Lille restaurant føler sig kopieret – "Det er jo én til én vores menukort

Restauratør føler sig kopieret af konkurrerende kæde, som netop har lanceret nye sandwich. Restaurantkæden afviser kritikken.

Det trak lange køer og fem hjerter i Politiken sidste sommer, da sandwichbaren Abrikos åbnede i Indre København.

Konceptet er enkelt: Køb en sandwich lavet af hvidt toastbrød med meget fyld i.

Både smagen og sandwichens udseende blev hurtigt en Instagram-favorit. Succesen er således ikke gået ubemærket hen.

Men det gik heller ikke ubemærket hen, da restaurantkæden Aamanns tirsdag i denne uge offentliggjorde seks nye sandwich på Instagram.

For Aamanns menu er tæt på identisk med de sandwich, man kan købe på Abrikos, lyder kritikken fra både brugere på Instragram og fra Abrikos' ejer.

Aamanns afviser kritikken i en mail til TV 2.

Deres primære inspiration kommer fra kædens eget smørrebrød, lyder det fra Peter Monk, der er administrerende direktør og partner i Aamanns.

Lille virksomhed

Hos Abrikos er man "ekstremt kede af det og frustrerede".

quote Det er klart, at det giver et stød i maven, når den store fisk kommer svømmende og laver en tro kopi.

Mathias Thomassen, medejer af Abrikos

Det fortæller Mathias Thomassen, der er den ene ejer af butikken, som han har startet sammen med sin forretningspartner, Kristina Andersen.

- Indtil nu har vi ikke følt, at vi har haft den samme målgruppe (som Aamanns, red.), men deres pr-scene og takeaway-scene er jo bare større. Selv hvis de tog bare 10 procent af vores takeaway-kunder, så ville det kunne mærkes i sådan en lille biks som vores, siger Mathias Thomassen.

Han fortæller, at Abrikos gerne vil inspirere andre.

- Men det her er jo én til én vores menukort. Vi har knoklet ekstremt hårdt for at skabe et særligt produkt og sted i København. Så det er klart, at det giver et stød i maven, når den store fisk kommer svømmende og laver en tro kopi, siger han.

Thomassen understreger, at det ikke er selve den overskårede sandwich eller udtrykket som sådan, der går Abrikos på. Det er derimod, at der ifølge Thomassen er tale om det helt samme menukort og koncept.

Han fremhæver som eksempel stedets agurkesandwich, der indtil nu har været relativt ukendt på det danske marked. Sådan en sandwich er der også på Aamanns nye menu.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Afstemning

_

Tidligere gæst hos Abrikos

Mathias Thomassen er særligt overrasket over Aamanns nye lancering af sandwich, fordi han kender ejeren af Aamanns, Adam Aamann, fortæller han.

- Adam Aamann har været hernede rigtig meget, hvor det har været hyggeligt, og vi har snakket om konceptet. Så det er ærgerligt og usympatisk, at han ikke fortalt om det eller taget kontakt inden, siger Mathias Thomassen.

quote Der er nok desværre heller ikke nogen af os, der kan tage æren for at have opfundet sandwichen med skinke og ost.

Peter Monk, administrerende direktør og partner i Aamanns

Han er glad for, at brugere på Instagram kan genkende Abrikos i opslaget fra Aamanns. Mathias Thomassen understreger samtidig, at Abrikos ikke har haft noget at gøre med rækken af kritiske kommentarer på Aamanns opslag.

På Instagram har Aamanns præsenteret sine nye sandwich i et opslag, som har fået over 90 kommentarer.

De fleste kommentarer er negative, og der rettes anklager i forskellig form mod Aamanns for at have kopieret, stjålet eller plagieret Abrikos' vare.

Afviser kritikken

Forelagt kritikken skriver Peter Monk, der er administrerende direktør og partner i Aamanns, i en mail til TV 2, at deres sandwich er udviklet på baggrund af et ønske fra deres kunder om at få noget, der er nemmere at holde i hånden end deres klassiske smørrebrød.

- Hos os er det blevet til den her sammensmeltning mellem en japansk ’sando’, som man ser i mange europæiske storbyer, og en traditionel snitte, som de fleste englændere nok kender fra deres afternoon tea, skriver han og tilføjer:

- Vores primære inspiration er dog vores eget smørrebrød.

Peter Monk påpeger, at fire ud af deres seks varianter af sandwich har fundet inspiration fra det, der allerede var på deres menukort i forvejen. Deres sandwich med hønsesalat er eksempelvis baseret på en 17 år gammel opskrift, lyder det.

- Til trods for, at der er mange gode og originale sandwichsteder i København, er der nok desværre heller ikke nogen af os, der kan tage æren for at have opfundet sandwichen med skinke og ost, som også er en del af det nye kort, skriver han.

quote Vi er kede af, at en god kollega i branchen reagerer, som han gør.

Peter Monk

- Vi er kede af, at en god kollega i branchen reagerer, som han gør. Men vi mener, at kritikken er uberettiget, lyder det afslutningsvist i mailen fra Peter Monk.

Umiddelbart ingen beskyttelse

Ida Rømer Johannesen er europæisk varemærke- og designrådgiver, og hun forklarer, at der som udgangspunkt ikke er en beskyttelse af koncepter og ideer.

- Men på et meget overordnet plan, så kan der være en markedsføringslovgivning inde over, hvis man har haft til hensigt at kopiere noget med hensigten om at gøre det på en illoyal måde, siger hun.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik