Nye SAS-ejere kan føre nye flyruter og selskaber til København

SAS' ruter og priser vil formentlig forblive de samme. Men passagerer vil alligevel kunne mærke en forskel, vurderer analytikere.

Flyver man med SAS, kommer man formentlig ikke til at mærke, at selskabet får nye ejere i form af Castlelake, Air France-KLM og Lind Invest.

I hvert fald ikke lige med det samme.

Men på sigt kan det få stor betydning både for SAS selv og for hele Københavns Lufthavn.

quote Passagererne skal til at lære navnene på nogle nye flyselskaber

Jacob Pedersen, aktieanalysechef og luftfartsanalytiker i Sydbank

Sådan lyder vurderingen fra partner og chefredaktør på branchemediet Check-In, Ole Kirchert Christensen.

- Jeg tror, der bliver et opbrud i folks rejsemønstre. Folk kommer måske til at rejse med andre selskaber end tidligere, siger han til TV 2.

Forlader sin egen alliance

Det er mindre end et døgn siden, at SAS løftede sløret for de nye ejere, som skal sikre fremtiden hos flyselskabet.

Udover den danske stats forøgede ejerandel fra 21,8 til 25,8 procent kommer den nye ejerkreds til at se således ud:

  • Investeringsselskabet Castlelake vil eje 32,0 procent
  • Konkurrenten Air France-KLM vil eje 19,9 procent
  • Lind Invest vil eje 8,6 procent
  • De resterende godt 13,6 procent vil blive fordelt mellem andre investorer.


Som kunde skal man måske særligt hæfte sig ved, at SAS storkonkurrenten Air France-KLM kommer til at eje knap en femtedel af det skandinaviske flyselskab.

For samtidig vil SAS forlade Star Alliance, der er verdens største samarbejde mellem flyselskaber, og træde ind i alliancen Skyteam sammen med Air France og KLM.

- Alene den ændring betyder, at det er andre selskaber, SAS kommer til at samarbejde med fremadrettet, siger Ole Kirchert Christensen.

Passagerer skal lære nye navne

Egentlig var SAS med til at grundlægge Star Alliance, som også tæller medlemmer som Lufthansa, Turkish Airlines og Thai Airways.

I den slags samarbejder går flyselskaber kort fortalt sammen om et netværk af ruter, hvor passagerer fra hele Skandinavien for eksempel samles i Kastrup og derfra sendes videre på langdistanceflyvninger.

- Mange af de selskaber, der flyver til og fra København, er jo Star Alliance medlemmer, fordi de kan sende deres passagerer videre i Skandinavien og Europa i samarbejde med SAS, forklarer Ole Kirchert Christensen.

Samtidig går flyselskaberne ofte sammen om loyalitets- og bonusprogrammer for deres kunder.

Så når SAS flytter fra ét samarbejde til et andet, kan det også rykke ved danskernes muligheder, når de flyver ind og ud af Kastrup.

- Der er måske nogle selskaber, der siger farvel og tak til Kastrup, fordi SAS nu på sigt bliver et Skyteam-selskab. Og så kan der i stedet komme andre Skyteam-selskaber ind, siger Ole Kirchert Christensen.

Som eksempel nævner han både de nye ejere Air France og KLM, men også selskaber som China Airlines, Delta og Korean Air.

Spørger man Sydbanks aktieanalysechef og luftfartsanalytiker, Jacob Pedersen, forudser han ikke, at SAS kommer til at ændre nævneværdigt ved sine egne flyruter i Skandinavien.

- Men passagererne skal til at lære navnene på nogle nye flyselskaber, hvis de skal videre fra SAS’ slutdestinationer, siger han.

Priser og service forbliver det samme

Hvad angår SAS’ billetpriser, forudser Jacob Pedersen ikke, at de nye ejere kommer ind med de store ændringer. Priserne er nemlig langt hen ad vejen styret af brændstofpriser, afgifter og resten af markedet.

Til gengæld vil man formentlig komme til at mærke forskel på SAS’ loyalitetsprogram, når selskabet skifter fra Star Alliance til Skyteam

- Det skal laves om til et loyalitetsprogram, som passer ind i Skyteams, og det kommer helt givet til at betyde nogle forandringer, siger han.

Hvad angår selve oplevelsen, når man stiger ombord i et SAS-fly, forventer Jacob Pedersen ikke nogen mærkbare forskelle.

Men spørger man Ole Kirchert Christensen fra Check-In, kan passagererne måske komme til at nyde godt af, at KLM træder ind i SAS’ ejerkreds.

- KLM er kendt for at have et rigtig godt produkt, så på sigt tror jeg faktisk, at det her vil være en fordel for kunderne, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik