Så er valgplakaterne hængt op: Her er ekspertens bedømmelser

Der er delte meninger om valgplakater, men ifølge valgforskning er én ting helt sikkert: De virker.


Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

De er både forhadte og elskede.

Nogle vil mene, at de er historiske og et symbol på demokratiet, mens andre vil påpege, at de hverken er pæne eller gode for miljøet.

Men ikke desto mindre er valgkamp lig med valgplakater i både lygtepæle og træer.

Og lørdag klokken 12.00 gik starten.

TV 2 Lorry havde i den forbindelse inviteret digital chefrådgiver ved forandringsbureauet Operate, Jonas Ravn, ud på gaden for at bedømme valgplakater.

Han kiggede efter to særlige kriterier.

- Din plakat skal være nem at afkode. Folk har kort tid til at se budskaberne, og så skal du vise dig selv frem som kandidat, siger han til TV 2 Lorry.

Klassisk plakat får middel karakter

Den første plakat han pegede ud er en klassisk en af slagsen. Det er Jon Stephensens (M), der viser et billede af kandidaten med partiets navn under billedet.

- Jeg tænker Jon har truffet et rigtig fornuftigt valg med denne type plakat. Den er meget stilren. Han står skarpt med den sorte baggrund, så han får vist, at han er på stemmesedlen. Det er en god idé til en middel karakter, siger Jonas Ravn.

Hvorfor er det at valgplakater skal hænge alle vegne?

- Det er, fordi de virker. Valgforskning viser, at det er med til at flytte stemmer. Det er klart, at de ikke kan stå alene, men jeg ville være bekymret, hvis jeg som politiker ikke havde nogen valgplakat. Det er lavt hængende frugt at have en valgplakat i gadebilledet, svarer han.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

- Jon Stephensen har truffet et fornuftigt valg med sin plakat, siger Jonas Ravn om plakaten.
- Jon Stephensen har truffet et fornuftigt valg med sin plakat, siger Jonas Ravn om plakaten.
Foto: Morten Spuhr / TV 2 Lorry

Ekstra stor plakat fænger

Derefter bemærkede Jonas Ravn en større valgplakat. Alexander Ryles fra Liberal Alliance har nemlig valgt at gå med en plakat, der er tre gange så stor som de sædvanlige valgplakater.

- Alexanders skiller sig ud. Den er stor, og dermed har han mere blikfang end de øvrige plakater. Det er super godt tænkt, fortæller den digitale chefrådgiver og fortsætter:

- Nu ser han lidt alvorlig ud på billedet, så det skal hænge sammen med den personlighed, man også møder i debatter og så videre. Det er vigtigt, at det udtryk man bringer på sin valgplakat også spiller sammen med den personlighed, man har som politiker.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Alexander Ryles (LA) plakat er tre gange så stor som øvrige valgplakater på pælen her.
Alexander Ryles (LA) plakat er tre gange så stor som øvrige valgplakater på pælen her.
Foto: Morten Spuhr / TV 2 Lorry

Brugernavn på sociale medier

Til sidst bemærker Jonas Ravn Ellen Emilies (M) plakat. Billedet viser Ellen Emilie i en total beskæring.

- Hendes plakat har et helt andet udtryk end andre plakater, og det gør selvfølgelig at nogen stopper op og kigger nærmere. Den vil fungere ekstra godt ved et busstoppested, så man virkelig kan se den. Den kan nemlig godt være lidt svær at afkode, når man ikke helt kan se hendes ansigt med det samme, siger han.

Dog kan han godt lide, at hun har forsøgt sig med en anden stil.

- Det giver et friskt pust. Derudover har hun også hendes brugernavn på sociale medier på plakaten, så man hurtigt kan finde hende der. Det er godt tænkt, slår han fast.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

- Det er et friskt pust, der skiller sig ud, siger Jonas Ravn om Ellen Emilies (M) valgplakat.
- Det er et friskt pust, der skiller sig ud, siger Jonas Ravn om Ellen Emilies (M) valgplakat.
Foto: Morten Spuhr / TV 2 Lorry

Efter noget betænkningstid pegede han dog på en vinder ud af de valgplakaterne han blev mødt af i dag.

- Jeg vil sige Alexanders er min favorit. Den har det klassiske udtryk, som vi ved virker. Den har kandidaten i fokus, men det her med lige at skalere den op, synes jeg, er rigtig godt tænkt. Den ser man med det samme, vurderer den digitale chefrådgiver.

Andre skæve plakater 

Der er altid nogle kandidater, der går særligt kreativt til værks. 

På TV 2 Lorry har vi spottet flere specielle valgplakater fra sendeområdet.

Thomas Rohden fra Radikale Venstre har valgt en opsigtsvækkende tegneseriefigur til sin valgplakat.

Den kan se drabelig ud ved første øjekast, men han understreger, at der intet drabeligt er i den. 

Thomas Rohden har tidligere skabt opmærksomhed omkring sin mærkesag at om at stoppe kommunale og regionale samarbejdsaftaler med Kina. 

thomas rohden


Også Carl Valentin fra SF har valgt at lave noget utraditionelt. Han har designet sin valgplakat som et genkendeligt dansk, gult sygesikringskort.

- Mine frivillige og jeg har lavet et kæmpe sundhedskort for at sætte fokus på min politik om fremover at køre tandlægebehandling og psykologhjælp over skatten, skriver han på Facebook. 


Fra samme parti er partiformand Pia Olsen Dyhr (SF) gået anderledes til opgaven. 

Her er det nemlig ikke kun hende selv, der er på plakaten, men også to andre medlemmer af partiet, der begge har baggrund i sundhedssektoren. Sygeplejerske og næstformand Lise Müller og sygehjælper og ældreordfører Kirsten Normann Andersen.

Eller som Pia Olsen Dyhr kalder dem i opslagsteksten: "Velfærdens Charlie's Angels".


Hvis du i løbet af valgkampen ser en sjov, grim, skær, original eller kreativ plakat, så tøv ikke med at sende den ind til os. Se hvordan i boksen herunder.

Har du set en særlig valgplakat? Så send den ind til os

Hvis du er stødt på en skæv eller original valgplakat i dit nærområde, så send den gerne ind til os. 

Tag et billede og send det til makj@TV2lorry.dk

Tip os




Vis mere
20220707-130804-4-1920x1280we

Hun var forarget og krævede undskyldning: Nu vil S-profil bevare Ungdomshusets støtte

20220321-163848-6-1920x1279we

Camilla kan alligevel få sin kræftmedicin:
"Nogen nåede at dø i mellemtiden"

Vis mere