Venner fik finsk koncept til Danmark: Nu sælger de genbrug for en kvart milliard

I 2014 åbnede landet første Kirppu-butik i Hillerød. Siden da er det finsk-inspirerede loppekoncept blevet en stor succes.

Artiklen blev oprindeligt udgivet i 2022, men vi synes stadig, den har masser at byde på. God fornøjelse.

Genbrug er hipt. Det har et godt tilbud altid været. 

Derfor er landets første og største loppesupermarked en stor succes.

- At vi næsten omsætter for en kvart milliard kroner om året i brugte ting er jo fantastisk. Jeg tror ikke engang, at jeg havde kunne fatte, at det kunne blive så stort.

quote Tingene kan blive genbrugt på en mere organiseret måde.

Morten Bøjland, adm. direktør

Sådan siger Morten Bøjland. Han er medstifter, medejer og administrerende direktør i Kirppu – en virksomhed, der gennem en række butikker sælger folks brugte ting for dem.

- Da jeg kom ind i Kirppu, var det som at få et ekstra barn. I min mødregruppe blev jeg altid drillet med det, fortæller Pernille Seidenfaden, der er Kirppus driftschef. 

(Artiklen fortsætter efter grafikken.)

VTS Thumb
Serie

Viljen til Succes

De sørger for at holde hovedstadsområdet i gang. De producerer, servicerer og genererer ideer - til gavn for både bundlinje og beskæftigelse. Men det er hårdt arbejde at skabe en succesfuld virksomhed. Det kræver mod, visioner, værdier og ikke mindst vedholdenhed. Det kræver viljen til succes. 

 Se serien her

En lørdagsgåtur på en mark i det danske sommervejr mellem stande bevogtet af sælgerne selv. Sådan er vi vant til at opleve et loppemarked.

Men den Hillerød-baserede virksomhed Kirppu har vendt loppekonceptet på hovedet.

- Folk kommer ind i vores butik og lejer en stand. Så har vi lavet en app, hvor man kan sidde derhjemme og lave sine prismærker. Man kan for eksempel skrive "hvid skjorte str. small - 35 kroner". Bagefter kommer du ned i butikken og får vist, hvilken stand du skal have. Du får printet dine prismærker, og så sætter du prismærkerne på dine ting. Så sætter du det op på standen, og så siger du egentlig pænt farvel og går hjem, forklarer Pernille Seidenfaden om konceptet.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Den første Kirppu-butik åbnede i Hillerød med 160 stande. Den er siden blevet udvidet til at have 300 stande.
Den første Kirppu-butik åbnede i Hillerød med 160 stande. Den er siden blevet udvidet til at have 300 stande.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

Hun fortsætter:

- På appen kan du følge med i, hvornår du har solgt noget. Appen siger katjing, hver gang der er solgt en vare.

På skattejagt

I Kirppus butikker er der både prøverum og el-testestandere, så kunderne kan prøve varerne, inden de svinger dankortet.

quote Vi havde engang en stand, som solgte graviditetsteste.

Pernille Seidenfaden, driftschef

Som direktøren forklarer konceptet:

- Vi sørger for, at folk kan komme af med deres ting, og tingene kan blive genbrugt på en mere organiseret måde.

At besøge Kirppu er som at gå på skattejagt, og er man heldig, dukker der unikke, antikke og bizarre ting op.

- Vi havde engang en stand, som solgte graviditetsteste. De var heldigvis ikke brugte, men det havde vi meget morskab ud af i butikken, mindes Pernille Seidenfaden, der startede som butikschef i Kirppus første butik.

- Nogle gange er det sjovt at se mindre børn komme og se ting, som de aldrig har set før. For eksempel en gammeldags drejetelefon. Så er der også nogle gange, hvor folk sælger ting, som var okay for 30 år siden, men som moralsk set ikke er okay i dag. For eksempel bogen om "Lille Sorte Sambo", siger Morten Bøjland.

En finner gav Morten idéen til Kirppu

Det var Morten Bøjland, der for cirka ti år siden blev inspireret til det anderledes koncept.

- Jeg havde et job i en tysk virksomhed, hvor jeg var ansvarlig for Norden og Baltikum. På en af mine mange rejser i Finland, var jeg ude at køre med en finsk medarbejder, og så sagde han, "Morten, når du ikke gider være i det her job mere, så har jeg en god idé til dig. Du skal lave et finsk loppemarked". Det synes jeg var ret friskt af en medarbejder at sige, så vi kørte ud for at se på nogle loppemarkeder i Finland, siger Morten Bøjland og fortsætter:

- De fungerede ikke helt ligesom Kirppu gør i dag, men selve grundidéen var den samme. Jeg synes, det var en virkelig god idé, men så gjorde jeg i virkeligheden ikke mere ved det. For jeg havde et godt job allerede.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Morten Bøjland fik idéen til Kirppu på en rejse i Finland.
Morten Bøjland fik idéen til Kirppu på en rejse i Finland.
Foto: Morten Bisgaard/TV2 Lorry

Men en dag sidder Morten Bøjland til middag med sin gode ven Claus Andreassen, og så blev idéen atter vagt til live.

- Claus var formand for Hillerød Kræmmermarked, og han fortalte, at de havde fået en henvendelse om, at der var et lokale i Hillerød, som man gerne så blev brugt til noget loppemarked, og så sagde jeg til Claus, at "jeg ved, hvad vi skal bruge lokalet til. Vi skal lave et finsk loppemarked," fortæller han.

I 2014 var de næsten klar til at åbne deres første butik i Hillerød med Pernille Seidenfaden som butikschef, men teknikken skabte problemer.

- Peter fra vores advisory board havde bygget verdens største excel-ark, hvor vi kunne styre alle vores stande og kunder i. Vi havde trænet medarbejderne i det, og det fungerede virkelig dårligt, fortæller Morten Bøjland.

quote Det væltede ind af døren med mennesker.

Pernille Seidenfaden, driftschef

En it-mand blev kontaktet, men han kunne ikke hjælpe, for han havde alle sine syv børn hjemme, så gode råd var dyre, og i Kirppu overvejede de at gå over til papir og blyant. 

Men så fandt Kirppu-stifterne på en løsning.

- Vi investerede i Happy Meals til alle børnene, og så sad han på McDonalds hele aftenen og om natten, fik vi et bookingsystem. Det var to dage, inden vi åbnede butikken.

"Kirppu" betyder "loppe"

Morten Bøjland, Pernille Seidenfaden og de andre ansatte havde fyldt butikken op med deres egne ting til en start. Men hurtigt stod det klart, at kunderne stolede fuldt ud på projektet.

- Dagen inden vi åbnede, skulle folk komme og sætte varer på deres stande, og vi regnede ikke rigtig med, at der ville komme nogen, så jeg stod i butikken alene, men det væltede ind af døren med mennesker, fortæller Pernille Seidenfaden.

Kirppu skulle ikke føles som en mørk, lugtende genbrugsbutik, så lys, loftshøjde, musik og gangplads er en del af konceptet.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Kirppu har i dag 21 butikker fordelt over hele landet.
Kirppu har i dag 21 butikker fordelt over hele landet.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

Og så skulle der vælges et navn.

- Kirppu er finsk og betyder loppe. Det eneste, vi har med Finland at gøre, er, at vi fik vores idé derfra, så navnet Kirppu skal forstås som en tak til Finland for den gode idé, forklarer Morten Bøjland.

Pernille Seidenfaden uddyber:

- Navnet har også givet nogle udfordringer. Dengang jeg arbejdede i butikken, og jeg skulle ringe til en kunde, så var der ingen, der forstod, hvor jeg ringede fra. Rigtig mange troede, at vi ringede fra kirken.

quote For mange mennesker er det blevet en oplevelse og et netværk.

Morten Bøjland, adm. direktør

Nogle kunder begyndte at besøge Kirppu hver dag.

- Det allerhyggeligste ved at være butikschef var alle de morgener, hvor jeg mødte lidt tidligere på arbejde, så stod vores kunde Svend altid ude foran butikken og ventede. Han kom ind hver morgen og drak kaffe, og han havde ikke så meget familie, så vi valgte at fejre hans fødselsdage hernede. Vi startede med hans 80 års fødselsdag, så vi sad med et par af hans venner og det personale, som mødte ind om morgenen og fik en lille skarp for at hædre hans fødselsdag og spiste noget morgenbrød. Vi fejrede hans fødselsdag, indtil han gik bort lige inden corona, siger Pernille Seidenfaden.

Men selvom Svend ikke er der mere, så betyder han stadig meget for Kirppu i Hillerød.

- Personalet var med til hans begravelse, og vi besøger hans gravsted en gang imellem. Han var med til at skabe en tradition, hvor kunderne kunne komme og få en helt ny relation til andre mennesker, forklarer driftschefen.

Morten Bøjland tilføjer:

- For mange mennesker er det blevet en oplevelse og et netværk. Folk har fået nye venner her, så vi har i alle butikker et helt socialt netværk med folk, der kommer i løbet af dagen.

Tabte retssag til konkurrent

I dag omsætter Kirppu for cirka en kvart milliard kroner, og de har cirka 6.000 stande fordelt på 21 butikker i hele landet.

Den hurtige skalering har kostet dyrt, men den var nødvendig. Andre kopierede nemlig Kirppus koncept.

- Vi blev enige om, at hvis vi skulle have sat os på det her marked, så var vi nødt til at give den fuld gas og åbne virkelig mange butikker. Måske på det tidspunkt uden at have specielt meget styr på det. Det var i hvert fald dyrt, fortæller den administrerende direktør.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Hver sælger prissætter selv sine varer. Når Kirppu sælger varen, får Kirppu 19 procent af varens pris, mens sælgeren får de resterende 81 procent.
Hver sælger prissætter selv sine varer. Når Kirppu sælger varen, får Kirppu 19 procent af varens pris, mens sælgeren får de resterende 81 procent.
Foto: Morten Bisgaard/TV2 Lorry

En konkurrent var dog gået over grænsen, mente de to Kirppu-stiftere.

- De havde samme butikskoncept, samme leveringsbetingelser, samme brochuremateriale, samme website, samme tekster. Det hele var bare det samme. Så vi ringede til vores advokat, og han sagde, at vi kunne sagtens køre en sag mod konkurrenten, men vi ville helt sikkert tabe den, og det ville koste os cirka 100.000 kroner at køre sådan en sag. Klaus og jeg var nogle sure, gamle mænd, så vi sagde straks, at det ville vi rigtig gerne. Så vi kørte hele den sag, og vores advokat fik fuldstændig ret. Vi endte med at tabe, og regningen var på 100.000 kroner, fortæller Morten Bøjland.

Kirppu havde tabt første slag, men de kunne stadig nå at vinde krigen, så Morten Bøjland og Claus Andreassen kastede sig ud i et hemmelig projekt.

- Vi besluttede os for at åbne en butik ved siden af vores konkurrent, så vi havde lejet lokaler i al hemmelighed. Vi havde sat papir for vinduerne. Ejendomsmægleren og alle andre skulle holde det hemmeligt. Vi fik kørt alle materialerne ind om natten, så vi kunne åbne med et stort brag. Det var dengang, hvor vi var sure og gamle mænd. Nu er vi kun gamle. Det endte med, at vores konkurrent blev glad, fordi de fik endnu flere kunder, fordi vores butik tiltrak tusindvis af mennesker, siger Morten Bøjland med et smil.

I dag koncentrerer Kirppu-stifterne sig ikke længere om konkurrenterne.

Genbrugsbølgen sikrer Kirppu mange kunder

Kirppus popularitet er hjulpet godt på vej af genbrugsbølgen.

- For otte år siden så vi ikke skyggen af et ungt menneske, fordi der ville man ikke gå i brugte ting. Nu ser vi virkelig mange unge mennesker, og vi har måtte bygge flere prøverum, fordi 13-, 15-, 18-årige kommer ned og køber al deres tøj, forklarer virksomhedens stifter.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Kirppus hovedkontor holder til i Hillerød. Kun få minutters kørsel fra deres første butik.
Kirppus hovedkontor holder til i Hillerød. Kun få minutters kørsel fra deres første butik.
Foto: Morten Bisgaard/TV2 Lorry

Pernille Seidenfaden uddyber:

- Der er flere og flere kunder, som kommer for bæredygtigheden, og fordi de gerne vil gøre verden til et bedre sted at være, så har vi også en gruppe, som helt sikkert kommer af økonomiske hensyn, og som synes, det er fedt, at tøjet får en længere levetid, siger Pernille Seidenfaden.

Kirppu tjener penge gennem udlejning af stande, og så går 19 procent af varesalget til Kirppu.

Nogle få sælger for 30.000 kroner på en stand, mens andre sælger for få tusind. Men der er nogle tricks, som får en stand til at sælge godt.

- Enten skal det være en samlerstand, hvor man har rigtig mange særlige ting, eller også skal der være alt muligt forskelligt. Hvis standen er pæn og ordentlig, sælger den bare bedre, og så skal man sætte prisen efter, hvad man selv vil give for varen og ikke, hvad man tror, den er værd. For det er jo også en skattejagt. Det er sjovt at finde de rigtige ting til de rigtige priser, og det kan man sagtens finde, men det kræver, at man bruger noget tid på at lede, afslutter Pernille Seidenfaden og Morten Bøjland. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik