vognmænd på en kro ved Roskilde.

quote De bryder jo tyngdeloven

Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank

Hemmeligheden skal findes i en helt særlig evne til at fortære sine konkurrenter.

- De har gennem tiden fået den uofficielle titel som ”verdensmestre i opkøb,” fortæller senioranalytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen, der følger transportbranchen tæt.

"Han havde ry for at være lidt af en bisse"

Vil man forstå DSV’s tidlige historie, skal man starte helt ved begyndelsen på Lindenborg Kro ved Gevninge på Sjælland. Det fortæller journalist Lorents B. Rasmussen, som har skrevet flere bøger om DSV og resten af branchen.

Her mødtes ni sjællandske vognmænd i 1976 for at lægge en plan, efter at de havde mistet deres største og vigtigste kunde.

Mødet på kroen endte med stiftelsen af selskabet De Sammensluttede Vognmænd af 13-7 1976 A/S, som tidligere topchef Leif Tullberg blev sat i spidsen for.

- Han havde ry for at være lidt af en bisse. For hvis han ville have en opgave, underbød han konkurrenterne, så i de første mange år var DSV ikke særlig populære i branchen, fortæller Lorents B. Rasmussen.

Arkivfoto. Leif Tullberg er manden bag en af Danmarks største transportvirksomheder. Her er han fotograferet i 2020.
Arkivfoto. Leif Tullberg er manden bag en af Danmarks største transportvirksomheder. Her er han fotograferet i 2020.
Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Der skulle penge i kassen, så DSV var ikke bleg for at takke ja til opgaver, ingen andre ville have. For eksempel da Nørrebrolegepladsen Byggeren skulle ryddes i 1980, og DSV stod for at køre resterne væk.

Samtidig skulle udgifterne holdes nede, så Leif Tullbergs parcelhus fik i starten status som organisationens hovedkontor.

Leif Tullberg ejer stadig huset, der i starten tjente som De Sammensluttede Vognmænds kontor. Går man rundt om huset, hænger selskabets navn og telefonnummer stadig på facaden.
Leif Tullberg ejer stadig huset, der i starten tjente som De Sammensluttede Vognmænds kontor. Går man rundt om huset, hænger selskabets navn og telefonnummer stadig på facaden.
Foto: Michael Kragelund / TV 2

Danmark næstmest værdifulde selskab

Siden er der blevet flyttet meget gods, og DSV er vokset fra en lille sammenslutning af vognmænd med egne lastbiler til en af verdens største speditører.

Det betyder, at selskabet ikke længere tjener sine penge på selv at flytte varer rundt. Virksomheden tager sig i stedet af at arrangere det praktiske, forklarer Mikkel Emil Jensen.

- I dag er DSV groft sagt bare en mægler mellem dem, der gerne vil have noget fragtet, og dem der kan fragte det.

Dermed er der heller ikke meget tilbage af den oprindelige virksomhed, der blev drevet fra Leif Tullbergs hus.

Godt nok er hovedkontoret kun rykket nogle kilometer væk til Hedehusene. Men i mellemtiden er selskabet vokset til verdens tredjestørste speditør med intet mindre end 74.000 ansatte fra kontorer i 80 lande på seks kontinenter.

- Speditører er mere nogle slipsedrenge, mens de oprindelige vognmænd gik i træsko, siger Lorents B. Rasmussen.

20200512-161925-5-1920x1281web
Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Faktisk er DSV det næstmest værdifulde selskab i Danmark med en markedsværdi på knap 290 milliarder kroner.

Herhjemme er det kun Novo Nordisk, der kan slå dét.

- DSV er absolut blandt det danske erhvervslivs mastodonter. Så det er ikke kun inden for medicin, men også inden for transport, at vi kan være stolte i Danmark, siger Mikkel Emil Jensen.

DSV bryder tyngdeloven

Man kommer ikke udenom, at DSV er dygtig til at flytte gods fra A til B, understreger Mikkel Emil Jensen.

Men en stor del af selskabets succes skal, ifølge senioranalytikeren, også findes i en helt særlig evne til at overtage sine konkurrenter.

Siden sin grundlæggelse har DSV opslugt flere end et dusin andre virksomheder – og hver gang har koncernen vokset sig større og større.

quote Hele deres forretning er jo struktureret omkring opkøb

Mikkel Emil Jensen

For eksempel med købet af DFDS Transport Group i år 2000.

Indtil da havde DSV først og fremmest arrangeret transport langs de skandinaviske og europæiske motorveje. Men pludselig blev forretningen udvidet til både USA og Asien.

- De bryder jo tyngdeloven. For der er ikke mange, der kan prale af at være lykkedes med at overtage nogen, der er større end dem selv, siger Mikkel Emil Jensen.

Den slags opkøb har også en uheldig tendens til at blive en dårlig forretning.

Ofte bliver gevinsten ved at overtage sine konkurrenter overvurderet, og særligt sammenlægningen af it-systemer har det med at drille.

Men gennem årene har DSV mestret kunsten at opsluge andre virksomheder.

- Øvelse gør mester. Men hele deres forretning er jo også struktureret omkring opkøb, og deres it-system er bygget til at vokse og absorbere andre selskaber, siger Mikkel Emil Jensen.

Spørg Os - Afstemning

_

DSV "kommenterer ikke rygter"

Vil man have et håndgribeligt bevis på DSV's evne til at gøre opkøb til en god forretning, skal man ifølge Mikkel Emil Jensen bare se på torsdagens aktiehandel.

Når et selskab annoncerer et stort opkøb, får det normalt aktionærerne til at rynke brynene.

- Men DSV har altså altid været en undtagelse, siger senioranalytikeren.

Siden det kom frem, at DSV står til at vinde budkampen om at købe DB Schenker, har investorerne sendt aktien i vejret.

DSV selv afviste torsdag at kommentere nyheden, der indtil da kun kom fra unavngivne kilder hos DB Schenkers nuværende ejer, Deutsche Bahn, og den tyske regering onsdag til nyhedsbureauet Reuters.

- Vi kommenterer ikke rygter i markedet, udtalte Jonatan Rying Larsen, der er presseansvarlig hos DSV, til TV 2.

Fredag morgen bekræfter DSV købet i en børsmeddelelse.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik